27 484 läst ·
71 svar
27k läst
71 svar
Koppla in en strömbrytare som stänger av eluttaget?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Tackar så mycket Tory
. Vart för många alternativ på en gång nu men skisserna var väl tydliga.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Eller om den befintliga dosan har plats så kan man koppla där.Lagerstrand Alexander skrev:
Jag tycker du ska göra som jag, de första 10 åren så hänger du över axeln på elektrikern och frågar och frågar så kommer du att få viss kunskap hur man gör.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Hej igen. Jag har kabel EKLK 3G är det fel kabel att använda till uttaget ute?
EKLK 3 g1,5 är en utmärkt kabel till ett utomhus uttag. Normalt skall den arean föregås av en 10 a säkring.Lagerstrand Alexander skrev:
Jordfelsbrytare är också ett krav ihop med ny monterade utomhus uttag. Rekommenderas även som komplettering på äldre utomhus uttag.
För mark förläggning är kabel typen inget förstahandsval. Där används istället EKKJ eller N1xv.
Redigerat:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jo det sitter ju en PSA 10A från centralen till garaget.Det sitter ju en typ av "biledare" i denna typ av kabel och den kopplar man ihop med skyddsjorden (gul/gröna) har jag för mig?Tobbe_3 skrev:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Hej alla forum läsareLagerstrand Alexander skrev:
Biledaren är en följetång som kan anslutas flera sätt. Den har inte tillräcklig area i EKLK för att utgöra skyddsjord.Lagerstrand Alexander skrev:
Den måste minst vara ansluten i matande ända till skyddsjord. Att ansluta den i båda ändar ger både för och nackdelar.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Nu behöver jag eran expertis angående detta,Har nu dragit fram alla kablar till respektive uttag,eluttaget ute är inkopplat och klart. Tog stopp när jag kom till strömbrytaren,Har jag fel strömbrytare?Finns ingen jordanslutning. Eller har jag tänkt rätt,dock trångt med en sockerbit i strömbrytaren^^ (Bild nr 1)?
Sen undrar jag vart respektive kabel från strömbrytare ska in på i matningsdosan,Då det fanns en svart ledare ansluten som gjorde mig förvirrad? (Bild nr 2) Från matningen går det en femledare ner till dubbelt uttag + strömbrytaren. (Bild nr 3)
.
Ber snällt om eran hjälp nu att reda ut detta!
SISTA BILDEN!! Detta är kabeln som går från strömbrytaren och ska kopplas in i matningen
Sen undrar jag vart respektive kabel från strömbrytare ska in på i matningsdosan,Då det fanns en svart ledare ansluten som gjorde mig förvirrad? (Bild nr 2) Från matningen går det en femledare ner till dubbelt uttag + strömbrytaren. (Bild nr 3)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.
Ber snällt om eran hjälp nu att reda ut detta!
SISTA BILDEN!! Detta är kabeln som går från strömbrytaren och ska kopplas in i matningen
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Jag måste bara skratta, måste bara citera ur ett inlägg tidigare i tråden.
<<< Tänkte bara jag skulle dra allt sen kommer en elektriker och kopplar in elen därför jag behöver veta.>>>
Vi har inte en aning vad som är inkommande i den dosan.
Vad tycker du behöver skyddsjordas i en strömbrytare med hölje helt i isolerad plast?
Varför är det ingen isolerslang på alla biledare?
Men till frågan:
Nedanför dosan har du både strömbrytare och uttag, så du har fas noll skyddsjord nedåt och tändtråd uppåt. Vilka som är vilka går inte säga, men numera så är brun ofta fas. Svart kanske är tändtråd till någon lampa.
Tänk på att jag inte är behörig
Protte
<<< Tänkte bara jag skulle dra allt sen kommer en elektriker och kopplar in elen därför jag behöver veta.>>>
Vad tycker du behöver skyddsjordas i en strömbrytare med hölje helt i isolerad plast?
Men till frågan:
Nedanför dosan har du både strömbrytare och uttag, så du har fas noll skyddsjord nedåt och tändtråd uppåt. Vilka som är vilka går inte säga, men numera så är brun ofta fas. Svart kanske är tändtråd till någon lampa.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Om jag vore din elektriker skulle jag vägra befatta mig med detta, Klamringen är under all KRITIK.
Men nu verkar det som du klarar det själv.
Det där är ingen kabeldragning, det är sladd.
Protte
Men nu verkar det som du klarar det själv.
Det där är ingen kabeldragning, det är sladd.
Protte
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ja jag vet men det kliar lite för mycket i fingrarna. Den dosan som är på bild är inte inkommande,utan det är en kopplingsdosa för vidarekoppling till eluttaget och strömbrytaren nedanför,Inkommande matning sitter lite längre till höger ovanför dörren. Jag vet inte VARFÖR jag ska använda skyddsjorden, Eluttaget blir väl också skyddsjordat?Om man använder biledaren.prototypen skrev:Jag måste bara skratta, måste bara citera ur ett inlägg tidigare i tråden.
Men till frågan:
Protte
Dem kablarna i dosan kan inte jag svara på varför dem inte har isolerslang för det är gjort av en RIKTIG elektriker.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ja jag vet men den svarta kabeln är inte inkopplad i kopplingsdosa och därmed utesluten från detta nu..Var inte negativiten jag var ute efter.prototypen skrev:
Känner du ingen som är lite mer kunnig på lite elkoppling? Jag brukar inte klaga på frågorna här utan istället hjälpa till, men i detta fallet verkar du på gränsen till för okunnig för att på ett bra sätt göra detta.
Jag avstår därför från att ge direkt hjälp, det som ska göras är så grundläggande att det får inte tvekas kring. Och oberoende vem som installerat tidigare kan jag bara hålla med prototypen att det är ett oerhört taffligt jobb.
Jag avstår därför från att ge direkt hjälp, det som ska göras är så grundläggande att det får inte tvekas kring. Och oberoende vem som installerat tidigare kan jag bara hålla med prototypen att det är ett oerhört taffligt jobb.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jag har ju bytt strömbrytare och eluttag innan så förstår inte hur detta kan va så krångligt 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Byter man strömbrytare så behöver man inte planera kabeldragning och sånt.
Men din svarta tråd, är inte den kopplad till en brun som försvinner åt vänster?
Strömbrytaren under dosan, vad har den för funktion? Är det till belysning eller bryter den uttaget?
Protte
Men din svarta tråd, är inte den kopplad till en brun som försvinner åt vänster?
Strömbrytaren under dosan, vad har den för funktion? Är det till belysning eller bryter den uttaget?
Protte