8 003 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Koppla in Hide a lite traf
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
En liten indikation på vad som är fel:snowjim skrev:Har nu pratat med elektrikern, han säger att mina tanker var rätt, d.v.s den bruna(L) kabeln från den omärkta sladden är Push L. Den blå kabeln ska inte alls kopplas in, så ingen jord. Han ska komma ut imorgon och titta på det.
Behöver ha reda på vad det är som är fel med kabeldragningen? Ni är flera som pekat ut den som undermålig eller till och med icke godkänd?
http://www.lonnsel.se/PDF/gelia_kabelguide.pdf
Kabeltypen på dina bilder ser ut att vara SKX eller SKK. Det finns dock en del snarlika kablar med värmetålig isolering, avsedda för halogen lampor. En del av de värmetåliga kablarna är OK för dragning i rör. Men det ser som sagt ut som vanlig lampsladd i det här fallet.
Det jag tror skulle kunna vara en godkänd montering här. Är att man kör vanlig FK i röret som kommer ut ut väggen. Där sätter man en anslutningsdosa. Dvs. en dosa med kopplingsplint och dragavlastning för utgående anslutningskablar. Mellan ansl. dosan och drivdonet kör man med en anslutninskabel, ex. RKK. jag har uppfattat att SKX/SKK får inte ens användas som anslutningskabel om den är fast installerad.
Aha? Detta är ingen vanlig lampsladd, koppartrådarna är på tok för grova för det. Men det är fullt möjligt att den inte är värmetålig ändå. Har faktiskt inte tänkt på det men de e fullt möjligt att den sladden jag använde mellan LED och traf inte häller är värmetålig. Visst den är tänkt för Spottar men LED spottar blir inte så farligt varma om jag förstått rätt?hempularen skrev:En liten indikation på vad som är fel:
[länk]
Kabeltypen på dina bilder ser ut att vara SKX eller SKK. Det finns dock en del snarlika kablar med värmetålig isolering, avsedda för halogen lampor. En del av de värmetåliga kablarna är OK för dragning i rör. Men det ser som sagt ut som vanlig lampsladd i det här fallet.
Det jag tror skulle kunna vara en godkänd montering här. Är att man kör vanlig FK i röret som kommer ut ut väggen. Där sätter man en anslutningsdosa. Dvs. en dosa med kopplingsplint och dragavlastning för utgående anslutningskablar. Mellan ansl. dosan och drivdonet kör man med en anslutninskabel, ex. RKK. jag har uppfattat att SKX/SKK får inte ens användas som anslutningskabel om den är fast installerad.
Jag menar att om kabeln i skåpet ovanför fläkt ska klara av höga temperaturer så kanske även sladdarna som kommer från bänkbelysningen bör vara det?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej värmetåligheten på kabeln är onödig för LED. Det är bara det att för just halogeninstallationer har flera kabeltillverkare tagit frm kabel som dels får förläggas fast, dels passar i de oftast rät klena kopplingarna och genomföringarna in i en trafo/drivare. Dessa kablar är då också värmetåliga för att klara värmen från halogenlampor.
När du skriver att koppartrådarna är grova, menar du att koppartråden totalt är grövre än i lampsladd, så att tråden kan vara på 1 eller 1,5 kvmm (lampsladd: 0,75 kvmm). I så fall kanske det inte är SKX, utan ngn variant av RKK. Jag tror inte att RKK får läggas i rör heller (men är osäker). SKx tror jag inte tillverkas grövre än 0,75.
När du skriver att koppartrådarna är grova, menar du att koppartråden totalt är grövre än i lampsladd, så att tråden kan vara på 1 eller 1,5 kvmm (lampsladd: 0,75 kvmm). I så fall kanske det inte är SKX, utan ngn variant av RKK. Jag tror inte att RKK får läggas i rör heller (men är osäker). SKx tror jag inte tillverkas grövre än 0,75.
Nja jag menade att spröten eller vad man nu kallar dem är markant grövre, så pass att de kan brytas av när man hanterar dem. Ex skruvar åt klämskruv eller liknande. tjockleken på varje ledare är också något tjockare än lampkabel men här kanske inte skillnaden är så stor. Ska se om jag kan ta något foto.hempularen skrev:Nej värmetåligheten på kabeln är onödig för LED. Det är bara det att för just halogeninstallationer har flera kabeltillverkare tagit frm kabel som dels får förläggas fast, dels passar i de oftast rät klena kopplingarna och genomföringarna in i en trafo/drivare. Dessa kablar är då också värmetåliga för att klara värmen från halogenlampor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kan du inte se vad som står märkt på kabeln? Ett grundkrav för installationskabel är att arean är minst 1.5 mm², och sedan ska som sagt tillverkaren godkänna att kabeln används för fast förläggning i rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Silikonkabel, avsedd för halogenbelysning.
http://www.rutab.se/produkter/kabel/varmebestandigkabel/silhy-product
Kraftigt overkill för detta ändamål mao. Undrar hur mycket den kostade dig
Edit: Det framgår inte uttryckligen om den är godkänd för förläggning i rör, men då den är avsedd för belysning så får man anta det.
http://www.rutab.se/produkter/kabel/varmebestandigkabel/silhy-product
Kraftigt overkill för detta ändamål mao. Undrar hur mycket den kostade dig
Edit: Det framgår inte uttryckligen om den är godkänd för förläggning i rör, men då den är avsedd för belysning så får man anta det.
Redigerat:
Ja det är säkert dyr "lampsladd", nu är den ju åtminstone tillräcklig i area och lik tex PLS kabel som brukade användas också för halogen. Men trots allt en tafflig installation med denna använd dubbelt mot dosan på matningsidan och knappen där det passat bättre med vanlig FK.
De hade mycket riktigt kopplat fel, nu fungerar det. Dock så saknas det en jord i trafen och vad jag kan se på den modell de drog först för så ska även där vara en jord?
http://st.bygghemma.se/files/e6b093...e87324151/bruksanvisning dimtrafo mdr 24v.pdf
Har för mig att det var ganska viktigt att att lampor har jorden kopplad om de har ett uttag för jord, annars måste de vara dubbelisolerade?
http://st.bygghemma.se/files/e6b093...e87324151/bruksanvisning dimtrafo mdr 24v.pdf
Har för mig att det var ganska viktigt att att lampor har jorden kopplad om de har ett uttag för jord, annars måste de vara dubbelisolerade?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
jag känner inte till den varianten, men jag blir väldigt orolig när jag ser kopplingschemat.
Det ser ut som styringången är av klenspänningstyp. Det de kallar jord, är en av styringångarna.
Nu har du tydligen en strömbrytare som är kopplad till 230V, som skickar in impulser på styringången. Då finns det risk att du får ut 230V på LED listen.
Jag kan ha fel, känner inte till den trafon. Men beskrivningen känns bristfällig.
Det ser ut som styringången är av klenspänningstyp. Det de kallar jord, är en av styringångarna.
Nu har du tydligen en strömbrytare som är kopplad till 230V, som skickar in impulser på styringången. Då finns det risk att du får ut 230V på LED listen.
Jag kan ha fel, känner inte till den trafon. Men beskrivningen känns bristfällig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Japp det drivdonet har pushstyrningen på SELV-sidan så den går inte att använda i din setup med en trevägs strömbrytare som matar ut fas. Har du redan kopplat in detta drivdon så koppla ur det igen och köp ett nytt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt det borde vara akut farligt.
Låt oss klargöra lite innan vi hoppar till förhastade slutsatser :
Kablarna som elektrikern draget sen tidigare är tänkta för en traf som heter Hide-a-lite LED Dimtrafo Hide-a-lite MDR 24V och som man kan se här : http://www.hidealite.se/Produkter/I...afo_MDR/1712552-800838.html?variantId=1232988
Efter som det inte fungerade som stänkt så tvingades vi byta till följande traf istället : LED-DIMTRAFO VSTR, den kan hittas här : http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645
Kopplingen för den ser ut på ett annat vis, där kan man se för PUSH så ska den ha in L, N jord och Push. Den omvandlar sedan detta till 24 v för LED strippen.
Vad är det som är fel? Vi hade 2 elektriker på plats idag som kopplade in det, verkar ju konstigt om de skulle lämna något som är direkt farligt?
Kablarna som elektrikern draget sen tidigare är tänkta för en traf som heter Hide-a-lite LED Dimtrafo Hide-a-lite MDR 24V och som man kan se här : http://www.hidealite.se/Produkter/I...afo_MDR/1712552-800838.html?variantId=1232988
Efter som det inte fungerade som stänkt så tvingades vi byta till följande traf istället : LED-DIMTRAFO VSTR, den kan hittas här : http://www.hidealite.se/Produkter/I...o_VSTR/1712552-1700649.html?variantId=1700645
Kopplingen för den ser ut på ett annat vis, där kan man se för PUSH så ska den ha in L, N jord och Push. Den omvandlar sedan detta till 24 v för LED strippen.
Vad är det som är fel? Vi hade 2 elektriker på plats idag som kopplade in det, verkar ju konstigt om de skulle lämna något som är direkt farligt?
Konstigare saker har ju hänt.snowjim skrev:
Vad är det för "elektriker"?
En annan sak, den där skruven som du drog genom skenan, ta isär och kolla så att ingen är skadat och kan bli kortslutet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Då har det klarnat för mig lite, det är alltså trafo av typ VSTR som du har nu? I så fall är det rätt med 230V push signal.
Men det är nog just den biten som var problem med den första trafon, var den någonsin inkopplad?
Och kabeltypen verkar vara utredd, det var en av de värmetåliga kablarna.
Men det är nog just den biten som var problem med den första trafon, var den någonsin inkopplad?
Och kabeltypen verkar vara utredd, det var en av de värmetåliga kablarna.