Hej

För er som följt min elfrågor så vet ni att jag inte är överens med mina elektriker och just nu är vi på mailnivå… de kommer inte hjälpa till i närtid med något… hursomhelst

Har en helt ny elanläggning där de har installerat perilex. Kan jag förutsätta att set är 3 fas 400v?

Denna spis (se bild) skall kopplas in och jag kommer ha en elektriker som sätter fast stickkontakten också i spisen men känner att jag vill kunna kommunicera och förstå vad som görs. En annan elektriker än de som gjort övriga el kommer användas….

Jag antar att det är första bilden per 21 de skall installera stickproppen mot?

• Anslutningsdiagram för ugn med olika spänningsalternativ, innehåller QR-kod och instruktioner för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ja, det är bild 21 den ska kopplas efter, under förutsättning att det är trefas+nolla+jord framdraget (som det ska vara om det är (nymonterad) Perilexuttag).
Anslutningsschema för trefas Perilexuttag med markeringar för L1, L2, L3, nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Andreas Kneg skrev:
Kan jag förutsätta att set är 3 fas 400v?
Ja, det är alltid 3-fas/400 Volt. Om nollan också är ansluten så finns det dessutom 230 Volt vilket i princip alla moderna spisar kräver.

Om detta verkligen är en fullstor spis och inte en häll så bör du dock kontrollera om du verkligen vill ha den. Anvisningen tyder på att spisen har en begränsad effekt som kan visa sig dålig om ni är vana att använda 3-4 värmezoner på hällen samtidigt. Normal effekt för en spis är 9-11 kW.

ClasseClas
Det ser ut som en Siemens/Bosch/Neff-plint, men kan det vara en Gaggenauhäll som ska installeras? Dvs häll, ej spis.

Enligt de två sista bilderna i instruktionen ovan är det en häll som ska fällas in i bänkskåpet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om detta verkligen är en fullstor spis och inte en häll så bör du dock kontrollera om du verkligen vill ha den. Anvisningen tyder på att spisen har en begränsad effekt som kan visa sig dålig om ni är vana att använda 3-4 värmezoner på hällen samtidigt. Normal effekt för en spis är 9-11 kW.
Hej
Kan du förklara hur/vart du ser det?

A Andreas Kneg skrev:
Hej
För att den bara använder 2 faser. Den tredje går bara till fläkten.

Hej

Det är en häll från Gaggenau. Hur vet man om det är 16 el 25 A?

A Andreas Kneg skrev:
Hej

Det är en häll från Gaggenau. Hur vet man om det är 16 el 25 A?
Det ser du på säkringarna... Med största sannolikhet är maxeffekten ca 7400 Watt, dvs 2 faser á 230 V/16 A.
25 A är bara relevant om man kopplar den till en enda fas, men det är ju dumt om man har flera faser tillgängliga eftersom effekten blir lägre (5700 W).

• Gilla
Andreas Kneg
  • Laddar…
2 flex-induktionszoner om vardera 20x23 cm (2200 W, med Booster 3700 W), sammankopplade 40x23 cm (3300 W, med Booster 3700 W), med automatisk utvidgning upp till 30x32 cm (3300 W, med Booster 3700 W).

Total anslutningseffekt 7.4 kW

Betänkligheten gäller när en hel spis med ugn har en effekt på mindre än 10 kW. Är det en spishäll utan ugn och den drar 7,4 kW är allt i sin ordning. Du lägger sedan ugnen på den tredje fasen som hällen inte använder.

• Gilla
useless
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Hej
Det är alltså en häll, inte spis. Då är det med största sannolikhet lugnt. En häll ska ha en märkeffekt på 6-7 kW. Har den 4-5 kW så är det en enfashäll som du inte ska ha.

Märkeffekten står på märkskylten som ska finnas någonstans under hällen. Du har uppenbarligen redan hittat den, 7.4 kW. Det är Ok.

• Gilla
Andreas Kneg och 1 till
  • Laddar…
Toppen tack!

Särskilt tack till Bo! Uppskattar verkligen din feedback inte bara på mina inlägg utan även andras

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack även Useless såklart! Uppskattar mycket alla inlägg o svar. Det är väldigt informativa!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.