4 837 läst ·
41 svar
5k läst
41 svar
Koppla in spotlights som ej har separat drivdon
Om du monterar driver dikt an mot slang eller rör så blir det bra. Eller trä över lite kabelmantel från en EKK-kabel. Det räcker gott och väl till. Skruva fast grejorna så det ligger still och inte kan röra sig.M Marrebanan skrev:
En sak jag inte kan förstå är att det köps elprylar från Kina till löjligt låga priser och folk tror att det är samma kvalite som det man får betala mer för.
El utrustning som ska installeras här ska vara CE märkt. Den märkningen visar att det är godkänt för installation i EU
"CE-märkning är en produktmärkning inom främst EU men även inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne ('i överensstämmelse med EG-direktiven'). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav."
Om de produkterna från Kina är märkta CE så står det för Chineese Export och märkningen liknar lite en riktig CE märkning men det finns skillnader.
Så ett gott råd är att inte installera dessa.
Ta det som läropengar och kasta dom bland elektronikskrot där de hör hemma.
Som tur är är det inga stora summor det handlar om.
El utrustning som ska installeras här ska vara CE märkt. Den märkningen visar att det är godkänt för installation i EU
"CE-märkning är en produktmärkning inom främst EU men även inom EES. Bokstäverna CE är en förkortning för Conformité Européenne ('i överensstämmelse med EG-direktiven'). En produkt med CE-märkning får säljas i EES-området utan ytterligare krav."
Om de produkterna från Kina är märkta CE så står det för Chineese Export och märkningen liknar lite en riktig CE märkning men det finns skillnader.
Så ett gott råd är att inte installera dessa.
Ta det som läropengar och kasta dom bland elektronikskrot där de hör hemma.
Som tur är är det inga stora summor det handlar om.
Det där har jag redan kollat och de är både CE och RoHS märkta. CE-märkningen ser ut exakt som den ska. Det behöver ju dock inte betyda att de inte bara tryckt dit märkningarna ändå, vem ska kontrollera dem?
Jag har bara goda erfarenheter av att handla från Kina annars, tyvärr är det ju slut med det nu iom nya tull/postregler.
All elektronik på Jula och liknande ställen är ju producerat i Kina så har svårt att tro att det skiljer så mycket. Vet inte hur stor erfarenhet Du har av import, men några särskilt stränga regler på att få imoportera till Sverige och agera återförsöljare är det inte. Det är fortfarande på tillverkaren som kraven ställs.
(men detta var ju egentligen ett sidospår från vad denna tråd handlar om)
Jag har bara goda erfarenheter av att handla från Kina annars, tyvärr är det ju slut med det nu iom nya tull/postregler.
All elektronik på Jula och liknande ställen är ju producerat i Kina så har svårt att tro att det skiljer så mycket. Vet inte hur stor erfarenhet Du har av import, men några särskilt stränga regler på att få imoportera till Sverige och agera återförsöljare är det inte. Det är fortfarande på tillverkaren som kraven ställs.
(men detta var ju egentligen ett sidospår från vad denna tråd handlar om)
Jag handlar aldrig några elprylar direkt från en kinesisk webbsida.
Har köpt LED ljuskällor från en. Men det var både första och sista gången.
De var dimbara och billiga. Men över 40% av dem höll inte mer än max 100 timmar.
Inget som bekymrar mig så mycket eftersom jag är medveten om bristande kvalite i produkterna där men priset var så lågt att jag ville jämföra mot andra.
Tror också att de produkter som importeras från Kina av Europeiska företag håller högre klass än de som säljs direkt till privatpersoner via en webbsida..
Har köpt LED ljuskällor från en. Men det var både första och sista gången.
De var dimbara och billiga. Men över 40% av dem höll inte mer än max 100 timmar.
Inget som bekymrar mig så mycket eftersom jag är medveten om bristande kvalite i produkterna där men priset var så lågt att jag ville jämföra mot andra.
Tror också att de produkter som importeras från Kina av Europeiska företag håller högre klass än de som säljs direkt till privatpersoner via en webbsida..
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det du köper på jula etc. har oftast utsatts för lite kontroll iallafall. Visserligen råkar de här svenska firmorna ut för en del försäljningsförbud. Men de fel det då handlar om är oftast små i förhållande till en del direkimorterat.
Jo ok jag överdrev lite då eftersom Uffe var så kategoriskt avig. Såklart är chansen större att få vettiga grejer på Jula, men mkt av även deras t.ex. elverktyg är ju skräp.
Handla från Kina förutsätter ju att man kollar recensioner osv, det går inte att gå in på en hemsida i blindo och handla lite. Precis som Jula gör så måste det göras lite selektion
Köpa led-spot var i mitt fel något utav ett experiment, jag väntar mig inte att de ska vara samma kvalitet som Malmbergs etc, även om chansen finns att de faktiskt är det.
I vanliga fall har jag köpt hdmi/usb/iphone-kablar från Kina och det har varit superbra grejer till en struntsumma.
Summa summarum så har Uffe fel i sitt resonemang kring pris kontra kvalitet. Bakgrunden till priset var ju i många fall att man slapp svensk moms och mellanhänder.
Handla från Kina förutsätter ju att man kollar recensioner osv, det går inte att gå in på en hemsida i blindo och handla lite. Precis som Jula gör så måste det göras lite selektion
Köpa led-spot var i mitt fel något utav ett experiment, jag väntar mig inte att de ska vara samma kvalitet som Malmbergs etc, även om chansen finns att de faktiskt är det.
I vanliga fall har jag köpt hdmi/usb/iphone-kablar från Kina och det har varit superbra grejer till en struntsumma.
Summa summarum så har Uffe fel i sitt resonemang kring pris kontra kvalitet. Bakgrunden till priset var ju i många fall att man slapp svensk moms och mellanhänder.
Ok! Missförstå mig rätt.
Jag köper gärna kvalite till lågt pris men att förvänta sig kvalite från en lågpris webbsida i Kina är inte det första jag gör.
Sen vill jag gärna kunna titta på grejorna och bedöma kvaliteten innan jag köper dem.
Att jag är avig mot dessa lågpris sidor är att de är medvetna om vad de säljer och inte bryr sig om det.
Summa summarum, de vill tjäna pengar utan hänsyn till kunderna.
Jag köper gärna kvalite till lågt pris men att förvänta sig kvalite från en lågpris webbsida i Kina är inte det första jag gör.
Sen vill jag gärna kunna titta på grejorna och bedöma kvaliteten innan jag köper dem.
Att jag är avig mot dessa lågpris sidor är att de är medvetna om vad de säljer och inte bryr sig om det.
Summa summarum, de vill tjäna pengar utan hänsyn till kunderna.
En annan sak att tänka på är att skulle olyckan vara framme och orsaken var en "grej" som man importerat själv så står man själv som ansvarig. Har man däremot köpt samma sak hos Jula så står dom ansvarig för att "grejen" uppfyller CE kraven och kan ställas till ansvar.
Det finns om man hårdrar det två typer av billiga LED spotlight från kina.
De som är billiga på grund av att de är tillverkade i en effektiv fabrik där de kan göra 1 miljon armaturer om dagen.
De som är billiga på grund av att de är tillverkade av billiga komponenter och ofta med en bristfällig kunskap.
De flesta klarar inte av att avgöra om produkten är av den första eller den andra kategorin. Ett bra tecken är om tillverkaren har lagt upp tydliga certifikat och produktblad, har de koll på det är det större chans att de har koll på produkterna.
Mvh
Andreas
De som är billiga på grund av att de är tillverkade i en effektiv fabrik där de kan göra 1 miljon armaturer om dagen.
De som är billiga på grund av att de är tillverkade av billiga komponenter och ofta med en bristfällig kunskap.
De flesta klarar inte av att avgöra om produkten är av den första eller den andra kategorin. Ett bra tecken är om tillverkaren har lagt upp tydliga certifikat och produktblad, har de koll på det är det större chans att de har koll på produkterna.
Mvh
Andreas
Är Du säker på detta? Det var längesen jag läste på kring juridiken kring detta , men ansvaret ligger väl på tillverkaren? Inte importören/återförsäljaren?E elmont skrev:
De kan ju få försäljningsförbud, men inte vite väl?
Här är en länk till hur det fungerar.M Marrebanan skrev:
Eftersom du köpt det från en icke europeisk webbhandel så ligger ansvaret på dig som importör
https://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_sv.htm
Det gäller ju lite olika regler om man "sätter en vara på marknaden" eller om man köper för eget bruk. Sätter man en vara på marknaden inom EU så ansvarar tillverkaren (om varan är tillverkad inom EU) för att kraven är uppnådda, sätter man en vara tillverkad utanför EU på marknaden så är det importören som är ansvarig för att varan uppfyller kraven. Och då duger inte ett Kinesiskt CE på varan OM inte importören garanterar att alla krav uppfylls. Skulle den CE märkta Kinesvaran eller USA tillverkade inte uppfylla CE kraven så är det importören som får stå till svars.
Här är några spotlights som går på nätspänning. I bruksanvisningen dras det fram kabel till dem. Vad kan det tänkas vara för slags kabel?
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/423333_se-no-pl-en.pdf
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/423333_se-no-pl-en.pdf