2 003 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Koppla in 3-faselement i tvåfasuttag
Hej !
Har fått några äldre elradiatorer med inkopplingskabel bestående av 4 trådar. 3 faser + neutral. I väggen sitter 2 trådar + jord. Har enligt råd kopplat brun+grå till väggen skippat svart och blå samt dragit en extern skyddsjord till elementchassit.
Elementet får nu sina 400v men reagerar inte på termostaten. Full fart alltså. Lampor på elementet lyser inte heller. Har jag kopplat fel eller är termostaten helt enkelt kass ?
Intis
Har fått några äldre elradiatorer med inkopplingskabel bestående av 4 trådar. 3 faser + neutral. I väggen sitter 2 trådar + jord. Har enligt råd kopplat brun+grå till väggen skippat svart och blå samt dragit en extern skyddsjord till elementchassit.
Elementet får nu sina 400v men reagerar inte på termostaten. Full fart alltså. Lampor på elementet lyser inte heller. Har jag kopplat fel eller är termostaten helt enkelt kass ?
Intis
Jag blir lite nyfiken på vad det är för udda element, jag har aldrig hört talas om elelement som kopplas trefasigt.
Är det som jag tror så har du ett tvåfasigt element med slavstyrning. och har du kopplat en fas på slavtråden har du endera bränt nått på elementets styrkort eller blåst en säkring.
Är det som jag tror så har du ett tvåfasigt element med slavstyrning. och har du kopplat en fas på slavtråden har du endera bränt nått på elementets styrkort eller blåst en säkring.
Om du skickar en bild på elementets kopplingspunkt/kopplingsschema så kommer du säkert få svar på dina frågor.
Tack för svar !S SiggeEklund skrev:
Elementet är ett dubbelisolerat NOBO (därav ingen jord) som har 4 ledare in. Svart blå brun och grå. Över brun och grå får elementet nu 400V men termostaten reagerar inte. Förutsätter att den är trasig.
Den grå sladden är högst troligt vidarekoppling för att slavstyra en annan radiator.
Så det som händer när du matar in 400V på Brun och Grå är att du matar förbi termostaten och direkt matar värmeslingan utan styrning.
Har du otur har termostaten gått sönder.
Så det som händer när du matar in 400V på Brun och Grå är att du matar förbi termostaten och direkt matar värmeslingan utan styrning.
Har du otur har termostaten gått sönder.
Jag tror att svart är nattsänkning. Utan modellbeteckning blir allt en gissningslek.
Skyddsjorden är redan borttagen. Det var faktiskt en elektriker som uppmanade till jordningen.
Kände inte då till att NOBO var dubbelisolerade. Tydligen väldigt ovanligt.
(Den som vet lite men har självbevarelsedrift gissar inte alls) Han frågar, vilket härmed
skulle bevisas.
I
Kände inte då till att NOBO var dubbelisolerade. Tydligen väldigt ovanligt.
(Den som vet lite men har självbevarelsedrift gissar inte alls) Han frågar, vilket härmed
skulle bevisas.
I
Klicka här för att svara