Då får vi se om ryktet stämmer att det ovillkorligen innebär fängelse att skicka ström genom en linjemästare :)

• Gilla
Raimo T
  • Laddar…
tommib
Jag vill på intet sätt försvara stugägaren (som jag tycker ska dömas, hårt), men jag trodde det var praxis att jorda när man arbetade på transmissionsledningar? Eller åtminstone kolla att det är spänningslöst?

• Gilla
Christer Bill och 1 till
  • Laddar…
S
absolut borde han ha spänningslöshetskontrollerat som du säger, jag reflekterade också över detta. Just det här med att folk börjat köra vildavästernkopplingar med reservkraft hemma mer och mer går man igenom väldigt mycket på elsäkerhetskurserna nu för tiden.

Detta är långt ifrån sista gången detta kommer hända tyvärr.

Högst troligt att montören kollade spänningen sedan han butit men eftersom det även högst troligt var en bit från brytstället till arbetsplatsen så hann hempularen dra igång elverket.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Jo, men jag menade att han skulle kollat på arbetsstället. Men det kanske man inte gör?
Jag hoppas att SueCia har fel och att vi inte ska behöva se sånt här..... det borde ha kunnat undvikas genom att jorda vid arbetsstället, eller tänker jag fel? Samtidigt ska man ju inte behöva det....
Tur att det verkar ha gått ganska bra för montören efter omständigheterna.

C
Det står att det var på grund av snålhet, men det är väl tvärtom rätt generöst att förse hela området med reservkraft?

• Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Fairlane
Snålheten kanske låg i att hen inte låtit en elektriker koppla in det, utan gjort det själv?
Jag spekulerar självklart, eftersom jag inte har en aning:
Jag skulle personligen inte gjort en inkoppling själv eftersom jag vet att jag kan för lite om el för att chansa. Kanske är det ett lätt förbiseende om man inte är proffs? Kanske är det inkopplat enligt konstens alla regler, vad vet jag

Snålheten ligger väl snarast i att det inte använts en korrekt reservkraftsomkopplare, man kan tycka det är överdrivet ibland med alla regler men detta är typfall på att de har betydelse. I detta fallet verkar det även som den som körde verket inte har en aning om hur man skulle kunna göra även på ett otillåtet men praktiskt "säkrare" sätt.

Montören skulle jag tro precis som elmont skrev har agerat korrekt, det blir intressant att läsa närmre kring själva händelsen i utredningen. Och tommib det är inte helt vanligt att kortsluta och jorda i ett sånt här fall vid lågspänning, särskilt om vi kan anta att det inte är maskade, sammanlagda nät utan en helt klar LSP-radial från en nätstation utan några krusiduller.

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det var garanterat inte inkopplat enligt konstens alla regler eftersom dessa regler förhindrar just den uppkomna situationen med bakmatning.

Nej, jag misstänkte att det inte var rutin eftersom det är just en utgående ledning från en nätstation (radial.... då har jag lärt mig något nytt idag också) som bara ska matas från ett håll.

Håller med om att det ska bli intressant att läsa fortsättningen på detta, om det är någon som orkar bevaka det i rätten. Jag hoppas att den ansvarige blir dömd, hårt, då detta är ett principiellt viktigt fall. Det är så otroligt onödigt att framkalla fara på detta sätt för annan och just sånt här är något ESV kan peka på för att förhindra hempul, även om det inte har någonting att göra med den typen av hempul som jag vanligen propagerar för.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Min arbetsplats sitter "längst ut på elnätet" och får emellanåt strömavbrott och har därmed ett dieselaggregat modell större för att driva bygget. Ett avbrott så ville det inte riktigt gå igång, det visade sig att frånkopplingen hade gått sönder så att aggregatet gjorde sitt bästa för att driva hela byn :rolleyes: Detta var en anläggning installerad av fackman.

C
GK100 skrev:
Snålheten ligger väl snarast i att det inte använts en korrekt reservkraftsomkopplare, man kan tycka det är överdrivet ibland med alla regler men detta är typfall på att de har betydelse.
Självklart är det så. Tyckte dock det var lite ironiskt att kalla det snålhet eftersom det förmodligen blir väldigt dyrt att mata nätet uppströms. Om det ens fungerar alls. Dumsnålhet kanske.

13th Marine skrev:
Min arbetsplats sitter "längst ut på elnätet" och får emellanåt strömavbrott och har därmed ett dieselaggregat modell större för att driva bygget. Ett avbrott så ville det inte riktigt gå igång, det visade sig att frånkopplingen hade gått sönder så att aggregatet gjorde sitt bästa för att driva hela byn :rolleyes: Detta var en anläggning installerad av fackman.

Det är väl annars anledningen till att riktiga reservkraftsomkopplare är dyra. Det skall vara fysiskt omöjligt att aggregatet kopplas in mot externa nätet oavsett vad som är trasigt på omkopplaren.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det är väl annars anledningen till att riktiga reservkraftsomkopplare är dyra. Det skall vara fysiskt omöjligt att aggregatet kopplas in mot externa nätet oavsett vad som är trasigt på omkopplaren.
Går det inte att "göra en egen" eller det är inte tillåtet?
Ett par kontaktorer kopplade på rätt så bör det inte kosta överdrivet mycket?

Gör man det korrekt är det inget som hindrar, men med kontaktorer blir det normalt sett inte bra, billigt eller så enkelt att fylla kraven. Bättre isf att skaffa komponenten omkopplare lös och bygga in den själv utan övriga delar som brukar ingå i de kompletta, det blir bra och inte så dyrt. Man ska även följa övriga formkrav med jordtag osv samt i den bättre av världar anmäla till leverantören. Ett notat där och montören i fallet ovan kunde agerat annorlunda pga kännedom om möjlig generering sekundärt i nätet.

I 13th Marines fall verkar det vara rejälare verk kanske under kategori 3 eller 4 då är kraven ännu hårdare och mer specifika.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.