3 552 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
koppla induktionshäll
Men om det är samma fasläge på båda säkringarna 2x16A 2x2.5 mm² kan det inte räcka med 2.5 mm² till Nollan.E elmont skrev:
Detta i en lägenhet med 1-Fas matning 25A
Den enda förklaringen jag kan se är att man inte vill säkra högre än 16A på gruppledingar och därför måste dra två helt separata grupper. I annat fall så läser man det givetvis genom att dra fram en 20A eller 32A grupp (som i GB). En tänkbar förklaring till detta är att man vill ha selektivitet mot huvudsäkringen.
Men varför skulle man säkra 2x16 ? Det är väl naturligare att säkra 1x25 eller1x35 samt att använda ledningar med den area som krävs. Och eftersom det handlar om samma fas ska arean på både nolla och fas vara den samma.
Två säkringar mot samma last ter sig i mina ögon lite lustigt, 2 st 16 A klarar väl ungefär samma last som 1 st 35A och mer än en st 32 A.
Två säkringar mot samma last ter sig i mina ögon lite lustigt, 2 st 16 A klarar väl ungefär samma last som 1 st 35A och mer än en st 32 A.
Kan det vara någon slags ringledning som finns i Storbritannien? Om man drar 2,5 på två håll och kopplar samman har man 32A.E elmont skrev:Men varför skulle man säkra 2x16 ? Det är väl naturligare att säkra 1x25 eller1x35 samt att använda ledningar med den area som krävs. Och eftersom det handlar om samma fas ska arean på både nolla och fas vara den samma.
Undrar bara vad som händer vid fel?
Nej, det kan inte vara förklaringen. Det skulle inte fungera eftersom du aldrig skulle få ut mer än 16 A. Effekten där skulle bli som att säkra av både fas och nolla med 16A.S Slugge skrev:
Det är inte samma last !E elmont skrev:
En modern häll består av två dela en vänster en höger som bara har en liten del med elektronik som är gemensam. bryter du en säkring slocknar halva hällen. Varje halva är på 3,7 kW / 230V=16A
PS. kolla i inlägg #13 Bilder
Redigerat:
Tror Elmonts menar att det går samma last i dina två parallella som i en grövre, därav onödigt att koppla samman två klenare.L Leif i Skåne skrev:
Och det är ju detta som var TS fråga, varför gör holländarna så..
Googlar lite och det första som kommer upp är att "ring mains" är ett absolut felaktigt begrepp.. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ring_circuittommib skrev:
Förutom det står det att man sammankopplar 2, 5 kvadrat och avsäkrar 30 eller 32A. Stämmer med det jag skrev, var dock ute på tunn Is då detta bara var något jag hade i bakhuvudet,aldrig jobbat med, eller ens tittat närme på en ring circuit, engelsmännen är som bekant bakvända, detta kanske sparar lite kabel men vad händer vid fel?
På grund av den höga avsäkringen måste stickproppar förses med interna säkringar.
Men det kallas ofta så.... vilket artikeln säger. Det är väl lite att ta i att kalla det för absolut felaktigt.S Slugge skrev:
Vid fel blir det lite obra om ringen är dåligt balanserad eftersom du vid ett brott matar båda delarna av ringen via 32A säkring men bara har 2,5 kvmm. Det är också jobbigare rördragning och struligt när man gör förgreningar (spurs). Dessa förgreningar måste ofta föregås av säkring just pga den låga arean i förhållande till avsäkringen.
...och så säkringarna i stickpropparna....
Som bonus, eftersom en ring vanligen försörjer en våning blir trappkopplingar (i en faktisk trappa) extra roliga.
Nej.... radial dragning tack. Mycket enklare. Jag tror inte heller att det på något sätt är relaterat till den konstiga kopplingen i NL.
Ok.. min teori angående Holland är att man försöker vara effektiva genom att bara använda en sorts kabel: 1,5 mm2. Då deras bilar är mindre, många cyklar även, tar det mindre plats att bara ha ett gäng 1.5-rullar.tommib skrev:
Men det kallas ofta så.... vilket artikeln säger. Det är väl lite att ta i att kalla det för absolut felaktigt.
Vid fel blir det lite obra om ringen är dåligt balanserad eftersom du vid ett brott matar båda delarna av ringen via 32A säkring men bara har 2,5 kvmm. Det är också jobbigare rördragning och struligt när man gör förgreningar (spurs). Dessa förgreningar måste ofta föregås av säkring just pga den låga arean i förhållande till avsäkringen.
...och så säkringarna i stickpropparna....
Som bonus, eftersom en ring vanligen försörjer en våning blir trappkopplingar (i en faktisk trappa) extra roliga.
Nej.... radial dragning tack. Mycket enklare. Jag tror inte heller att det på något sätt är relaterat till den konstiga kopplingen i NL.
Vill man ha 16 mm2 skickar man bara in 11 ledare och avsäkrar 50A.