Ska byta tryckbrytare
, men saknar kopplingsschema.
Ser att det går in tre faser längst ner och att det går ut tre faser längst upp som går till pumpen.
Det skumma är på mitten där kommer den gamla tryckbrytaren in med bara två faser och jord.
Hur är ett vettigt kopplingsschema på detta?
Ska jag skippa den här konstiga burken?
Som kanske är till för fallet med en enfas tryckbrytare.
Och ersätta den med en dosa, där elen in går till tryckbrytaren och elen från tryckbrytaren går till pumpen?
Som det är nu så går enfasen in på mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att det går in tre faser längst ner och att det går ut tre faser längst upp som går till pumpen.
Det skumma är på mitten där kommer den gamla tryckbrytaren in med bara två faser och jord.
Och ersätta den med en dosa, där elen in går till tryckbrytaren och elen från tryckbrytaren går till pumpen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Går det inte att bara byta tryckvakt och koppla in den likadant utan att behöva gå in på hur det är kopplad i relälåda?
Vad menar du med "mitten"? Är det motorsklyddet du menar?
Normalt är det kopplat så här:
fas -> motorskydd (95-96) -> tryckvakt -> relä (A1) -> nolla.
Kan vara i lite annorlunda ordning.
Jag rekommenderar att koppla pumpen till kontaktor och koppla manöver genom tryckbrytaren till kontaktor. Mycket skonsammare för pumpen och kommer hålla så mycket bättreL leif123 skrev:Ska byta tryckbrytare [bild], men saknar kopplingsschema.
Jag har bara köpt 3-fas-prylar, inkl tryckvakten (som jag kallade tryckströmbrytare).Bo.Siltberg skrev:
Går det inte att bara byta tryckvakt och koppla in den likadant utan att behöva gå in på hur det är kopplad i relälåda?
Betyder det du skriver att jag måste byta till en tvåfas tryckbrytare?
Eller att jag kan ta en av faserna och koppla in samma som från den gamla?
Tyckte att den också ser ut att vara trefas.
Det är 3 kablar till den på väggen, och är då en till tryckisen, byt bara den och låt det andra vara. tryckisen startar/stoppar pumpen genom att ge kontaktorn spänning eller inte och det är den bästa funktionen. Då ligger belastningen på kontaktorn och den klarar det bra. En tryckis har små kontakter och har en förmåga att bli brända kontakter i och det blir en malfunktion i den. Koppla den som det nu är.L leif123 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Du har köpt vadå? En ny tryckvakt? Inget annat? Varför kan du inte bara byta gamla tryckvakten mot den nya?L leif123 skrev:
Att den nya har tre poler spelar ingen roll. Man måste inte använda dem alla. Tryckvakten styr som sagt kontaktorn i låda på bild, den ingår inte i matningen till pumpen. Men för att höja livslängden på tryckvaktens kontakter kan du parallellkoppla dem.
Tror du att slitaget verkligen påverkas av kontaktorns manöverström?😉Bo.Siltberg skrev:
Du har köpt vadå? En ny tryckvakt? Inget annat? Varför kan du inte bara byta gamla tryckvakten mot den nya?
Att den nya har tre poler spelar ingen roll. Man måste inte använda dem alla. Tryckvakten styr som sagt kontaktorn i låda på bild, den ingår inte i matningen till pumpen. Men för att höja livslängden på tryckvaktens kontakter kan du parallellkoppla dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Nej, jag skrev att man kan höja livslängden om man nu råkar ha tre poler.
Mycket tal om det ena eller andra på forumet. Antingen har man en tryckströmbrytare som är kopplad med 3 ledare in ( 3 fas ) och 3 ledare till pumpen, eller vid 1 fas dito 2 in och 2 ut. Eller så är det en kabel till brytaren som styr en kontaktor med överströmsskydd. Så vad ämr egalt bara pumpen fungerar.
Klicka här för att svara