972 läst ·
5 svar
972 läst
5 svar
Koppla in perilexpropp till trestiftsuttag
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du bor troligen i lägenhet och har enfas.
Du byter sladd till en grövre och en stickpropp till en som passar ditt uttag med 3 stift.
Det måste kopplas om i spisen också från trefas till enfas
Protte
Du byter sladd till en grövre och en stickpropp till en som passar ditt uttag med 3 stift.
Det måste kopplas om i spisen också från trefas till enfas
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 824 inlägg
Vad menar du med uttag med tre stift? Vanligt eluttag? Eller ett norvesco uttag avsett för hög ström till en enfas spis?
OM du har ett vanligt eluttag så får du nog blanda in en elektriker. Det behöver bytas, och troligen även kabeln från elcentralen.
Är det ett norvesco uttag så har du som sagt enfasmatning, vanligt i äldre lägenheter. Då får man öppna vid inkopplingen av kabeln i spisen. Oftast går dte att koppla om där för enfas drift. Det innebär att några byglingar behöver flyttas eller sättas in. Schema för kopplingen brukar finnas där kabeln går in i spisen, eller på insidan av luckan där.
Rent formellt får man göra en sådan omkoppling i spisen själv, under förutsättninga att man kan och förstår vad man gör. Det finsnspisar som inte går att koppla om, i så fall har du köpt fel spis.
OM du har ett vanligt eluttag så får du nog blanda in en elektriker. Det behöver bytas, och troligen även kabeln från elcentralen.
Är det ett norvesco uttag så har du som sagt enfasmatning, vanligt i äldre lägenheter. Då får man öppna vid inkopplingen av kabeln i spisen. Oftast går dte att koppla om där för enfas drift. Det innebär att några byglingar behöver flyttas eller sättas in. Schema för kopplingen brukar finnas där kabeln går in i spisen, eller på insidan av luckan där.
Rent formellt får man göra en sådan omkoppling i spisen själv, under förutsättninga att man kan och förstår vad man gör. Det finsnspisar som inte går att koppla om, i så fall har du köpt fel spis.
Ok tack! Jo det stod nåt i instruktionsboken om det här så med den här informationen borde jag kunna se i den hur man gör.H hempularen skrev:Vad menar du med uttag med tre stift? Vanligt eluttag? Eller ett norvesco uttag avsett för hög ström till en enfas spis?
OM du har ett vanligt eluttag så får du nog blanda in en elektriker. Det behöver bytas, och troligen även kabeln från elcentralen.
Är det ett norvesco uttag så har du som sagt enfasmatning, vanligt i äldre lägenheter. Då får man öppna vid inkopplingen av kabeln i spisen. Oftast går dte att koppla om där för enfas drift. Det innebär att några byglingar behöver flyttas eller sättas in. Schema för kopplingen brukar finnas där kabeln går in i spisen, eller på insidan av luckan där.
Rent formellt får man göra en sådan omkoppling i spisen själv, under förutsättninga att man kan och förstår vad man gör. Det finsnspisar som inte går att koppla om, i så fall har du köpt fel spis.
Spisen i lägenheten har förmodligen då en säkring på 20 A 1-fas. Det räcker då till 4600 W, dvs ca hälften av maximalt som en ny spis kan förbruka. I praktiken brukar det klara sig bra för att man aldrig kör så mycket på full värme samtidigt men det är bra att tänka på.
Klicka här för att svara
