3 213 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Koppla plejd win-01
Sida 1 av 2
Hej!
Tittar på att införskaffa en plejd win-01 för att kunna tända mina fönsterlampor
Jag har alltså en kronbrytare.
Ena vippan ska tända lampan i taket (där finns det alltså trådat, finns tändtråd).
Den andra vippan på kronbrytare ska tända/släcka fönsterlampan. Här finns det inte tändtråd mellan brytare och fönsteruttag
Hur får jag ihop detta med en win-01. Den får väl inte kopplas på med någon spänning. Samtidigt behöver ju brytaren det p.g.a lampan i taket ("första vippan)
Självklart behöver det ju finnas en dim-01 i fönsteruttaget. Så långt är jag med
Tittar på att införskaffa en plejd win-01 för att kunna tända mina fönsterlampor
Ena vippan ska tända lampan i taket (där finns det alltså trådat, finns tändtråd).
Den andra vippan på kronbrytare ska tända/släcka fönsterlampan. Här finns det inte tändtråd mellan brytare och fönsteruttag
Hur får jag ihop detta med en win-01. Den får väl inte kopplas på med någon spänning. Samtidigt behöver ju brytaren det p.g.a lampan i taket ("första vippan)
Självklart behöver det ju finnas en dim-01 i fönsteruttaget. Så långt är jag med
Du måste ha en dubbeltrapp i så fall.
Men går det inte att få dit en tändtråd istället?
Men går det inte att få dit en tändtråd istället?
Köp en DIM-01 till istället. Då kan du dimra lampan i taket på ingång 1 och fönsterlampan med ingång 2. Synka ihop ingång 2 med DIM-01 i fönsteruttaget.W Watisdiz skrev:Hej!
Självklart behöver det ju finnas en dim-01 i fönsteruttaget. Så långt är jag med![]()
Vill/behöver du inte dimra lampan i taket får du byta brytaren till en dubbeltrapp som snaggletooth skriver eller sätta en EXT-01 och använda en ingång till att synka DIM-01 i fönstret.
Hej.snaggletooth skrev:
Tyvärr inte. Hade inneburit att jag behövt öppna i princip innertak för att dra runt.
Finns idag inga fönsteruttag. Dessa kommer att komma i efterhand där jag egentligen bara kan få matning in från annat håll.
Redigerat:
Nu hängde jag nog inte med.Müssli skrev:
Köp en DIM-01 till istället. Då kan du dimra lampan i taket på ingång 1 och fönsterlampan med ingång 2. Synka ihop ingång 2 med DIM-01 i fönsteruttaget.
Vill/behöver du inte dimra lampan i taket får du byta brytaren till en dubbeltrapp som snaggletooth skriver eller sätta en EXT-01 och använda en ingång till att synka DIM-01 i fönstret.
Dim-01 behövs väl i fönsteruttaget följt av win-01 i brytaren. Finns ingen tändtråd.
Menar du att jag då även skaffar dim-01 till taket så jag inte använder mig av tändtrådem överhuvudtaget? Således Finns ingen strömkälla till brytaren.
Edit: om jag istället kör med dubbeltrappsvarianten. Kan jag ändå inte dimra i taket ? Förutsättningarna borde väl finnas där för det. Samtliga trådar finns för detta.
Redigerat:
Du löser det som redan skrivits med 2st dim-01
En placerar du bakom strömbrytaren, den har två ingångar som du kopplar från din kronbrytare. Takbelysningen kopplas på utgången.
Den andra dim-01 vid lamputtaget som du tänkt. Synka sedan den första dim-01's andra ingång till att tända lamputtaget.
Bonus då att du får dimmer även på takbelysningen. Det som kan ställa till det är om det saknas nolla vid brytaren, då får man fixa det eller hitta en annan placering för dim-01
En placerar du bakom strömbrytaren, den har två ingångar som du kopplar från din kronbrytare. Takbelysningen kopplas på utgången.
Den andra dim-01 vid lamputtaget som du tänkt. Synka sedan den första dim-01's andra ingång till att tända lamputtaget.
Bonus då att du får dimmer även på takbelysningen. Det som kan ställa till det är om det saknas nolla vid brytaren, då får man fixa det eller hitta en annan placering för dim-01
Tack. Jag tror jag hängde med på två at dim-01 lösningar.
Saken hör till att jag även ska byta ut själva strömbrytaren också. Så jag är inte låst till min befintlig.
Fråga:
En win-01 har jag redan i mitt ägo.
Om jag köper dubbeltrappsbrytare samt en dim-01(till fönstret). Då borde jag väl kunna få till det? Två separata strömkällor så att säga. Win-01 driver lamputtagen och takbelysningen drivs av traditionell tändtråd.
jag borde väl ändå kunna få till dimmer på traditionellt vis på ena vippan, förutsatt att allt kablage finns där
.
Saken hör till att jag även ska byta ut själva strömbrytaren också. Så jag är inte låst till min befintlig.
Fråga:
Om jag köper dubbeltrappsbrytare samt en dim-01(till fönstret). Då borde jag väl kunna få till det? Två separata strömkällor så att säga. Win-01 driver lamputtagen och takbelysningen drivs av traditionell tändtråd.
jag borde väl ändå kunna få till dimmer på traditionellt vis på ena vippan, förutsatt att allt kablage finns där
Ja köper du en dubbeltrapp (och en DIM-01) klarar du dig med det du har.W Watisdiz skrev:Tack. Jag tror jag hängde med på två at dim-01 lösningar.
Fråga:
jag borde väl ändå kunna få till dimmer på traditionellt vis på ena vippan, förutsatt att allt kablage finns där.
Precis, WIN-01 har inbyggt batteri som räcker i 15 år vid normal användning så den kan sättas bakom en brytare som inte har någon ström.W Watisdiz skrev:
Tack!Müssli skrev:
Nu kommer jag till en mer komplicerad fråga. Känns som du kan svara på detta. Kanske även finns någon annan i tråden
Jag har två rum som är bredvid varandra.
Båda strömbrytarna (en i varje rum) kommer alltså ha en win-01 puck bakom strömbrytaren.
Fönsteruttagen i respektive rum är sammankopplade med varandra i dosa uppe på vinden.
Jag funderar på hur jag skulle kunna få till att endast behöva använda mig av en puck (DIM) istället för en bakom varje fönsteruttag
Fråga: kan jag ta en DIM-02. Koppla varje ena lampan till ingång 1 och andra till ingång 2?
Kan jag sedan styra så att win-01 I ena rummet styr DIM-02 ingång 1 och den andra WIN-01 styr den andra ingången?
Så helt enkelt. Kan man koppla två win-01 till samma DIM-02?
Nu är ju detta två separata sovrum. Kan pucken tillhöra två olika sovrum eller behöver man lägga allt i samma sovrum i appen?
Det är inga problem att göra så. Tekniskt sett styr du utgångarna på DIM-02 och inte ingångarna.😉Nu hade du ju redan en WIN-01 men till ditt andra rum blir det billigare om du köper en EXT-01, den har samma funktion som WIN-01 men måste kopplas med fas och nolla. Då får du dessutom batteribackup på köpet.