Hej, har köpt en ny induktionshäll som behöver kopplas in. Då ingen elektriker verkar intresserad av att göra detta tänkte jag försöka mig på det själv. Om jag tolkar det rätt så ska svart kopplas på L1 svart på L2 vit på N och Röd på PE? OM man antar att svart är fas, vit nolla, röd jord. Eller är jag ute o cyklar? Tänkte givetvis försäkra mig om att färgerna stämmer så innan jag kopplar, men är det något mer man bör tänka på eller kolla upp? Tack på förhand

• Elanslutningsschema för induktionshäll med etiketter för PE (jord), N (noll), L1 (fas), och spänningsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttag med exponerade svarta, vita och röda trådar mot en smutsig vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är risk för att du eldar upp din nya induktionshäll då eftersom det kan vara 3-fas plus skyddsjord i dosan, alltså att nollan saknas.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Steg 1 är att ta reda på exakt vad som finns på trådarna i dosan. Dels vilka faser som finns, om nolla finns, om skyddsjord finns. Sen vilken dimension trådarna är, var de kommer ifrån och vad det är avsäkrat med.

Efter det kan man fortsätta att koppla in om det stämmer med behoven för hällen. Så, vad du än gör, testa inte innan du vet säkert, som Josth säger, saknas nollan eller du antar fel kommer hällen bli skrot...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan även vara bra att kolla upp vad hällen behöver för effekt så att säkringarna och trådarna är rätt alltså.

Ta och börja med å läs Bo Siltbergs eminenta spisbibel,
Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Därefter kontrollera du vad du har i dosan.
Därefter tar du in någon som antingen kopplar om ena fasen till nolla eller drar allt nytt (om det inte redan tidigare är omkopplat till två faser+N+PE).

Edit:
Precis som @GK100 skriver så är det tre svarta och en röd.

Så bästa alternativet är att byta ut alla fyra trådarna mot fem nya och då efter dagens färger.

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vad stod det på märkskylten på den gamla spisen? Och hur var den kopplad? Det kan vara en ledtråd.
Det ända säkra är att jord är röd.
Den vite kan kopplas som nolla i säkringsskåpet (om den inte redan är det).

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Bättre att mäta och veta än att tycka och tro. Rött var ingen helig färg för jord när det begav sig så den röda kan vara en fas och den grå/vita jord lika gärna.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K nallarc skrev:
Hej, har köpt en ny induktionshäll som behöver kopplas in. Då ingen elektriker verkar intresserad av att göra detta tänkte jag försöka mig på det själv. Om jag tolkar det rätt så ska svart kopplas på L1 svart på L2 vit på N och Röd på PE? OM man antar att svart är fas, vit nolla, röd jord. Eller är jag ute o cyklar? Tänkte givetvis försäkra mig om att färgerna stämmer så innan jag kopplar, men är det något mer man bör tänka på eller kolla upp? Tack på förhand
Du har säkert tre faser och jord i nuläget den som kallats vit är lika svart som de andra två bara målarfärg på den. Och placeringen av den röda på skruven i dosans gods pekar även på att man kan vara i princip klar över att den är jord.

Så du får lämpligtvis koppla om en av de svarta till nolla eller dra om ledarna i röret sen kan du koppla in enligt övre skissen 400 V 2L-1N.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle nog också överväga att ta ut insatsen ur dosan (om det ens går). Den ser lite åtgången ut. Använd Wago 221 med två anslutningar istället för varje ledare.

Vad har man ens gjort med den stackars dosan? Är det sprutmålat eller är det oxid?

Det är sprutspackel i dosan, myyyyycket vanligt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Magnus E K
Om den är likadan som min (ser likadan ut) så går det om inte annat att få ur insatsen med våld (spräck porslinet). Numera måste jag tvångsmässigt byta allting som inte är kopplat med Wago. Har såna både inne i tvättmaskinen och för att förlänga högtalarkablar.

Det sitter en skruv mitt i dosan som håller fast porslinet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.