Hej! Tänkte sätta upp en ny väggskåp i badrummet som har spotlights och eluttag. Har några frågor.
Ovanför väggskåpen så sitter det en gammal vägglampa, går det att dra dessa kablar till väggskåpen? Det är Blå och Vit kabel.
Om det går, så är detta kanske ett problem, att eluttag blir för nära duschen?
Detta ska givetvis installeras av en elektriker men tänkte kolla med er också.
Kostar det att ta hem en elektriker för att kolla på eventuella installationer? Tänkte om det funkade likadant med badrumsrenoveringar där man brukar få gratis offerter.
Bifogar bilder
Tack!
Ovanför väggskåpen så sitter det en gammal vägglampa, går det att dra dessa kablar till väggskåpen? Det är Blå och Vit kabel.
Om det går, så är detta kanske ett problem, att eluttag blir för nära duschen?
Detta ska givetvis installeras av en elektriker men tänkte kolla med er också.
Kostar det att ta hem en elektriker för att kolla på eventuella installationer? Tänkte om det funkade likadant med badrumsrenoveringar där man brukar få gratis offerter.
Bifogar bilder
Tack!
Beror på vad du vill ha, ska vägguttaget fungera utan att lyset är på så behövs det 4 ledningar fram, tändtråd,noll,jord,direktström, annars 3 st tändtråd,noll jord + jordfelsbrytare på hela centralen 4-polig eller bara en ( 2-polig ) för den säkring som går till badet.
Elektrikerjobb
Elektrikerjobb
Kan man skippa vägguttaget och bara köra så att spotlightsen funkar? Med dom kablarna som redan sitter i väggenJ jonaserik skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Vissa vill ha betalt för att komma och titta på det, andra gör det gratis. Den elfirma jag hade förut kom förbi och kollade gratis, men då såg vi till att ta det när de ändå var i närheten.
Blå+vit är väl snarare tändtråd och nolla, inte fas och nolla?!
Det fungerar för att driva lampan, men ska du använda eluttag i skåpet behöver du också fas och jord. Om det finns i närheten eller måste dras ny från säkringcentralen är svårt att veta utan att se det, men det kan en elektriker avgöra (på plats). Jordfelsbrytare är ett måste också, så saknar du det måste du räkna in att komplettera med det, men det rekommenderar jag i alla lägen ändå.
Ps. Jag är inte elektriker och är inte tillräckligt kunnig för att ge mig på sådana här jobb själv, utan ringer med glädje en elektriker (måste bara hitta en bra ny då jag flyttat).
Blå+vit är väl snarare tändtråd och nolla, inte fas och nolla?!
Det fungerar för att driva lampan, men ska du använda eluttag i skåpet behöver du också fas och jord. Om det finns i närheten eller måste dras ny från säkringcentralen är svårt att veta utan att se det, men det kan en elektriker avgöra (på plats). Jordfelsbrytare är ett måste också, så saknar du det måste du räkna in att komplettera med det, men det rekommenderar jag i alla lägen ändå.
Ps. Jag är inte elektriker och är inte tillräckligt kunnig för att ge mig på sådana här jobb själv, utan ringer med glädje en elektriker (måste bara hitta en bra ny då jag flyttat).
https://www.bauhaus.se/badrumsmobel-camargue-vasa-vit-matt-50cm#go-to-description Den har jag köpt om det säger någotDemmpa skrev:
Jag har jordfelsbrytare i lägenheten redan. Vi har tvättmaskin i badrummet. Går det att göra något med kabeln där istället för att dra en helt ny från säkringscentralen som är i hallen?Fairlane skrev:
Vissa vill ha betalt för att komma och titta på det, andra gör det gratis. Den elfirma jag hade förut kom förbi och kollade gratis, men då såg vi till att ta det när de ändå var i närheten.
Blå+vit är väl snarare tändtråd och nolla, inte fas och nolla?!
Det fungerar för att driva lampan, men ska du använda eluttag i skåpet behöver du också fas och jord. Om det finns i närheten eller måste dras ny från säkringcentralen är svårt att veta utan att se det, men det kan en elektriker avgöra (på plats). Jordfelsbrytare är ett måste också, så saknar du det måste du räkna in att komplettera med det, men det rekommenderar jag i alla lägen ändå.
Ps. Jag är inte elektriker och är inte tillräckligt kunnig för att ge mig på sådana här jobb själv, utan ringer med glädje en elektriker (måste bara hitta en bra ny då jag flyttat).
Prova att slå av den (tryck på testknappen, så utför du samtidigt det prov som du bör göra 2ggr per år, men kanske aldrig gjort) och kolla att lampan i badrummet slocknar då.T tuand skrev:
Om den inte slocknar så skyddar inte JFB badrummet och det måste installeras en till, eller kopplas om.
Förutom har du fler problem som måste lösas.
Duschen är för nära för att kunna ha ett vägguttag där, kravet är minst 120cm mellan duschhuvudet och uttaget, det finns ingen genväg runt detta krav.
Om du bygger en fast duschvägg mellan dusch och badrumsskåp kan det bli OK, men väggen måste nog bli minst 60cm.
Skippar du vägguttaget kvarstår bara två problem (då krävs det nämligen inte JFB eller 120cm avstånd till duschen.) utan dina problem är bara att armaturen eller skåpet ska vara godkänt i den miljön, minst IP44 klassat och avsett för bruk i badrumsmiljö (detta kan man nog elektriskt sett koka ner till att kravet är minst IP44, och strunta i allt annat)
Sen har du ingen skyddsjord framdragen, det betyder att armaturen måste vara dubbelisolerad, det syns genom att den har dubbelkvadrat-symbolen på sig.
Annars måste en jordledare dras fram.
Så med minsta möjliga jobb så fixar du en armatur (eller skåp med armatur) som är IP44 och dubbelisolerad.
Och med maximalt med jobb så får man även till ett skåp med vägguttag i.
Tvättmaskinen lär ligga på en egen grupp i gruppcentralen (säkringscentralen), så nej det lär inte gå att ta jorden där ifrån.T tuand skrev:
Jorden ska gå samma väg som fasen och nollan går.
Jorden får aldrig delas mellan olika grupper.
Klicka här för att svara
