6 984 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Koppla in gammal vedkap.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Ok, jag tror det börjar klarna. Du skrev ju redan i inlägg #1 att du bytt intaget så jag vet inte varför jag irrat omkring precis överallt här utom just där 
Om förutsättningen att motorskyddet och det vi ser på bild 2-3 är intakt och oförändrat så skulle jag vilja rikta all uppmärksamhet mot den övre delen av kontaktorn, plintarna märkta med 1, 3 och 5 från vänster till höger. Där går varsin svart ledare ned till intaget. Glöm färgerna i kabeln på undersidan som går till motorn.
Svart ledare från plint "1" ska till plint "L1" i intaget.
Svart ledare från plint "3" ska till plint "L2" i intaget.
Svart ledare från plint "5" ska till plint "L3" i intaget.
Blå ledare ska till "N" i intaget.
Och slutligen grön/gul till PE.
Skulle motorn gå åt fel håll, så kasta om två valfria fasledare, t.ex L1 <-> L2
Om förutsättningen att motorskyddet och det vi ser på bild 2-3 är intakt och oförändrat så skulle jag vilja rikta all uppmärksamhet mot den övre delen av kontaktorn, plintarna märkta med 1, 3 och 5 från vänster till höger. Där går varsin svart ledare ned till intaget. Glöm färgerna i kabeln på undersidan som går till motorn.
Svart ledare från plint "1" ska till plint "L1" i intaget.
Svart ledare från plint "3" ska till plint "L2" i intaget.
Svart ledare från plint "5" ska till plint "L3" i intaget.
Blå ledare ska till "N" i intaget.
Och slutligen grön/gul till PE.
Skulle motorn gå åt fel håll, så kasta om två valfria fasledare, t.ex L1 <-> L2
På din bild sitter de svarta, den blå och gul/grön från intaget rätt på kontaktormotorskyddet. Om du undrar var de ska sitta i intaget är det svarta till L1,L2,L3 och blå till N, gul/grön till jord/PE som har en avvikande längre hylsa inget konstigt där. Svart,blå,brun,gul/grön på undersidan går till motorn och där ska du inte tänka på att blå används se alla tre som svarta precis som på ovansidan dvs faserna.
Och om den grå du nämner kommer från kabel du ska ansluta via handske till intaget ska du i alla ändar på en sån sladd lägga brun,svart,grå,blå och gul/grön till anslutning märkt L1,L2,L3,N och jord.
Precis som Bo nämnde bör du se till att det är någorlunda tätt och vettigt i din övergång mot intaget och ännu mer för motorkabelns del där det sitter en gammal plicakoppling helt utan täthet eller dragavlastning. Dessutom verkar motorskyddet som är i form av inbyggd bimetall inte längre ligga med i manöverkretsen för din yttre start.
Ja nu har Bo skrivit i princip samma här ovan.
Och om den grå du nämner kommer från kabel du ska ansluta via handske till intaget ska du i alla ändar på en sån sladd lägga brun,svart,grå,blå och gul/grön till anslutning märkt L1,L2,L3,N och jord.
Precis som Bo nämnde bör du se till att det är någorlunda tätt och vettigt i din övergång mot intaget och ännu mer för motorkabelns del där det sitter en gammal plicakoppling helt utan täthet eller dragavlastning. Dessutom verkar motorskyddet som är i form av inbyggd bimetall inte längre ligga med i manöverkretsen för din yttre start.
Ja nu har Bo skrivit i princip samma här ovan.
Den blå kabeln är tyvärr lite lurig, detta eftersom en 4 ledare som den till motorn innehåller standardfärgerna brun, svart, blå, gul/grön. Då är det praxis att använda blå som fas L3 till motorer. Alla fackmän som kan motoranläggningar vet att den är tredje fasen och inte nolla eftersom den inte behövs till motorn.
I nästan alla andra fall skall den bara användas som nolla
I nästan alla andra fall skall den bara användas som nolla
tack för svar..Bo.Siltberg skrev:Ok, jag tror det börjar klarna. Du skrev ju redan i inlägg #1 att du bytt intaget så jag vet inte varför jag irrat omkring precis överallt här utom just där
Om förutsättningen att motorskyddet och det vi ser på bild 2-3 är intakt och oförändrat så skulle jag vilja rikta all uppmärksamhet mot den övre delen av kontaktorn, plintarna märkta med 1, 3 och 5 från vänster till höger. Där går varsin svart ledare ned till intaget. Glöm färgerna i kabeln på undersidan som går till motorn.
Svart ledare från plint "1" ska till plint "L1" i intaget.
Svart ledare från plint "3" ska till plint "L2" i intaget.
Svart ledare från plint "5" ska till plint "L3" i intaget.
Blå ledare ska till "N" i intaget.
Och slutligen grön/gul till PE.
Skulle motorn gå åt fel håll, så kasta om två valfria fasledare, t.ex L1 <-> L2
ska pova de i morgon..
En annan sak..
jag har en skarvkabel 3-fas 5 ledad såklart. som uttaget på ena sidan var avklippt.
har införskaffat ett nytt och ska koppla in det.. Om jag sätter ihop in och uttaget i varandra så ska kablarna med samma färg möta varandra va för att den ska vara rätt kopplad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Japp, rak koppling. Det är ingen korskopplad nätverkskabel detta 
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
hej för det första så krävs "nödvändig kännedom" för att koppla kablar uttag mm. nu är jag inte den som gapar om behörighet så fort jag kan då jag inte har någon egen men dock utb. men det viktigaste är ju att du förstår vad du gör. kablarna ska sitta brun L1 svart L2 grå eller svart/vit L3 blå N och gul/grön PE vid denna koppling ska PE ledaren vara längre än övriga för att vid utdragning tex om kablen fastnar och slits sönder ska alla faser gå av innan nolla och slutligen skyddsjord slits ur observera att jag inte vill gnälla utan bara se till att du kommer att koppla flera kablar. glöm inte att kontrollera med multimeter att allt är rätt när du är klar lycka till mvh Andreas
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Din beskrivning stämmer enbart på nyare anläggningar utförda på 2000 talet.
Innan var L1 svart L2 brun L3 vit vit / svart i vissa motoranläggningar blå ( även idag.). fätgerna för Nolla och skyddsjord kom runt 1970.
Innan IEC standarden varierade färgerna mellan olika länder.
Vad gäller blå så skrev jag förut att den användas till annat ibland.. Det är inte helt lyckat men förekommer i vissa typer av anläggningar.
Innan var L1 svart L2 brun L3 vit vit / svart i vissa motoranläggningar blå ( även idag.). fätgerna för Nolla och skyddsjord kom runt 1970.
Innan IEC standarden varierade färgerna mellan olika länder.
Vad gäller blå så skrev jag förut att den användas till annat ibland.. Det är inte helt lyckat men förekommer i vissa typer av anläggningar.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och går man in i riktigt gamla motorinstallationer så är en av fasledarna röd............
Protte
Protte
Stort tack för all hjälp..Bo.Siltberg skrev:Ok, jag tror det börjar klarna. Du skrev ju redan i inlägg #1 att du bytt intaget så jag vet inte varför jag irrat omkring precis överallt här utom just där
Om förutsättningen att motorskyddet och det vi ser på bild 2-3 är intakt och oförändrat så skulle jag vilja rikta all uppmärksamhet mot den övre delen av kontaktorn, plintarna märkta med 1, 3 och 5 från vänster till höger. Där går varsin svart ledare ned till intaget. Glöm färgerna i kabeln på undersidan som går till motorn.
Svart ledare från plint "1" ska till plint "L1" i intaget.
Svart ledare från plint "3" ska till plint "L2" i intaget.
Svart ledare från plint "5" ska till plint "L3" i intaget.
Blå ledare ska till "N" i intaget.
Och slutligen grön/gul till PE.
Skulle motorn gå åt fel håll, så kasta om två valfria fasledare, t.ex L1 <-> L2
Gjorde precis som du skrev..
Till och med ändrade L1 och L2 med varandra så snurrade den rätt..
Och start/stoppknappen fungerar...
Nu är de bara på vedhögen som gäller
Tack igen
Fungerar att köra är bara halva jobbet.. Den andra halvan är att skapa en säker motoranläggning.
I den senare delen ingår en korrekt skyddsjordningen, korrekt fungerade motorskydd ( extra viktigt i miljöer med brandfarligt damm), korrekt IP klass( skydd mot skadlig inträngning av föremål ( trä damm) respektive vatten. För att uppnå korrekt ip klass krävs att förskruvningar används till kablar och rätt kapslingar kring tryckknappar. och kontktorer.
I den senare delen ingår en korrekt skyddsjordningen, korrekt fungerade motorskydd ( extra viktigt i miljöer med brandfarligt damm), korrekt IP klass( skydd mot skadlig inträngning av föremål ( trä damm) respektive vatten. För att uppnå korrekt ip klass krävs att förskruvningar används till kablar och rätt kapslingar kring tryckknappar. och kontktorer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
