8 003 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Koppla in Hide a lite traf
Har provat lite nu.
Vi har 2 sladdar med 2 ledare vardera, den ena står det N och L på, dessa kopplar jag som standard till trafens N och L ingångar. Sen tar jag L från sladd nr 2 och sätter den på Push L, då får jag följande betende :
1. Spottarna som är kopplade på knapp 1 i vanliga fall lyser konstant
2. LED strippen tänds, släcks och dimmas med knapp 1
3. Knapp 2 gör inget, det är denna som skulle ha varit till LED strippen
4. Knapp 3 går som vanligt till takbelysning
Jag provar sen att koppla om så jag bytar ut Push L mot sladd nr 2 N, nu fungerar knapp 1 och 3 som tidigare(d.v.s knapp 1 går till spottar och knapp 3 till takbelysning) så som det ska vara. Knapp 3 händer det inget på. Dock så lyser LED strippen konstant.
För mig känns detta som felkopplat?
Vi har 2 sladdar med 2 ledare vardera, den ena står det N och L på, dessa kopplar jag som standard till trafens N och L ingångar. Sen tar jag L från sladd nr 2 och sätter den på Push L, då får jag följande betende :
1. Spottarna som är kopplade på knapp 1 i vanliga fall lyser konstant
2. LED strippen tänds, släcks och dimmas med knapp 1
3. Knapp 2 gör inget, det är denna som skulle ha varit till LED strippen
4. Knapp 3 går som vanligt till takbelysning
Jag provar sen att koppla om så jag bytar ut Push L mot sladd nr 2 N, nu fungerar knapp 1 och 3 som tidigare(d.v.s knapp 1 går till spottar och knapp 3 till takbelysning) så som det ska vara. Knapp 3 händer det inget på. Dock så lyser LED strippen konstant.
För mig känns detta som felkopplat?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Varför tar du inte reda på hur det är kopplat istället för att prova dig fram? Det kan omöjligen finnas några konstigheter här, bara att titta i dosorna för att se hur lampsladden är inkopplad, om den ledare du kallar N är kopplad till knapp 2. Annars får du åtminstone försöka återge symptomen korrekt om du ska kunna få någon hjälp, du säger senast här att knapp 3 både fungerar och inte fungerar.
Det du håller på med nu är ett utmärkt sätt att, i bästa fall, bränna upp transformatorn. Bo har sagt det åtskilliga gånger förr: Man chansar inte med el. Man kopplar rätt första gången.
Det finns två alternativ:
1: Börja rota i kablar, lista ut hur det faktiskt är kopplat. Fråga om hjälp när du inte förstår, få bekräftat att du kopplat rätt innan du kopplar på strömmen
2: Ring en elektriker. Helst en annan än den du hade tidigare. Baserat på materialvalet och hur fasledaren till brytaren är skalad, så finns det en del att önska hos den som kopplat.
Det finns två alternativ:
1: Börja rota i kablar, lista ut hur det faktiskt är kopplat. Fråga om hjälp när du inte förstår, få bekräftat att du kopplat rätt innan du kopplar på strömmen
2: Ring en elektriker. Helst en annan än den du hade tidigare. Baserat på materialvalet och hur fasledaren till brytaren är skalad, så finns det en del att önska hos den som kopplat.
Jag gissar att lampsladden är kopplad bakom fläktskåpet (för visst är det ett fläktskåp de kommer ut genom ryggen på?) M.a.o. kan det vara så att skåpet måste ner för att det ska gå att se hur det är gjort. Jag gissar att det inte ligger någon lampsladd i kanalisationen.
reviderar detta :snowjim skrev:Har provat lite nu.
Vi har 2 sladdar med 2 ledare vardera, den ena står det N och L på, dessa kopplar jag som standard till trafens N och L ingångar. Sen tar jag L från sladd nr 2 och sätter den på Push L, då får jag följande betende :
1. Spottarna som är kopplade på knapp 1 i vanliga fall lyser konstant
2. LED strippen tänds, släcks och dimmas med knapp 1
3. Knapp 2 gör inget, det är denna som skulle ha varit till LED strippen
4. Knapp 3 går som vanligt till takbelysning
Jag provar sen att koppla om så jag bytar ut Push L mot sladd nr 2 N, nu fungerar knapp 1 och 3 som tidigare(d.v.s knapp 1 går till spottar och knapp 3 till takbelysning) så som det ska vara. Knapp 2 händer det inget på. Dock så lyser LED strippen konstant.
För mig känns detta som felkopplat?
till
Knapp 2 händer det inget på
Dessa 2 kablar kommer genom en kabelslang och denna kabelslang kommer mycket riktigt ut ur väggen bakom fläktskåpet. Jag kommer dock ihåg när väggarna var borta att slangen går raka vägen upp på vinden. Så antingen är kopplingen gjord uppe på vinden men mest troligt i den kabeldosa som jag visat bild på tidigare.bakterie skrev:
Med tanke på den konstiga respons jag fick vid koppling så måste elektrikern hit för att kolla vad de gjort fel för något är uppenbarligen galet.
Nu vet jag iallafall att LED STRIP:en fungerar trotts skadan
Det hade såklart varit utmärkt att ha igång detta nu när det ska kaklas men vad gör man, ser inte hur jag skulle kunna få rätt på detta själv.
Enligt strömbrytare så är det gul sladd som är kopplad till knapp 3 antar jag. Så det jag bör göra isåfall är att stänga strömmen och ruta ut kablarna i dosan ovanför(den som jag postat foto på). Där ska jag då kunna se att den kopplas samman med någon annan kabel. Är det rätt så ska den vara kopplad till en vit kabel som har en brun och en blå ledare. Men det finns 2 sådana sladdar och ser jag inte denna kopplingen i dosan så görs den troligen någon annan stans. Jag har ju en lika dan strömbrytare längre bort i rummet och den dosa som sitter ovanför där ser nästan lika dan ut, det är med andra ord ormbo.Bo.Siltberg skrev:Varför tar du inte reda på hur det är kopplat istället för att prova dig fram? Det kan omöjligen finnas några konstigheter här, bara att titta i dosorna för att se hur lampsladden är inkopplad, om den ledare du kallar N är kopplad till knapp 2. Annars får du åtminstone försöka återge symptomen korrekt om du ska kunna få någon hjälp, du säger senast här att knapp 3 både fungerar och inte fungerar.
Lampsladdarna verkar komma ut i dosan du tagit bild på, åtminstone ser det ut att komma in såna där men behöver inte vara just de aktuella. Oavsett är det som sagt fel att använda såna och frågan är hur du får det rätt och omgjort. Du får ligga på så du får det vettigt, och inte gå på ev sagor från elektrikerns håll.
Och du har ju åtminstone sett att LED är ok.
Och du har ju åtminstone sett att LED är ok.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Precis, det är inte farligt att dra ut härvan av trådar ur dosan så att det går att se hur det är kopplat. Man ska inte ens behöva bryta strömmen om man är medveten om att en skyddsbarriär är borta. Är det väl utfört, vilket det borde vara då det är nygjort, så ska inga ledare ramla ur från sina toppklämmor etc. Det ser ut som att man enkelt kan "vika ut" toppklämma för toppklämma ur dosan. Då får man ju samtidigt en kontroll på det verkligen är bra utfört. Toppklämman närmast i bild se lite misstänksam ut - de två yttre trådarna ser inte ut att ha bottnat efter ordning.snowjim skrev:Enligt strömbrytare så är det gul sladd som är kopplad till knapp 3 antar jag. Så det jag bör göra isåfall är att stänga strömmen och ruta ut kablarna i dosan ovanför(den som jag postat foto på). Där ska jag då kunna se att den kopplas samman med någon annan kabel. Är det rätt så ska den vara kopplad till en vit kabel som har en brun och en blå ledare. Men det finns 2 sådana sladdar och ser jag inte denna kopplingen i dosan så görs den troligen någon annan stans. Jag har ju en lika dan strömbrytare längre bort i rummet och den dosa som sitter ovanför där ser nästan lika dan ut, det är med andra ord ormbo.
Förhoppningsvis kommer du att först och främst att finna att allting är matat från samma grupp. Det är viktigt att push-tråden matas från samma grupp som fast fas. Den lampsladd med L+N du har i fläktskåpet ska vara fast fas och nolla. Den andra lampsladden verkar vara kopplad till knapp 1 och 2 som det verkar. Kanske var det tänkt att även knapp 1 skulle styra ett drivdon i fläktskåpet? Eller så är det omkastat.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Sitter trafon på plats redan?
Spontant känns det som att LN kabeln är matning för trafon och den andra är tändtråd/signal in och ut
Spontant känns det som att LN kabeln är matning för trafon och den andra är tändtråd/signal in och ut
Nej, trafen fick bytas ut då elektrikern missat en detalj och då sa han att jag kunde enkelt koppla in den nya själv.Fjojtmehmet skrev:
Jag håller med helt ang kablarna, det känns logiskt men många anser att det är feldraget vilket det säkert är. Förövrigt så fungerar det ändå inte som du kan se, helt plötsligt så styr knapp 1 trafen medan takspottarna är konstant på.
Kan tillägga att ledarna i sladdarna var ganska grova. Ni som har koll, vad är det som är feldraget med kablarna? Skulle det varit andra färger? Annat typ av kabel? Varför? Kan vara bra att ha något att säga förutom att det är fel bara när jag pratat med elektrikern.
Har nu pratat med elektrikern, han säger att mina tanker var rätt, d.v.s den bruna(L) kabeln från den omärkta sladden är Push L. Den blå kabeln ska inte alls kopplas in, så ingen jord. Han ska komma ut imorgon och titta på det.
Behöver ha reda på vad det är som är fel med kabeldragningen? Ni är flera som pekat ut den som undermålig eller till och med icke godkänd?
Behöver ha reda på vad det är som är fel med kabeldragningen? Ni är flera som pekat ut den som undermålig eller till och med icke godkänd?
Blå kabel lär inte vara jord eftersom detta i såfall är helt fel enligt de färgkoder som gäller för elkablar.snowjim skrev:
Möjligen är blå kabel nolla (N) men det är inte "jord" när det gäller växelström.
Jordkabel i en växelströmsanläggning får idag endast ha gul/grön färg eller vara märkt med gul/grön tejp/slang i anslutningspunkten alla annan färg är fel. I en gammal anläggning kan den vara röd men det är inte heller säkert.
Jo jag vet att jord ska vara gul och grön men efter som en del uttryckt att sladdarna är helt uppåt väggarna fel så hade det väl inte varit omöjligt att den blåa hade varit jord.roli skrev:Blå kabel lär inte vara jord eftersom detta i såfall är helt fel enligt de färgkoder som gäller för elkablar.
Möjligen är blå kabel nolla (N) men det är inte "jord" när det gäller växelström.
Jordkabel i en växelströmsanläggning får idag endast ha gul/grön färg eller vara märkt med gul/grön tejp/slang i anslutningspunkten alla annan färg är fel. I en gammal anläggning kan den vara röd men det är inte heller säkert.
