hej.
behöver hjälp att koppla in en gammal ved kap.
Har tagit bort det gamla 3-fas uttaget och ska koppla in ett av dagens 3-fas..
så ser el motorn ut.
och här ska de kopplas in
blir det rätt om jag kopplar in
Svart -L2
Blå - N
Brun - L1
Gulgrön - ⏚
Den Grå - L3 fasledaren. ska den kopplas in på Som är Blå som den på bilden som det varit kopplat tidigare?
De kablar som idag går ner i 3-fas uttaget är de gammla kablarna som satt där och kommer bytas till 2.5 kvadrats..
behöver hjälp att koppla in en gammal ved kap.
Har tagit bort det gamla 3-fas uttaget och ska koppla in ett av dagens 3-fas..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så ser el motorn ut.
och här ska de kopplas in
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
blir det rätt om jag kopplar in
Svart -L2
Blå - N
Brun - L1
Gulgrön - ⏚
Den Grå - L3 fasledaren. ska den kopplas in på Som är Blå som den på bilden som det varit kopplat tidigare?
De kablar som idag går ner i 3-fas uttaget är de gammla kablarna som satt där och kommer bytas till 2.5 kvadrats..
Från motorn kommer det normalt fyra ledningar 3 faser och skyddsjord. I dom lägena blir ena fasen ofta blå om man använder fyrledare. Det är att kolla i kopplingsboxen på motorn hur det är kopplat. På sådan måste man kolla att allt är rätt kopplat eftersom det en blandad färgstandard inklusive byte från plåthandske rill Cee don. Normalt används inte nollan. Men ibland används nollan till kontaktor och ev. styrsystem eller bromsmagneter.
På bilden verkar den blå nollan användas tillsammans med en fas för ge 230 v till kontaktorns manöverspole. Går den däremot vidare som skyddsjord till motorn, då är det ett ałlvarligt fel som måste byggas bort. Tyvärr fanns det sådana fuskkoplingar ihop med 3 poliga plåthandskar där folk utnyttjade skyddsjorden som en PEN ledare för manöverkretsen. Det är naturligtvis farligt och förbjudet.
På bilden verkar den blå nollan användas tillsammans med en fas för ge 230 v till kontaktorns manöverspole. Går den däremot vidare som skyddsjord till motorn, då är det ett ałlvarligt fel som måste byggas bort. Tyvärr fanns det sådana fuskkoplingar ihop med 3 poliga plåthandskar där folk utnyttjade skyddsjorden som en PEN ledare för manöverkretsen. Det är naturligtvis farligt och förbjudet.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Du behöver förklara noggrannare vad vi ser på bilderna och vad du vill göra. T.ex är det motorkabeln eller intagskabeln du vill koppla in mot kontaktorn, fastän båda redan är inkopplade? Vad har motorstarten för status? Finns det tillhörande start/stopp-knappar? Jag ser dessutom bestämt ett intag på bilden, inte ett uttag.
Jag kan tillägga att 1,5 mm2 funkar i ditt fall med 16 a säkring ansluten till en känd och motorskyddad last med motorskyddet inställt på 14 a. Det är specialfall som inte gäller installationskablar anslutna till vanliga vägguttag i t.ex bostäder.
Den svarta kabeln som kommer in underifrån på bild. kommer från motorn.
Den är fyrledad....
Den kabel som kommer in ovanifrån är till Start/stopp knapp som inte finns med på bild..
Det enda jag vill är att koppla in motorn till Cee intget som tidigare var ett av semko 17? modell dock i plast
och få funktionen att kunna använda start/stopp knapp som finns idag.
i kopplingsdosan som vi ser på bilden är en gammal start/stopp historia som inte används.. vet dock inte varför den är kvar..
Den är fyrledad....
Den kabel som kommer in ovanifrån är till Start/stopp knapp som inte finns med på bild..
Det enda jag vill är att koppla in motorn till Cee intget som tidigare var ett av semko 17? modell dock i plast
i kopplingsdosan som vi ser på bilden är en gammal start/stopp historia som inte används.. vet dock inte varför den är kvar..
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Och vilken spänning är det till spolen?
Protte
Protte
Det ser rätt ut förutom manöver kretsen som jag har svårt att se. Men anslutningen till motorn ser verkar inte konstigheter förutom att rotationsriktningen eventuellt måste justeras genom att växla 2 fasledare. Sedan måste jordkontinuetet kontrolleras samt att det inte finns samman koppling mellan skyddsjord och nolla . Man bör även kolla att motorlindnkngarna är rätt kopplade i förhållande till märkplåt och huvudspänning d.v.s 380 - 400 v. Motorn kan antingen vara märkt 220/ 380 v eller 380 / 660 vkick3n skrev:Den svarta kabeln som kommer in underifrån på bild. kommer från motorn.
Den är fyrledad....
Som du ser har även ett synes såpass enkelt jobb en massa fallgropar som måste kontrolleras. I det ligger även att kolla så att inte hjälpkontakten på motorskyddet som skall bryta manöver strömmen till kontaktorn inte blir förbikopplat av misstag. Jag tror inte motorskyddet bryter motorströmmen utan uttnyttjar kontaktorn för detta .( lite osäker)
Redigerat:
då kopplar jag inTobbe_3 skrev:Det ser rätt ut förutom manöver kretsen som jag har svårt att se. Men anslutningen till motorn ser verkar inte konstigheter förutom att rotationsriktningen eventuellt måste justeras genom att växla 2 fasledare. Sedan måste jordkontinuetet kontrolleras samt att det inte finns samman koppling mellan skyddsjord och nolla . Man bör även kolla att motorlindnkngarna är rätt kopplade i förhållande till märkplåt och huvudspänning d.v.s 380 - 400 v. Motorn kan antingen vara märkt 220/ 380 v eller 380 / 660 v
Som du ser har även ett synes såpass enkelt jobb en massa fallgropar som måste kontrolleras. I det ligger även att kolla så att inte hjälpkontakten på motorskyddet som skall bryta manöver strömmen till kontaktorn inte blir förbikopplat av misstag. Jag tror inte motorskyddet bryter motorströmmen utan uttnyttjar kontaktorn för detta .( lite osäker)
Svart -L2
Blå - N
Brun - L1
Gulgrön - ⏚
men vart ska jag koppla in den Gråa ? L3 Till ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jag tror det är bäst om du ber någon hjälpa dig med att koppla in denna motor, eller hjälper dig med att förklara vad du behöver hjälp med.
På ingångssidan av motorskyddet ska de tre faserna kopplas till terminalerna 1,3,5 på kontaktorn.
Beroende på om manöverspänningen till kontaktorn är 230 V eller 400 V ska en fas eller nolla kopplas till ena manöverpolen.
På utgångssidan, om det är den du har problem med, ska motorkabelns tre faser kopplas in på terminalerna 2,4,6, ingen nolla.
Snurrar motorn åt fel håll så kasta om två faser.
Skyddsjord ska givetvis kopplas in på båda sidor.
Motorn förutsätter vi är rätt inkopplad på motorplinten för Sverige?
Det finns dock fortfarande frågetecken i texten som gör att jag inte vet vad du behöver hjälp med. Det är även värdefullt att veta ifall denna kontaktor har varit i drift nyligen så att vi vet ifall den fungerar. Det kanske är så att det är intaget du vill ha hjälp med att koppla in till motorskyddet, det som redan ser ut att vara inkopplat?
På ingångssidan av motorskyddet ska de tre faserna kopplas till terminalerna 1,3,5 på kontaktorn.
Beroende på om manöverspänningen till kontaktorn är 230 V eller 400 V ska en fas eller nolla kopplas till ena manöverpolen.
På utgångssidan, om det är den du har problem med, ska motorkabelns tre faser kopplas in på terminalerna 2,4,6, ingen nolla.
Det finns dock fortfarande frågetecken i texten som gör att jag inte vet vad du behöver hjälp med. Det är även värdefullt att veta ifall denna kontaktor har varit i drift nyligen så att vi vet ifall den fungerar. Det kanske är så att det är intaget du vill ha hjälp med att koppla in till motorskyddet, det som redan ser ut att vara inkopplat?
Ja precis.. de är bara intaget jag vill ha hjälp att koppla in... den har varit i bruk tidigare.. men det är ett tag sedan..Bo.Siltberg skrev:Jag tror det är bäst om du ber någon hjälpa dig med att koppla in denna motor, eller hjälper dig med att förklara vad du behöver hjälp med.
jag är ju tvungen att byta ut de gamla semko mot ett cee..
de är de enda jag behöver ha hjälp med..
Det är inte inkopplat idag.. jag har bara stoppat ner kablarna då jag bytte ut det..
dessa kablar som är nerstoppad i cee intaget är vad som använder till semko intaget
så frågan är om jag törrs koppla in
Svart TILL L2
Blå TILL N
Brun TILL L1
Gulgrön TILL ⏚
men L3... kan de vara den som är blå på bilden? som går ner i intaget
Redigerat:
Ja du har rätt..nisse123 skrev:
men skit i dom.. kolla vilka dom är kopplad till..
de är brun svart och blå dom 3 svarta är kopplade ifrån..
där av dessa färger jagmenar..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ok, det är inkopplingen i intaget som saknas här som du behöver hjälp med, och som är gömd på bild för de lösa ledarna är bara nedstoppade i intaget?
Det kan förklara den bristfälliga monteringen av intaget, det måste sluta helt tätt mot kåpan till motorskyddet om du ska kunna använda enkelisolerade ledare där emellan. Annars krävs en kabel och en förskruvning i dosan.
Så inkopplingen av alla kablar i motorskyddet på bild 2-3 är befintlig och orörd, och ska heller inte röras?
Ner till intaget ser jag tre svarta ledare, plus blå och grön/gul, så var får du brun och grå ifrån?
De tre ledarna som kommer från motorn är svart, blå och brun, men då är jag lite färgblind också...
Vill du koppla förbi motorskyddet på bild 2-3?
Vilken "gammal dosa" syftar du på i din text, den som sitter på motorn i bild 1?
Det kan förklara den bristfälliga monteringen av intaget, det måste sluta helt tätt mot kåpan till motorskyddet om du ska kunna använda enkelisolerade ledare där emellan. Annars krävs en kabel och en förskruvning i dosan.
Så inkopplingen av alla kablar i motorskyddet på bild 2-3 är befintlig och orörd, och ska heller inte röras?
Ner till intaget ser jag tre svarta ledare, plus blå och grön/gul, så var får du brun och grå ifrån?
De tre ledarna som kommer från motorn är svart, blå och brun, men då är jag lite färgblind också...
Vilken "gammal dosa" syftar du på i din text, den som sitter på motorn i bild 1?
Bo.Siltberg skrev:Ok, det är inkopplingen i intaget som saknas här som du behöver hjälp med, och som är gömd på bild för de lösa ledarna är bara nedstoppade i intaget?
haha,,, ursäkta röran..
De tre svarta är kopplad till brun , blå , svart.
ska jag koppla dessa till
Svart -L2
Blå - N
Brun - L1
i Cee intaget ?
och
Gulgrön - ⏚
Och blå till L3
Det GAMLA Intaget är borttaget och ersatt med CEE uttaget och de gamla satt på samma ställe..