1 192 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Entreprenör missar utlovad byggstart och återkopplar inte
Hej,
Vi har anlitat en takfirma för en takomläggning på vårt sommarställe. Offerten signerades i slutet av februari och i samband med beställningen meddelade entreprenören skriftligen att arbetet skulle kunna påbörjas i början av maj. Vi kom även överens om att de skulle höra av sig 1–2 veckor innan byggstart för att gå igenom de sista detaljerna och beställa material.
Ingen återkoppling kom och arbetet påbörjades aldrig i maj.
Jag kontaktade själv entreprenören under maj och vart lovat att de skulle dra igång i slutet av maj. Inget hände och jag ringde igen och fick information att början av juni kunde de starta. Fortfarande skedde inget, jag ringde igen och fick då besked om att de blivit försenade på grund av problem i ett annat projekt (skador på takstolar). Vi skulle enligt dem stå näst på tur och de trodde då att byggstart skulle kunna ske omkring mitten av juni.
Nu har även mitten av juni passerat utan att något hänt. Jag har försökt ringa flera gånger utan att få svar och har därefter skickat mejl både till kontaktpersonen och företagets info-adress med begäran om besked och en uppdaterad tidsplan. Än så länge ingen återkoppling.
I vårt senaste mejl har vi bett entreprenören återkomma med besked om hur de avser att gå vidare och om de fortfarande avser att genomföra entreprenaden. Vi har satt en svarstid som löper ut i morgon, den 30 juni.
Jag börjar därför fundera på om förtroendet för entreprenören är förbrukat.
Hur hade ni resonerat i den här situationen?
Vi har anlitat en takfirma för en takomläggning på vårt sommarställe. Offerten signerades i slutet av februari och i samband med beställningen meddelade entreprenören skriftligen att arbetet skulle kunna påbörjas i början av maj. Vi kom även överens om att de skulle höra av sig 1–2 veckor innan byggstart för att gå igenom de sista detaljerna och beställa material.
Jag kontaktade själv entreprenören under maj och vart lovat att de skulle dra igång i slutet av maj. Inget hände och jag ringde igen och fick information att början av juni kunde de starta. Fortfarande skedde inget, jag ringde igen och fick då besked om att de blivit försenade på grund av problem i ett annat projekt (skador på takstolar). Vi skulle enligt dem stå näst på tur och de trodde då att byggstart skulle kunna ske omkring mitten av juni.
Nu har även mitten av juni passerat utan att något hänt. Jag har försökt ringa flera gånger utan att få svar och har därefter skickat mejl både till kontaktpersonen och företagets info-adress med begäran om besked och en uppdaterad tidsplan. Än så länge ingen återkoppling.
I vårt senaste mejl har vi bett entreprenören återkomma med besked om hur de avser att gå vidare och om de fortfarande avser att genomföra entreprenaden. Vi har satt en svarstid som löper ut i morgon, den 30 juni.
- Är detta något ni skulle acceptera eller hade ni börjat se er om efter en annan entreprenör?
- Anser ni att entreprenören är i dröjsmål?
- Om de fortfarande inte återkommer efter den 30 juni, hur hade ni gått vidare juridiskt och praktiskt?
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Förtroendet är nog kraftigt skadat om inte förbrukat. Finns risk att resten av jobbet blir kantat av problem.
Viktigast datum är ju egentligen slutdatum men om de bommat starten med 2 månader så går det inte att ta igen.
Jag är ganska sur på hantverkare just nu för mina två stora projekt i år är kraftigt försenade. Kan dom inte planera?
Jag skulle bryta med dom och leta någon annan.
Viktigast datum är ju egentligen slutdatum men om de bommat starten med 2 månader så går det inte att ta igen.
Jag är ganska sur på hantverkare just nu för mina två stora projekt i år är kraftigt försenade. Kan dom inte planera?
Jag skulle bryta med dom och leta någon annan.
Svårt att veta vad som blir bäst just för dig, om det går att få tag på någon annan som kan göra jobbet t ex.T Test1234567 skrev:Hej,
- Är detta något ni skulle acceptera eller hade ni börjat se er om efter en annan entreprenör?
- Anser ni att entreprenören är i dröjsmål?
- Om de fortfarande inte återkommer efter den 30 juni, hur hade ni gått vidare juridiskt och praktiskt?
Men generellt skulle det ju vara bra om många byter entreprenör vid förseningar, brist på kommunikation mm.
Det är nog enda sättet att förändra beteeendet.
Som det fungerar nu bokar många upp sig på mycket mer jobb än dom hinner med, för att vara säkra på att aldrig ha en lucka i flödet av arbetsuppdrag, på kundernas bekostnad...
Det skulle vara bättre om man gör sig känd för att göra ett bra jobb så kunderna står på kö av den anledningen.
Redigerat:
Tack för svar, vi kommer nog definitivt byta hantverkare då detta inte känns seriöst. Frågan är dock hur man kan bryta uppdraget ?H Håkan V skrev:Svårt att veta vad som blir bäst just för dig, om det går att få tag på någon annan som kan göra jobbet t ex.
Men generellt skulle det ju vara bra om många byter entreprenör vid förseningar, brist på kommunikation mm.
Det är nog enda sättet att förändra beteeendet.
Som det fungerar nu bokar många upp sig på mycket mer jobb än dom hinner med, för att vara säkra på att aldrig ha en lucka i flödet av arbetsuppdrag, på kundernas bekostnad...
Det skulle vara bättre om man gör sig känd för att göra ett bra jobb så kunderna står på kö av den anledningen.
Jag har tyvärr inget säkert svar på det. Men skulle tro att det finns flera här som har bättre koll.T Test1234567 skrev:
"Claes Sörmland" t ex brukar ha bra koll på lagar och regler.
Att bara meddela att du vill använda annan entreprenör borde fungera, så länge du får en bekräftelse från entreprenören att uppdraget avslutats/ställts in.
Du måste kolla vad som står i ditt avtal och helst ladda upp ett maskat avtal här för säkrare svar. Men det känns märkligt om ni inte skulle kunna säga upp avtalet trots att de två månader senare inte har påbörjat arbetetT Test1234567 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Vad är det för typ av firma? Har de egen personal, eller är det bara ett säljbolag som hyr in billigast möjliga.
Hur fick du tag på dem, referenser?
Hur fick du tag på dem, referenser?
Jag skulle säga att förtroendet är förbrukat. Det hade varit en sak ifall de hörde av sig och förklarade omständigheterna. Men detta beteende att lova en starttid och att du får höra av dig efter några veckor visar att de är oseriösa. De upprepar dessutom beteendet. Självklart meddelar man kunden att det blir försenat när man inser det.T Test1234567 skrev:
EDIT: Se det från den positiva sidan. Bättre att du får reda på att de är oseriösa innan de hunnit ställa till med skada. En sådan firma vill man inte att de ska hålla på och pilla på ens hus.
Klicka här för att svara