D
Hej,

Jag håller på med mitt nya kök, och har en ny SMEG gasspis med en varvlufts elugn. Jag är inte bra på elen. Hur skall jag koppla in den? Är det bara skruva på en kontakt känns det löjligt att anlita en elektriker. Jag har fotat typskylten, sladden och mitt proppskåp.

Hjälp! :)

Verkar som att ugnen vill ha 230 V 10 A, och en vanlig stickpropp verkar passa på anslutningskabeln, så har du bara ett lämpligt uttag i närheten är det rätt enkelt. På centralen ser det dock ut som att du har ett trefasuttag någonstans, och om det är det enda som finns i närheten av spisen är det något bökigare och betydligt större risk att göra fel och förstöra något. Men första steget borde vara att kolla vad du har för uttag i närheten av ugnen. Skulle även vara fint om uttaget går på en egen säkring så den inte löser ut så lätt om du t.ex. kör diskmaskinen eller kokar kaffe eller något när ugnen är igång.

Redigerat:
ta en bild på spis dosan, även så man ser kablarna som kommer från centralen.

D
Tack för svaret.

Jag tror jag har tre faser in i köket men det har suttit tre uttag med en fas var. Jag har iaf tagit bort två uttag och endast ett återstår, enligt bilden. Det måste ju vara ett vanligt 230V då jag har använt det för vanliga bordslampor medans jag byggt. Hur kopplar jag i kontakten, är det nolla jord och fas?

Sen skulle jag ju vilja ha in kyl/frys och även ett uttag under överskåpen. Men det är ett senare problem som jag tror jag behöver hjälp med.

sätt en stickpropp på sladden, då kommer det fungera.

Men se till att snygga till det uttaget sedan när du ska ha kyl mm. Ser lite oseriöst.

D
Jag ska dra om det senare när jag är klar med kakling och överskåp. Det sitter uppe på väggen nu. Ska bara koppla in ugnen temporärt så man kan laga lite krubb :)

Som sagt, elkunskap är det jag totalt saknar. Hur kopplar jag in de tre tåtarna?

Jord är gulgrön, brun fas och nolla den blåa? Jorden på jorden förstår jag men spelar det någon roll vilken som är fas och vilken som är nolla?

Huvudsaken är att du kopplar den gulgröna som jord, alltså till de där jordblecken på sidorna (brukar vara markerade med symbol), sedan kan du ju vrida stickproppen bäst du vill, så de två andra kan du sätta på valfritt stift i stickproppen. Just det, jordsymbolen syns längst upp på det röda fältet på vägguttaget.

D
Tack, gjorde så. Det funkade bra. Nu ska det lagas mat.

Hur löser man det bäst sen egentligen. Jag har alltså tre faser a 230V/16A. De kommer från taket och jag har kyl/frys, diskmaskin samt ugn. Ska jag försöka dra ner det i skåpen och göra någon fast installation av allting. Sedan hade jag ju tänkt mig en dosa under överskåpen för exempelvis perkulator och mixer. Är det bäst att diskmaskinen (som man inte kör så ofta) delar delar en fas med detta uttag. Det är en liten bänkdiskmaskin.....(detta ska jag dock få hjälp med)

Du har en trefasmatning som slutar i ett uttag och där det troligen tidigare skarvats vidare till andra uttag. Det är inte tillåtet i en bostadsinstallation, kabeln måste gå in i en tydligt uppmärkt dosa varifrån man sedan drar en kabel till vardera uttag.
Bör göras av någon som har lite koll på trefas så man inte förstör sin utrustning, sök så hittar du några trådar på ämnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.