I min lägenhet finns det endast ett uttag i taket i mitt "allrum"(där det redan sitter ej lampa). Dock bor jag i en mini-tvåa så jag har vardagsrum och matplats i samma rum och vill kunna anpassa belysning och endast ha ljust på ena eller andra sidan av rummet.

Det finns krokar i taket där jag kan sätta upp en lampa, men alltså ingenstans att koppla in lampan. Kan jag köpa sladdställ och koppla ihop med taklampan och sedan koppa in i ett av mina vägguttag eller blir det helt galet då? Estetiskt kan jag ju snygg till det med nån sorts kanal i taket, men jag vill vara säker på att det inte blir nåt elfel.

Armaturen har en sockerbit mellan sladden till uttag och själva armaturen. Tar en bild och laddar upp på detaljerna.

• Svart strömkabel med vit snabbkontakt och europakontakt mot grön tygyta. Otydligt i bakgrunden, fokus på kablarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på lampa med CE-märkning, artikelnummer, max wattbegränsning, tillverkad i Kina, reflektioner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas928
  • Laddar…
Elisabeth80 Elisabeth80 skrev:
I min lägenhet finns det endast ett uttag i taket i mitt "allrum"(där det redan sitter ej lampa). Dock bor jag i en mini-tvåa så jag har vardagsrum och matplats i samma rum och vill kunna anpassa belysning och endast ha ljust på ena eller andra sidan av rummet.

Det finns krokar i taket där jag kan sätta upp en lampa, men alltså ingenstans att koppla in lampan. Kan jag köpa sladdställ och koppla ihop med taklampan och sedan koppa in i ett av mina vägguttag eller blir det helt galet då? Estetiskt kan jag ju snygg till det med nån sorts kanal i taket, men jag vill vara säker på att det inte blir nåt elfel.

Armaturen har en sockerbit mellan sladden till uttag och själva armaturen. Tar en bild och laddar upp på detaljerna.
Hej.
Fattar jag rätt att du vill ha en taklampa till ?
Visst kan du hänga en lampa i kroken , och lägga sladden i en kanal på tak o vägg. I väggkontakten kan du sätta en trådlös brytare så du kan sätta ” kontakter ” på väggen, så det blir som en vanlig extra lysknapp.
Men snyggare är att dra en sladd i röret till kontakten du har , och byta den till en s.k kronkontakt, alltså en med 2 knappar. Då lägger du sedan sladden i en kanal i taket bort till nya lampan.
Det är lite mer jobb, och alla kommer säga att man måste vara behörig elektriker för att göra det.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jonas928 skrev:
Men snyggare är att dra en sladd i röret till kontakten du har , och byta den till en s.k kronkontakt, alltså en med 2 knappar.
Det är en elegant lösning, men det finns vissa förbehåll med den. Den är inte OK om rummet har jordade uttag då det inte finns jordade kronuttag att köpa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.