tommib skrev:
Om Julas billiga strömbrytare är ett problem skulle jag inte använda Julas billiga strömbrytare. De säljer Elko och Eljo/Schneider där också... Om det är den aktuella brytaren vi ser i bild så är den inte alls ett problem, mer än att den möjligen är rapplig. Det går utmärkt att koppla det du behöver i den.

Att säga att man struntar i att vara noggrann med el för att saker ska kopplas bort framöver är lite som att säga att man bygger bjälklaget i 45x45 för att det ändå ska rivas så småningom. Kortsiktigt och korkat. Om du inte tänker göra det ordentligt, gör det inte alls!
Ja jag ser ju vart detta leder..

W
Men stopp! Ta dit någon med lite bättre kunskaper och låt han/hon gå igenom din installation och tala om vad det är du vill göra. Nog för att det är en väldigt simpel installation som du leker med men det kan ställa till med mer än vad du verkar tro om du inte har koll på vad du gör. Det är bra att du vill lära dig men gör det med någon som kan det eller börja med klenspänning. Säger det i all välmening så ta det inte på fel sätt.

hugodog skrev:
Men stopp! Ta dit någon med lite bättre kunskaper och låt han/hon gå igenom din installation och tala om vad det är du vill göra. Nog för att det är en väldigt simpel installation som du leker med men det kan ställa till med mer än vad du verkar tro om du inte har koll på vad du gör. Det är bra att du vill lära dig men gör det med någon som kan det eller börja med klenspänning. Säger det i all välmening så ta det inte på fel sätt.

Jag förstår att mandaten av alla här vill att jag ska ta dit en elektriker. Det är lite svårt att få ut en som kommer och fixar det idag. För hade plan att installation skulle vara klar till helgen. Det enda som saknas nu var uttaget ute. Visst jag hade kunnat koppla in det på konstant ström,utan strömbrytare. För det har jag gjort innan utan problem och då hade alla diskussioner sluppits. Men det är även en kostnadsfråga äng elektriker. Och min fråga var så enkel så att jag blev sin förklarad även om jag vet att det är inte svårt. Och är väl medveten om VAD man FÅR göra och INTE enligt kostens lagar. Min mening är inte att det skulle bli tjafs :-). Jag har svårt att hitta "kontakter".

Alex

Tycker denna tråden var riktigt spännande😏 och samtidigt skrämmande. Att söka skriftlig hjälp när man är såpass okunnig om ämnet är vansinnigt(fler än du kanske bor på adressen?) Tänker vidare vad du möjligen hittar på när du väl klarat denna enkla uppgift. Många klarar att få ihop detta rätt men den största boven kring el är att få till kontakt på bra och rätt sätt.

Som många andra redan skrivit borde du INTE söka fler svar utan ta kontakt med kunnig person.

Jag personligen skulle döma ut installationen enl bild och göra om installationen fackmässigt.

Mvh Johan (behörig)

prototypen skrev:
Om skyddsjorden i strömbrytaren, det finns faktiskt två X plintar eller så borde det gå att knö ner en U båt i brytaren.

Protte
X plintarna används för överkoppling,som betyder i min värld att man kopplar vidare därifrån till annan strömbrytare eller dylikt?

Någon elkunnig i Dalarna som kan komma idag och koppla in åt mig?? Vad kostar det "svart"?

W
Japp, för att använda för å skarva vidare 2 kablar precis som tex en ubåt.:)

hugodog skrev:
Japp, för att använda för å skarva vidare 2 kablar precis som tex en ubåt.:)
Jag ber så mycket om ursäkt för min okunskap. Hoppas ni har överseende. Så dem blå å bruna ska in alltså två å två i respektive fas o nolla?

Mvh Alex

W
Ett litet tips är att titta på hur man klammrar en kabel och hur man förlägger den snyggt. En tumregel är ca 5-8 vid böjar och innan dosa, brytare etc och 20-25 på sträckorna däremellan. Det får man givetvis justera beroende på var kabeln klammras, spiken eller skruven har du på nedsidan av kabeln. Och tänk på att följa linjerna i rummet där du lägger kabeln. Kolla på hur det är draget där en elektriker har klammrat. Har inte tittat så noga på alla bilder men jag såg en bild där du hade korsat kabeln eftersom du inte hade planerat kabeldragningen innan. Köp inte heller julas/biltemas/etc billigaste sortiment utan lägg till några kronor och köp kvalitet istället. Det kommer både vara lättare att installera + att det ser snyggare ut då det billigare sortimentet brukar kunna se lite "smäckigt" ut.

W
Sen till kommer ju lite andra saker som rätt dimensionering på kablar, rätt kabel etc och se till att alla plintar är dragna ordentligt och är tillräckligt långt skalade så att isoleringen ej ligger emellan. En kontinuitetsmätning skulle jag även råda dig till att göra efter att ha läst igenom alla inlägg här om hur man kopplar, (du skall göra en kontroll före drifttagning där kontinuitetsmätningen ingår)
Edit: i kontrollen ingår allt det ovanstående var lite snabb där å tidigt på morgonen.

Redigerat av moderator:
W
Alexander jag vill inte stå med nån pekpinne å tala om vad som är rätt å fel men du har uppenbart så lite kunskap om el och hur man gör det på rätt sett så mitt råd till dig ( återigen )att vända dig till någon som kan.

Lagerstrand Alexander skrev:
Någon elkunnig i Dalarna som kan komma idag och koppla in åt mig?? Vad kostar det ?
Skickar om mitt förra inlägg. Sen struntar jag i denna tråd mer för det är inge roligt att få negativa som börjar prata om klamring och rätt kabelttyp. Ja det går ju att fixa om när jag väl bryter strömmen..

Strunta i tråden behöver du inte göra, där kan du ev lära dig lite, däremot strunta i eljobb till dess du vet mer.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Jag tycker som alla andra att du ska ta hjälp. Eftersom något säger mig att du inte tänker göra det kommer här en förklaring på hur du kan koppla brytaren. Återigen, tänk efter om du vill ta livet av dig själv eller någon annan innan du ger dig in på detta. Även om det kommer fungera är det inte alls säkert att det är rätt gjort. Brand vid dåliga kopplingar är inte alls ovanligt.
Min skiss förutsätter att matningen kommer nerifrån. Gör den inte det ska du växla de bruna i kopplingen. Fasen ska alltså IN på L och UT till vägguttaget på "pil".
koppla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lagerstrand Alexander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.