Hej!

Jag ska byta spis hemma och tänkte sätta den gamla i sommarstugan (och slänga ut den nuvarande där mössen byggt bo..).

Det sitter en perilex och kopplingen ser ut som på bild. Nuvarande spis (som ska bort) har perilexkontakt som ”saknar” ett stift se bild. Läst på forumet att det betyder spis med 400V enfas (?)

Spisen som jag tänkte sätta dit är 400V och schema enligt bild.

Frågan är om det går att koppla på den spisen? Eller behöver man dra om uttaget? Bra att veta innan man släpar dit spisen 30 mil..

Mvh Mikael

• IMG_3105.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3104.png
    Skapa konto
  • IMG_3101.jpeg
    Skapa konto
Din spis "är" 400 V, trefas. Det är stiftet för nollan som därför saknas i stickproppen.

Ditt uttag på bild ser ut att vara fullkopplat med alla tre faser och nolla, men jag ser ju inte undersidan på uttaget. De två undre plintarna måste också ha en anslutning.

Du kan hur som helst plugga in din spis där. Det händer inget dåligt annat än att spisen ev inte fungerar, och det kan ju vara dåligt... Du har väl trefas indragen i sommarstugan?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Sandberg skrev:
Hej!

Jag ska byta spis hemma och tänkte sätta den gamla i sommarstugan (och slänga ut den nuvarande där mössen byggt bo..).

Det sitter en perilex och kopplingen ser ut som på bild. Nuvarande spis (som ska bort) har perilexkontakt som ”saknar” ett stift se bild. Läst på forumet att det betyder spis med 400V enfas (?)

Spisen som jag tänkte sätta dit är 400V och schema enligt bild.

Frågan är om det går att koppla på den spisen? Eller behöver man dra om uttaget? Bra att veta innan man släpar dit spisen 30 mil..

Mvh Mikael
Börja med å mäta uttaget. Och 400 volt får du aldrig med enfas. Då lär du ha två faser. Sen är en nolla bra att ha. Så mät efter den åxå.

Har du trefas i stugan är jag rätt övertygad om att det fungerar. Utan att faktiskt mäta på uttaget på plats kan dock ingen vet helt säkert.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är alltså stickproppen på bilden till befintlig spis medan inkopplingsanvisningen är till den du tänkt byta till? Det kommer nästan säkert att fungera rakt av. Och eftersom neutralen tycks vara inkopplad i uttaget skulle det troligen fungera om du byter en 230V spis också.

Tack för svar! Låter lite bättre än jag tänkte då :) Bild på stickpropp är spisen som ska till tippen. Bild på kopplingsschema sitter på spisen som jag vill koppla till uttaget.

Tyvärr har jag ingen bild på uttaget underifrån för att se om något är kopplat där.

S Sandberg skrev:
Tyvärr har jag ingen bild på uttaget underifrån för att se om något är kopplat där.
Det spelar ingen större roll för även med en bild där det sitter tåtar kopplade kan ingen veta helt säkert. Men har du trefas i stugan vore det väldigt märkligt om det inte gick att få det att fungera rätt enkelt.

Ingen aning om det är trefas i stugan tyvärr. Morfar som drog el nån gång på 50-60-talet så kan nog vara vad som helst :/ Får undersöka vidare när jag tar mig dit.

S Sandberg skrev:
Bild på stickpropp är spisen som ska till tippen.
Och den spisen satt i sommarstugan?
S Sandberg skrev:
Bild på kopplingsschema sitter på spisen som jag vill koppla till uttaget.
Och den spisen har samma typ av stickpropp?
Då kommer allting att fungera.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Hur kollar man för övrigt enklast om man har trefas i stugan??

S Sandberg skrev:
Tre 16A säkringar märkt med spis i proppskåpet. Men för att vara helt säker måste man mäta.

• Gilla
Sandberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och den spisen satt i sommarstugan?

Och den spisen har samma typ av stickpropp?
Då kommer allting att fungera.
Spisen som jag ska byta till (med kopplingsschemat) ”saknar” ingen pinne på kontakten.

S Sandberg skrev:
Spisen som jag ska byta till (med kopplingsschemat) ”saknar” ingen pinne på kontakten.
Det säger tyvärr inget mer än att kontakten som sådan är fullt kopplad. Det är dock inte säkert att nollan används eftersom schemat du har fotat inte är märkt med nolla utan endast tre faser + jord.

S Sandberg skrev:
Borde framgå av elräkningen om du inte är på plats. Eller ring elleverantören.

På plats skulle jag göra tre mätningar i Perilexuttaget mellan de möjliga kombinationerna av två faser. Samtliga mätningar ska visa ca 400 Volt. Då kommer din tänkta spis att fungera. Dock inte helt säkert godtycklig spis då vi inte kontrollerat att uttaget faktiskt har nolla inkopplad. Men troligen har uttaget det.

S Sandberg skrev:
Om den inte är felkopplad så kommer det att fungera. Du behöver inte kontrollera något mer om du inte känner på dig att det finns oegentligheter i dina fastigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.