Hej!

Snabb fråga kring Perilex stickkontakt.

Jag vet att det finns många trådar kring detta och dessutom en spisbibel osv. Men de flesta Perilexdiskussioner handlar om nya installationer osv. Jag har en mer enkel fråga (tror jag).

Jag har en IKEA-häll från 2007 med Perilexkontakt (se bilder nedan).

Har nu köpt en ny Electrolux induktionshäll där det ingår en elkabel typ H05V2V2-F.

Det borde väl bara vara att återanvända den gamla Perilex stickkontakten och koppla den nya elkabelns kablar till samma plats där den förra elkabelns sladdar satt? Alltså koppla blå i den nya elkabeln dit blå i den gamla elkabeln satt osv?

Tack på förhand!

En Perilex stickkontakt monterad på vägg ovanför köksbänk med ansluten vit elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en Perilex stickkontakt med fem poler kopplad till en vit kabel mot en köksbänk.
Skapa konto
En hand håller en öppnad Perilex stickkontakt som visar anslutna blå, bruna och gulgröna kablar inuti.
Skapa konto

Det viktiga är att neutralledaren från hällen kopplas till neutralledaren från centralen, den bör vara blå om det är nyare installation men man kan aldrig vara säker.

Sedan så är dragavlastningen i perilexkontakten fel, drsgavlastningen ska klämma över ytterhöljet på kabeln å inte på själva ledarna.

Och det ser ut som om alla trådar är för långa perilexen är ganska så trång och ledarna måste vara helt rätt längd. Den bruna ser ut som den är klämd på två ställer och den vita gör ett rejält hopp över en annan tråd.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.