Hej
För er som följt min elfrågor så vet ni att jag inte är överens med mina elektriker och just nu är vi på mailnivå… de kommer inte hjälpa till i närtid med något… hursomhelst
Har en helt ny elanläggning där de har installerat perilex. Kan jag förutsätta att set är 3 fas 400v?
Denna spis (se bild) skall kopplas in och jag kommer ha en elektriker som sätter fast stickkontakten också i spisen men känner att jag vill kunna kommunicera och förstå vad som görs. En annan elektriker än de som gjort övriga el kommer användas….
Jag antar att det är första bilden per 21 de skall installera stickproppen mot?
För er som följt min elfrågor så vet ni att jag inte är överens med mina elektriker och just nu är vi på mailnivå… de kommer inte hjälpa till i närtid med något… hursomhelst
Har en helt ny elanläggning där de har installerat perilex. Kan jag förutsätta att set är 3 fas 400v?
Denna spis (se bild) skall kopplas in och jag kommer ha en elektriker som sätter fast stickkontakten också i spisen men känner att jag vill kunna kommunicera och förstå vad som görs. En annan elektriker än de som gjort övriga el kommer användas….
Jag antar att det är första bilden per 21 de skall installera stickproppen mot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om detta verkligen är en fullstor spis och inte en häll så bör du dock kontrollera om du verkligen vill ha den. Anvisningen tyder på att spisen har en begränsad effekt som kan visa sig dålig om ni är vana att använda 3-4 värmezoner på hällen samtidigt. Normal effekt för en spis är 9-11 kW.
HejBo.Siltberg skrev:
Kan du förklara hur/vart du ser det?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej
Det är en häll från Gaggenau. Hur vet man om det är 16 el 25 A?
Det är en häll från Gaggenau. Hur vet man om det är 16 el 25 A?
Det ser du på säkringarna... Med största sannolikhet är maxeffekten ca 7400 Watt, dvs 2 faser á 230 V/16 A.A Andreas Kneg skrev:
25 A är bara relevant om man kopplar den till en enda fas, men det är ju dumt om man har flera faser tillgängliga eftersom effekten blir lägre (5700 W).
2 flex-induktionszoner om vardera 20x23 cm (2200 W, med Booster 3700 W), sammankopplade 40x23 cm (3300 W, med Booster 3700 W), med automatisk utvidgning upp till 30x32 cm (3300 W, med Booster 3700 W).
Total anslutningseffekt 7.4 kW
Total anslutningseffekt 7.4 kW
Betänkligheten gäller när en hel spis med ugn har en effekt på mindre än 10 kW. Är det en spishäll utan ugn och den drar 7,4 kW är allt i sin ordning. Du lägger sedan ugnen på den tredje fasen som hällen inte använder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är alltså en häll, inte spis. Då är det med största sannolikhet lugnt. En häll ska ha en märkeffekt på 6-7 kW. Har den 4-5 kW så är det en enfashäll som du inte ska ha.A Andreas Kneg skrev:
Märkeffekten står på märkskylten som ska finnas någonstans under hällen. Du har uppenbarligen redan hittat den, 7.4 kW. Det är Ok.
Toppen tack!
Särskilt tack till Bo! Uppskattar verkligen din feedback inte bara på mina inlägg utan även andras
Särskilt tack till Bo! Uppskattar verkligen din feedback inte bara på mina inlägg utan även andras
Tack även Useless såklart! Uppskattar mycket alla inlägg o svar. Det är väldigt informativa!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden