Jag ska byta ut en trasig utelampa som sitter bredvid entrén. Ut ut väggen kommer bara tre trådar rakt ur ett borrat hål, men inte så mycket att göra åt då jag inte vill riva innerväggen inifrån. Nuvarande armatur är av den typen att det sticker ut en arm som lampan går uppåt från, medan den nya hänger ner från sin hållare, så därför behöver den sitta högre upp. Men det är inget problem då sladden kommer in i den underifrån, inte från baksidan som på den gamla. Så det logiska är ju att bara sätta en IP-65-dosa där trådarna kommer, ta hål i botten för dem och sen dra en kabel rakt up i nya armaturen. Men här är jag lite osäker. Kan jag dra en kabel rakt upp ur dosan och in i armaturen? Jag tänker att det blir väldigt lätt för vatten att rinna längs kabeln och på sikt ta sig in dosan. Men det kommer väl att se väldigt konstigt ut om jag drar sladden i en krok runt dosan och sen in på undersidan?
En annan tanke jag har är att man skulle kunna sätta en jordfelsbrytare där istället för kulo, så har man både bälten och hängslen. Men finns det någon jfb som matas på baksidan och har utgång upptill?