Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gulgröna är jorden och de blå och svarta är fas och nolla. Men hur gör jag med den vita sladden?
kommer sitta 2 lampor efter varandra och 2 trappbrytare en i var ände av garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut i lampan jag ska koppla in. Är en ledlampa.
Den vita i kopplingsdosan är en biledare med en bit isolering runt vad jag kan se.
Blå borde vara nolla (N) och svart fas (L) och den gulgröna jord men du måste alltid mäta för att vara säker på att det blir rätt.
Det finns en chans att det kan vara vad som helst och en blind höna kopplat förra gången så därför ska man alltid kontrollmäta.
Men då du ska koppla in trapp så ska ändå inte bara koppla in belysningen.
Blå borde vara nolla (N) och svart fas (L) och den gulgröna jord men du måste alltid mäta för att vara säker på att det blir rätt.
Det finns en chans att det kan vara vad som helst och en blind höna kopplat förra gången så därför ska man alltid kontrollmäta.
Men då du ska koppla in trapp så ska ändå inte bara koppla in belysningen.
Redigerat:
Sitter redan 2 trappbrytare kopplade. De fick koppla bort den gamla lampan då vi installerade en elektrisk skjutport eftersom den inte rymdes under porten. Men nu har jag införskaffat mig 2 nya lampor som få plats så är bara lamporna att koppla.
Klicka här för att svara