Hej jag har ett uttag i köket där en lampa/uttag har varit kopplat. Det är ett hål med en kopplingsdosa i taket, där inkommande har 3 kablar - blå (tvinnad i röd klämma) som också går vidare i huset, en gul och en brun
Jag har gjort mätningar mellan kablarna det här har jag fått fram
Det finns en brytare med två knappar, varav en jag tänder en annan lampa i rummet med.
Gul och brun (knappen ner) - 230v
gul och brun (knappen upp) - 0v
Om bägge knapparna är neråt blir den dock noll
Mellan nollan och brun är det alltid spänning oavsett knappen
Mellan nolla och gul är det bara spänning om bägge knapparna är på
Mellan gulbrun och gul - 230 bara om bägge knapparna är på
Mellan gulbrun och brun - konstant 230, oavsett om knapp är på eller av
Min slutsats är att gul är tändkabel, brun är fas, gulgrön jord och blå nolla.
När jag kopplar kablarna till lamputtaget senare är det väl gul som ska in i det tredje omärkta hålet?
Det finns en brytare med två knappar, varav en jag tänder en annan lampa i rummet med.
När jag kopplar kablarna till lamputtaget senare är det väl gul som ska in i det tredje omärkta hålet?
Bara färgerna säger väldigt lite. Man måste veta respektive lednings funktion och de var kopplade innan. Väldigt mycket färgkladd på ledningarna som borde skrapas bort. Finns det ingen gulgrön? Just den får enbart användas för jord.
Det kommer in 2 rör med ledningar till dosan. Det (verkar det) vara en blå N-ledare i varje rör. Rimligen är det vänstra röret inkommande och det högra utgående.
Rimligen skall det högra rörets andra (svarta?) ledning kopplas ihop med inkommande med samma färg.
Min gissning är att de två vänstra ledarna är tändtrådar som skall koppas in till uttaget. De bör alltså gå till en kronströmbrytare (med två knappar). Den som skall tända lampan alltså.
Den korta blå N-ledaren skall då oxo kopplas till uttaget, till anslutningen märkt "N". De två andra ledningarna till var och en av de två andra anslutningarna. Ordningen på dem spelar ingen roll.
Men som sagt. Skrapa bort färgen på ledningarna och kolla att denna gissning stämmer.
Rimligen skall det högra rörets andra (svarta?) ledning kopplas ihop med inkommande med samma färg.
Min gissning är att de två vänstra ledarna är tändtrådar som skall koppas in till uttaget. De bör alltså gå till en kronströmbrytare (med två knappar). Den som skall tända lampan alltså.
Den korta blå N-ledaren skall då oxo kopplas till uttaget, till anslutningen märkt "N". De två andra ledningarna till var och en av de två andra anslutningarna. Ordningen på dem spelar ingen roll.
Men som sagt. Skrapa bort färgen på ledningarna och kolla att denna gissning stämmer.
Produkter som diskuteras: "Skrapa färgen"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Hur var den inkopplad? Hur länge sedan hade du en fungerande lampa där?B boxbygg skrev:
Är den gula verkligen gul eller är den grön/gul?B boxbygg skrev:
Har du jordade eller ojordade vägguttag i rummet där lampan hänger?
Vart? Du har just nu något som inte fungerar längre bort. Eller har du kopplat loss några sladdar här?B boxbygg skrev:
Det kan antingen vara en vidarematning eller så går ena röret ned till strömbrytaren.
Såsom det ser ut just nu gå det inte ihop så det går inte att svara på någonting utan mer info.
Du kan t.ex titta bakom strömbrytaren.
Dra i trådarna och se om du får träff i taket.
Då vet du med mycket större säkerhet hur det ligger till.
Finns det ett uttag nedanför strömbrytaren som ju nu inte fungerar?
Dvs bryt strömmen nu och ta reda på hur det ska vara kopplat. Gör inga kopplingar på chans.
Jag är osäker hur den har varit kopplad då tidigare ägare lämnade det så som det är nu, utan Wago.Bo.Siltberg skrev:
Hur var den inkopplad? Hur länge sedan hade du en fungerande lampa där?
Är den gula verkligen gul eller är den grön/gul?
Vart? Du har just nu något som inte fungerar längre bort. Eller har du kopplat loss några sladdar här?
Det kan antingen vara en vidarematning eller så går ena röret ned till strömbrytaren.
Såsom det ser ut just nu gå det inte ihop så det går inte att svara på någonting utan mer info.
Dvs bryt strömmen nu och ta reda på hur det ska vara kopplat. Gör inga kopplingar på chans.
Gula är gul, och reagera på voltpenna, det gör inte grön/gula - därav säker på att grön/gula är jorden, rimligtvis.
Att gula reagerar på strömbrytarens position och inte brun, påvisar väl ändå ännu mer på att gul är tänd och brun är vanlig fasBo.Siltberg skrev:
Hur var den inkopplad? Hur länge sedan hade du en fungerande lampa där?
Är den gula verkligen gul eller är den grön/gul?
Vart? Du har just nu något som inte fungerar längre bort. Eller har du kopplat loss några sladdar här?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Ja men då så, kontakta denne förre ägare och kräv att denne återställer det uttag som säkerligen satt där i taket innan det plockades bort. Hota med en anmälan. Kontakta mäklaren. Det händer kanske inte så mycket, men förhoppningsvis lär sig en eller annan att man inte lämnar sånt där efter sig. Det ska inte du behöva betala för.B boxbygg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 853 inlägg
Reagerar mot vadå? Du behöver en säker referens att mäta mot. De två ledarna kan annars vara precis vad som helst. Man kan endast dra slutsatser om man känner sin anläggning.B boxbygg skrev:
Den blå ledarna tycker jag man bör kunna lita på att det är neutral. Så den mätningen antyder att brun är fast fas, om det inte finns en dold strömbrytare nånstans... Det går inte att mäta sig fram till detta.
Den här mätningen tyder på nåt knas, som t.ex att kronbrytaren är felkopplad.B boxbygg skrev:
Jag ser inte på dina bilder vilka färger ledarna har, jag ser bara en massa målarfärg. Det är också värdefullt att beakta vilket rör som ledaren kommer ifrån.
Jag har också ett antal utestående frågor utan svar.
Igår svarade jag på detta. Men nu ser jag att detta inlägg har ändrats. Så dina frågor jag svarade på har ersatts med andra. Det ganska (vissa skulle säga extremt ) dumt att göra så. 😉
Nu innehåller mitt första svar felaktigheter. Så glöm det jag skrev där.
Det är bra att komplettera med information.👍 Men inte att ändra frågor efter att de har besparats. Så vänligen lägg ny info i nya inlägg. Det är en oskriven "forumregel". 😁B boxbygg skrev:Hej jag har ett uttag i köket där en lampa/uttag har varit kopplat. Det är ett hål med en kopplingsdosa i taket, där inkommande har 3 kablar - blå (tvinnad i röd klämma) som också går vidare i huset, en gul och en brun
Nu innehåller mitt första svar felaktigheter. Så glöm det jag skrev där.
Redigerat:
Att lägga tid på att fråga föreg ägare känns både onödigt och dumt. Rimligen kan man inte veta att man får korrekt svar. Inte till 100%. Och när det gäller el måste man se till att verkligen veta. Att fråga här är smart!B boxbygg skrev:
B boxbygg skrev:
Fel! Det är 4 ledare. (ett av felen som inte fanns innan inlägget editerades)B boxbygg skrev:
Om man ser noga på inkommande 4 (fyra) ledare på sista bilden så tycker jag mig se, från vänster till höger:
- Grön/gul d.v.s. skyddsjord.
- Vit. Jag tycker det ser ut som en vid ledare som missfärgats gul på samma sätt som takdosan samt dessutom övermålats med vit färg.
Tändtrådar har oftast en avvikande färg från övriga. Jag gissar vit eftersom det är en mycket vanligare färg än gul. Men färgen spelar ingen roll. - Blå. N-ledare (nolla)
- Brun. L-ledare, dvs Linje/Fas
👍B boxbygg skrev:
Någon gulbrun ledare finns inte.(ett av felen som inte fanns innan inlägget editerades)B boxbygg skrev:
Men slutsatsen är korrekt
👍 Skyddsjord, N-ledare & tändtråd, ja.B boxbygg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden