tommib
Ja, jag funderade också i de banorna, samt att man inte skulle tillåta högre avsäkring än 16A i vanliga hem eller något liknande.

Enda jag kommer på annars är just att man får bättre selektivitet mot en liten huvudsäkring (men då begränsade möjligheter till effektuttag).

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Jag kom på att jag har en kollega som är från Holland.... Visade sig att han är där nu, så han tog några bilder på elcentralen åt mig.

Holländsk elcentral med trefas och säkringar med brytare, JFB-skydd för delar av gruppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Holländsk elcentral med trefassäkring och brytare samt JFB för vissa grupper.
Skapa konto

Närbild av en holländsk elcentral med etikett för trefasström och brytare på säkringar.
Skapa konto

Det verkar ändå som att Holländarna kör trefas.

Kanske handlar det om att man inte vill ha trefasgrupper till vanliga förbrukare???

Kollegans pappa hade berättat att de kör "en grupp till tung elektronik och det andra är vanlig hushållsel".

Intressant upplägg på centralen också med brytare på säkringarna så att man inte behöver skruva ur dem för att bryta gruppen. Det verkar också vara så att bara delar av grupperna är skyddade med JFB.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kom på att jag har en kollega som är från Holland.... Visade sig att han är där nu, så han tog några bilder på elcentralen åt mig.

[bild]
[bild]
[bild]

Det verkar ändå som att Holländarna kör trefas.

Kanske handlar det om att man inte vill ha trefasgrupper till vanliga förbrukare???

Kollegans pappa hade berättat att de kör "en grupp till tung elektronik och det andra är vanlig hushållsel".

Intressant upplägg på centralen också med brytare på säkringarna så att man inte behöver skruva ur dem för att bryta gruppen. Det verkar också vara så att bara delar av grupperna är skyddade med JFB.
Ja, håller med, intressant upplägg på säkringarna som spänns på plats med två snäppfästen, är brytarna kopplade före eller efter säkringarna samt vad kallas dessa?

God tanke på den tiden kanske, idag vill man väl ha så få brytare som möjligt då dessa är potentiella felkällor.

Har försökt söka information angående "dubbelnollan" men gått bet, en del verkar tyda på att detta systemet kan vara förekommande i NL, Schweiz kanske Belgien men knapphändig information om nyttan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.