Har köpt en Örsjö Star 1 med fast installation. Hade en vägg-stickpropp uttag som vi tagit bort för att kunna koppla in denna med fast installation. Fick svaret av vänner att det kan man göra själv. Hittade ritning från Örsjö själva hur det ska se ut med sladdarna från väggen in i lampans dosa. Alla tre in i resp högra porten på sidan utan ”clip”. MEN när jag tog fram vår så hade Örsjö redan satt in lampans egna Blåa & Bruna in i de högra hålen? Så. Var ska jag stoppa in väggens sladdar? I samma sida i vänstra portarna? Eller som i sockerbit - andra sidan så de ”möts”? Hjälp.
Bästa svaret
De ska sitta på "N" och "L" så att de möts. Tryck ner flärpen och sätt in ledaren, du kan behöva skala om den så att den är rak och o-knölig.
Hej, tack för att du svarar så snabbt!Fotografen skrev:
Men är det inte märkligt på deras egna ritning att dom visar var N, Jord & L ska in och så har de satt lampans egna där? Känns som dom satt sina på fel sida kontra manualen? 🥴 Som lekman hade det varit enklare om det såg ut som på bilden…
Följdfråga då om man nu ska göra som du säger klicka på knapparna och sätta in så dom möts från varsitt håll - Bör dom vara i vänstra då så dom möts precis rakt över? Och jord ska man ta den också då från den sidan som de andra från väggen?
Så extremt bakvänt enligt mig att de inte satte på andra sidan så jag kan följa manualen 😂
De där plintarna fungerar så, ingångarna med flärpar kan man ansluta och lossa trådar, de på insidan är för apparatens tåtar och där sätter man en tråd en gång och sedan sitter den där.
De två hålen under resp märke sitter ihop, välj en bara.
De två hålen under resp märke sitter ihop, välj en bara.
Ah OK. Då fattar jag hur du menar. Då testar jag 🥴 Står dock fast vid att manualens bild är missvisande för mig då 😅Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Ja, bilden är felaktig, men det är "tillverkarens anvisningar" så man ska följa dem 🙄
Tänker att man inte behöver göra sig löjlig över mig. Eftersom jag uppenbarligen inte visste svaret och bara kunde förlita mig på en anvisning. Och nej jag följde uppenbarligen inte anvisningarna heller eftersom jag ställde frågan.Bo.Siltberg skrev:
S SofiaVK skrev:
Nu är den uppe och lyser! Tack för din hjälp. Uppskattades mycket ☺️Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Nej ,det var inte min mening. Det vara bara en gliring till de omhuldade "tillverkarens anvisningar" som elsäkerhetsverket trummar ut att man okritiskt ska följa.
Klicka här för att svara