jag har en Nibe 1215 2005 årsmodell, så tänkte byta ut en modernare Nibe 1245 6Kw. Jag ringde en rörmokare firma som kommit till mig redan nästa dag. Jag förklarade till honom, att alla grovjobbet som demontering och utkörning av gamla Nibe samt placering av nya Nibe ska göra själv. Vi diskuterat hur blir det, eftersom rörmokarens jobb blir 4st. rör koppling samt inkörning den nya Nibe. Jag vet ej dagens rörmokarens arbetskostnad, men jag blev ganska överraskad ner jag fått prisförslag mellan 25000, och 30000.Jag har en känsla, att jag blir lurad.....
 
B
Ja, problemet är väl att det kan bli massa garantiärenden etc, så de tar ganska hög höjd för.

Det är inte speciellt svårt att koppla in en värmepump. Jag är förvånad att inte fler tar en dag eller två ledigt från jobbet och gör det själv. Elen får man inte göra själv, men det är ju ett väldigt litet eljobb, så kanske svårt att finna en elektriker som har tid. Kan man plocka på några andra eljobb samtidigt så blir det lättare, t.ex..något uttag som behöver upp nånstans,.jfb som ska monteras eller så.
 
  • Gilla
faszi22
  • Laddar…
Du har helt rätt! Jag kan inkoppla själv, elen kan göra också, men som du skriver, jag tänkte på garantin...
och andra sidan jag har en känsla att jag har fått en ocker pris!
 
B
Visst det är svårare att driva ett garantiärende mot t.ex. velltra, om du köper den där, men jag har svårt att se att de ska kunna komma undan de lagstadgade delarna i konsumenträtten. Men köp inte från en nätbutik med kasst omdöme, betala lite mer och köp från någon som har ett hyggligt omdöme på nätet.

Installeras den fackmannamässigt och i enlighet med installationsanvisningen så lär du kunna driva det som ett garantiärende, om t.ex. kompressorn rasar.

Köper man en kvalitetsvärmepump är det ju väldigt liten chans att den havererar inom garantiperioden. Så man kan ju fundera på vad garantin egentligen är värd.
 
  • Gilla
faszi22
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja, problemet är väl att det kan bli massa garantiärenden etc, så de tar ganska hög höjd för.

Det är inte speciellt svårt att koppla in en värmepump. Jag är förvånad att inte fler tar en dag eller två ledigt från jobbet och gör det själv. Elen får man inte göra själv, men det är ju ett väldigt litet eljobb, så kanske svårt att finna en elektriker som har tid. Kan man plocka på några andra eljobb samtidigt så blir det lättare, t.ex..något uttag som behöver upp nånstans,.jfb som ska monteras eller så.
Ta höjd för diverse garantiärenden? Troligen är inte rörmokaren tillverkare av pumpen. Garantin när det gäller hårdvaran ansvarar tillverkaren för.

Om rörmokaren gör ett såpass kasst jobb att han måste lägga på ett femsiffrigt belopp för att täcka sina egna misstag är synnerligen underligt. Sen kan givetvis en av rörmokaren sålda kopplingar gå sönder, det är dock sällsynt och även i det fallet bör tillverkaren ansvara för garantin.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
B
A August.E skrev:
Ta höjd för diverse garantiärenden? Troligen är inte rörmokaren tillverkare av pumpen. Garantin när det gäller hårdvaran ansvarar tillverkaren för.

Om rörmokaren gör ett såpass kasst jobb att han måste lägga på ett femsiffrigt belopp för att täcka sina egna misstag är synnerligen underligt. Sen kan givetvis en av rörmokaren sålda kopplingar gå sönder, det är dock sällsynt och även i det fallet bör tillverkaren ansvara för garantin.
Jaha, så om kompressorn havererar inom garantitiden så är det inte rörmokaren som sålt in den som får lägga sin tid på att hantera reklamationen mot kund, tid för att felsöka utrustningen, ett par resor fram och tillbaka när man sedan ska byta den havererade kompressorn osv? Bara att hänvisa kunden direkt till tillverkaren och låta kunden själv lösa problemet. Spännande!
 
B BSOD skrev:
Jaha, så om kompressorn havererar inom garantitiden så är det inte rörmokaren som sålt in den som får lägga sin tid på att hantera reklamationen mot kund, tid för att felsöka utrustningen, ett par resor fram och tillbaka när man sedan ska byta den havererade kompressorn osv? Bara att hänvisa kunden direkt till tillverkaren och låta kunden själv lösa problemet. Spännande!
Rörmokaren har rimligen garanti hos sin leverantör som står för kostnaden. De kan ställa det som krav vid upphandling. I fallet du nämner bör säljaren säkerställa att dennes leverantör ger ersättning för arbetskpstnad felsökning och byte.

Jag har många års erfarenhet av fordonsindustrin, eempelvis så byter en bilverkstad vattenpump på en bil, efter ett år läcker pumpen vilket är inom den treåriga garantiperioden. Kunden får en ny pump monterad av verkstaden, och verkstaden får ersättning för delen och arbetskostnaden av leverantören. Samma gäller ofta vid värmepumpar och liknande.
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.