Hej!

Jag vill byta blandaren i badrummet. Den nya blandaren är modernare och har såna flexibla slangar med en anslutning längs ner. Dom verkar inte passa med kopplingarna på bilden.

Nån som vet hur jag löser detta?

Mvh Viktor

• Vattenkopplingar och rör under ett handfat, med två metallanslutningar monterade på en kaklad vägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast borde va att kapa rören en bit upp och sätta kulventil med slätända typ denna.
Kulventil med slätända, märkt Ballofix, av metall med svart handtag, används för avstängning i rörsystem.
Skapa konto

Borde redan sitta ballofixer på inkommande i badrummet så känns i så fall onödigt med extra sådana bara för blandaren. Varför inte bara köpa nya klämringskopplingar för 10 mm eller vad dina flexslangar kräver och bara koppla rören och ansluta slangarna direkt till dom befintliga kopplingarna men använda de nya klämringarna. Förutsatt att dom är tillräckligt långa och når ner, annars får du kapa rören som sagts

Hej! Tackar för svaren! Det inkommande vattnet syns på bilden, kommer in från väggen under handfatet. Ser ingen ballofix på något av rören så antar att det saknas? Bör man ha en sån?

Finns det inte någonstans i lägenheten/huset möjlighet att stänga av inkommande vatten?

Närbild:

• Närbild av en metallisk VVS-koppling under en diskbänk med målade ytor och synliga skruvmönster.
    Skapa konto
Bor du i lägenhet eller hus??

Innan vattnet är avstängt kan du inte göra någonting

Bor i villa, jo det går att stänga av vattnet i hela huset!

Du blir det väl inte så svårt?

- köp en klämringskoppling för 10 mm eller vad dom nya flexslangarna är på
- stäng av vattnet
- skruva loss den gamla blandaren
- montera den nya blandaren
- använd nu de nya "locken" och klämringarna som bör passa på de befintliga T kopplingarna och anslut flexslangarna enligt anvisning
- öppna upp vattnet in till huset
- justera/dra åt om det inte är helt tätt

Ballofixer i den positionen tycker jag blir onödigt, dom är bara bra när du ska byta blandare nästa gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.