Hej, har renoverat ett hus och ska komplettera ett rum med eluttag. Vi har kört 5kabels rör och tänkte koppla dem sista eluttagen själv.

För att göra det rätt och riktigt, hur kopplar jag eluttagen korrekt? Kommer en elektriker till mig efter semestern för att kontrollera att allt ser rätt ut. Men tänkte att jag kan börja här om ni har nå synpunkter,

Bifogar med två bilder och en video.

• Eluttag med kablar och skruvanslutningar, hålls i handen, i processen att installeras på väggen under renovering av ett husrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag på vägg, sett från sidan, med kablar fastsatta. En hand håller eluttagets ram.
    Skapa konto
Är det i den där dosan du vill ansluta ditt kabelrör som du kompletterat med?
Använd isåfall toppklämmor bakom uttaget för att vidarekoppla.

Jag skulle ha satt bägge PE eller gulgröna ledarna i samma plint, eller wago bakom uttag. Annars ser det korrekt ut, kolla så du inte kopplar på X plint.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Jag skulle ha satt bägge PE eller gulgröna ledarna i samma plint, eller wago bakom uttag. Annars ser det korrekt ut, kolla så du inte kopplar på X plint.
Tack för svar! Såhär?

Allt gott

• Elektrisk kopplingsdosa med kablar, främst blå, grön/gul och brun, är fastsatta i en vit plastram.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
elmontören elmontören skrev:
Är det i den där dosan du vill ansluta ditt kabelrör som du kompletterat med?
Använd isåfall toppklämmor bakom uttaget för att vidarekoppla.
Hej, tack för svar.

Såna här?

• Elinstallationskoppling med klämkopplingar markerade i rött bredvid öppet eluttag på vägg.
    Skapa konto
Och skruva ut dosringen så att dosan slutar i liv med gipsen. Blir ringen inte djup nog så byt ring till en bredare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
F faztr skrev:
Hej, tack för svar.

Såna här?
Ja såna men då behövs 3 pol

J J-banan skrev:
Ja såna men då behövs 3 pol
Vilken rekommenderar du? Jag har dem här.

• Tre lådor med HelaCon Plus Mini kopplingsklämmor i olika storlekar, märkta med siffrorna 6, 2 och 4.
    Skapa konto
F faztr skrev:
Du väljer toppklämma utefter hur många trådar du vill koppla ihop, är det fyra stycken så välj en där du får plats med fyra stycken.

Du väljer toppklämma utefter hur många trådar du vill koppla ihop, är det fyra stycken så välj en där du får plats med fyra stycken.
Hej, okej, logiskt ☺️ men hade en elektriker här som satte toppklämmor så här på spotlightsen, är det fel eller bara mer jobb?

• Ledningar med toppklämmor på spotlightsinstallation, monterad av elektriker, ses från taket.
    Skapa konto
Så här vill man att det ska se ut?

• Rund kopplingsdosa med kablar synliga i ett vägguttag, exponerade skruvanslutningar och kontaktering i en vägg.
    Skapa konto
F faztr skrev:
Så här vill man att det ska se ut?
De gråa och svarta var inte ihopkopplade innan. Varför är de det nu?

• Gilla
Sebbegb och 2 till
  • Laddar…
F faztr skrev:
Den som är 4 polig blir bra, du har en inkommande ledare och sen ska det vara en utgående ledare som far vidare till nästa uttag och en ledare till uttaget som du skall koppla

J J-banan skrev:
Den som är 4 polig blir bra, du har en inkommande ledare och sen ska det vara en utgående ledare som far vidare till nästa uttag och en ledare till uttaget som du skall koppla
Så den senaste inkopplingen av eluttaget ser bra ut? ( se nedan)

Eluttag under installation med synliga kablar och kopplingssystem, hål i väggen synligt.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
F faztr skrev:
Så den senaste inkopplingen av eluttaget ser bra ut? ( se nedan)

[bild]
Nej katastrof, du missförstod mig. Brun, blå och G/G tycker jag du ska koppla till varsin 4 polig toppklämma, svart och grå kan vara kvar i sina 2 poliga. När du kopplar sådär blir det kortslutning mellan 2 faser!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.