Hej. Jo jag funderar på att sätta upp ett eluttag utanför mitt garage och vill då på något vis kunna stänga av elen dit när jag inte använder uttaget. Och är det inte så att du kopplar en kabel från inkommande till strömbrytaren och därifrån vidare till uttaget ute? Tänkte bara jag skulle dra allt sen kommer en elektriker och kopplar in elen därför jag behöver veta.

Mvh Alex

Varför kopplar du inte om du tänker dra allt ? Det är ju lika "fel" att dra och inte koppla som att dra och koppla och dessutom kan du få svårt att hitta en seriös elektriker som vill komma och koppla det som du dragit.

Hade inga problem sist han som kopplade in allt :-). Var inget svar på min fråga heller så behöver inga negativa kommentarer tack.

Kanske läge att bena upp uppgiften lite.

Första förutsättningen är att ett uttag utomhus måste ovilkorligen vara skyddat av en jordfelsbrytare. Om du inte har det redan i centralen, som då skyddar allt i huset, så måste centralen kompletteras.

Du skriver "dra från inkommande", hur menar du? Tänker du dra från en ny säkring i elcentralen, eller tänker du koppla in dig vid någon bef. dosa eller uttag?

Ett uttag vid garaget vill man troligen kunna koppla in en bilvärmare på, eller något annat som drar mycket ström. Med andra ord lämpligt att koppla på en ny grupp (=säkring) i centralen. Lämpligen 10A.

Vad gäller själva strömbrytaren så bör du undersöka att den tål den fulla strömmen, numera är de flesta brytare godkända för 10A eller mer, men det bör kontrolleras inför köpet.

Normalt så är en strömbrytare enpolig, dvs. den bryter bara fasledaren, nollan kopplas bara förbi. Men man kan också välja en tvåpolig brytare som även bryter nollan (lite tycke och smak). Skyddsjorden skall alltid gå obruten hela vägen från centralen.

Sedan gäller det att välja rätt kabeltyp. Om garaget ligger i direkt anslutning till huset (typ max 10m från centralen till uttaget) så bör man kunna förutsätta att de vanliga tumreglerna för dimensionering gäller (1,5 kvmm för 10A). Ligger det längre bort så kan man behöva räkna på utlösningsvillkoret. Det handlar om hur snabbt säkringen löser ut vid en kortslutning. I vissa fall måste man gå upp en dimension på kabelarea för att säkerställa utlösningstiden. Och givetvis att kabeln är godkänd för förläggning på sträckan det gäller (utomhus, nedgrävd osv.).

Av bekvämlighet vill man gärna låta utomhusuttag sitta på en egen jordfelsbrytare, synd att hela huset skall slockna för att man råkar tappa motorvärmasladden i en snödriva. man kan då lämpligen låta den gå via en personskyddsautomat, som är en säkring med inbyggd jordfelsbrytare.

Allt detta (även kabeldragningen) är behörighetskrävande, och framförallt inkoppling av en extra jordfelsbrytare eller personskyddsautomat är väldigt olämpligt som hempul, Där finns många väldigt farliga felkopplingsmöjligheter.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Hej. Kanske ska förtydliga mig lite då. Garaget som förr var en lada har en PSA 20A kopplad vid elcentralen i huset som det där ifrån går en kabel ut till en kopplingsdosa i garaget där all el har kopplats ihop inne i Garaget. Uttaget ute är nog mest för att underlätta vid t.ex dammsugning eller motorvärmare och att det ska vara jordar,det är jag medveten om. Är inte så dålig. Det finns dem som vill lära sig genom att göra halva jobbet och ger mig ju inte på något utan att ha läst först.

Finns ju strömbrytare med en knapp som även har en lampa som indikerar på/av.

All el till garaget går på separat ledning samt PSA.

Hej alla.. Är det ingen som vet hur de ska kopplas för att kunna stänga av strömmen till ett dubbelt uttag ute på väggen när det inte används för att hindra obehöriga att tjuva el?
Mvh alex

Lagerstrand Alexander skrev:
att det ska vara jordar,det är jag medveten om. Är inte så dålig.

All el till garaget går på separat ledning samt PSA.
Ingen har påpekat att det skall vara jordat. Jag påpekade att det måste finnas en jordfelsbrytare, det har överhuvudtaget inget med jordning av uttaget att göra. En jordfelsbrytare skyddar om det blir isolationsfel, och ström går igenom dig mot jord. Ex. isolationsfel i din motorvärmare (inte helt ovanligt), hela bilen blir spänningsförande, någon tar i bilen. Då är jordfelsbrytaren skillnaden mellan att överleva eller dö.

PSA betyder personskyddsautomat, dsv. att den är både säkring på ex. 10A,men också jordfelsbrytare.

Är du säker på att det är en PSA och inte bara en automatsäkring? Skillnaden i utseende är inte helt uppenbar för den oinvigde. Lägg upp en bild. PSA är rätt ovanligt, det går säkert 1000 automatsäkringar på varje PSA, rent statistiskt.

Lagerstrand Alexander skrev:
Hej alla.. Är det ingen som vet hur de ska kopplas för att kunna stänga av strömmen till ett dubbelt uttag ute på väggen när det inte används för att hindra obehöriga att tjuva el?
Mvh alex
Förstår inte riktigt vad du behöver hjälp med. Välj en lämplig matningspunkt, koppla in en ändamålsenlig kabel, via en brytare till uttaget.

Skriv mer specifika frågor.

Börja med att klargöra om det verkligen finns jordfelsbrytare, annars blir det här livsfarligt.

Sedan gäller det att hitta en lämplig dosa i garaget att mata uttaget ifrån, och kanske välja typ av koppling ex. Wago.

Kabelval är en vetenskap i sig. Kommer kabeln att gå öppet på utsidan? Nedgrävd? Om den går öppet på insidan, går den utsatt (alltså risk för mekanisk skada från verktyg eller maskiner)? jag tolkar att det bara innebär en förlängning på några få meter från den bef. installationen i garaget? Då bör man inte behöva oroa sig för utlösningsvillkoret.

Ja eftersom elektrikern från midroc tippsade om en PSA så var jag med när han monterade den därför vet jag att det är en sån.

Men det är ju ganska enkelt: En sladd därifrån det finns ström till en strömbrytare sedan en sladd till uttaget.
Nu kan det vara så att där det finns ström befinner sig mellan strömbrytaren och uttaget rent fysiskt, då kan man sätta en dosa på mitten så behöver nollan inte ta omvägen via strömbrytaren, men då blir det inte 2 polig brytning (om det nu egentligen behövs).

Sedan finns det låsbara uttag också.

Protte

Jag ville veta hur kablarna ska dras om jag vill bryta strömmen till uttaget ute, eftersom det går tre kablar till uttaget, nolla fas och skyddsjorden. Har ju kopplingsdosa i garaget med wago kopplingar i och är ifrån den jag tänkte mig att dra en tre ledare till en strömbrytare och därifrån till uttaget?

Protte: Så du menar att jag ska ska koppla ihop kabeln från uttaget och strömbrytaren i en dosa på mitten och sen ta kabeln från den kopplingsdosan till kopplingsdosan där inkommande el ligger?

Alex

Protte menar att om strömbrytaren sitter längre bort rent geografiskt kan du dra 3-tråd från "matningsdosan" till uttaget, koppla in nolla och jord i uttaget, låta fasen fortsätta igenom uttaget till strömbrytaren och sen tillbaka igen till uttaget där fasen kopplas in. Tror jag...
... vilket jag såg nu var fel. ;)
Ja, du har fattat Protte rätt.... tror jag... :D

Sitter uttaget längst bort så gör du som hempularen skrev i inlägg #4:
Normalt så är en strömbrytare enpolig, dvs. den bryter bara fasledaren, nollan kopplas bara förbi. Men man kan också välja en tvåpolig brytare som även bryter nollan (lite tycke och smak). Skyddsjorden skall alltid gå obruten hela vägen från centralen.
edit: missförstod själv Prottes tips.....

Redigerat:
Lägger in en oerhört avancerad skiss på några olika tänkbara alternativ. Något borde vara relevant. Frågan är om det är tydligt nog...:D
Liten ful cirkel betyder fast skruvanslutning. Ingen cirkel betyder wago eller liknande.

Visa bilaga SKMBT_C28416030912531.pdf

edit: hmmm... kan man på et enkelt sätt omvandla en pdf till en bildfil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.