16 131 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Koppla ihop takfläkt med tyristor?
Hej!
Jag har köpt denna tyristor till vår takfläkt
https://www.soliduct.se/tyristor-vrs-10u/p-1256.htm
Manual:
https://www.delat.ws/download/Tyristor_datablad.pdf
Jag förstår inte riktigt hur man ska koppla för att jorda tyristorn och takfläkten.
Tyristorn har iofs en inbyggd säkring, men jorda ska man väl göra ändå?
Är det rätt ifall jag kopplar såhär:
Tack!!!
Jag har köpt denna tyristor till vår takfläkt
https://www.soliduct.se/tyristor-vrs-10u/p-1256.htm
Manual:
https://www.delat.ws/download/Tyristor_datablad.pdf
Jag förstår inte riktigt hur man ska koppla för att jorda tyristorn och takfläkten.
Tyristorn har iofs en inbyggd säkring, men jorda ska man väl göra ändå?
Är det rätt ifall jag kopplar såhär:
Tack!!!
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fläkten skall jordas (om något annat i rummet är jordat), men inte varvtalsregulatorn.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ser rätt ut.
Det finns en lite oroande detalj i schema bilden. Där har de kopplat till en kontakt ser det ut som?
Det gäller ju att använda lämpliga kabeltyper. En kontakt liknande den på bilden är inte lämplig att koppla mot en fast installerad varvtalsregulator.
Det finns en lite oroande detalj i schema bilden. Där har de kopplat till en kontakt ser det ut som?
Det gäller ju att använda lämpliga kabeltyper. En kontakt liknande den på bilden är inte lämplig att koppla mot en fast installerad varvtalsregulator.
Aha, tänker du på denna bild här nedan? Vad för kabel tycker du man ska använda?H hempularen skrev:
Tack så mycket!

Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag antar att regulatorn skall sitta i en dosa i ett rum?
Då skall det till en ordentlig installation, det du visar på bilden är en ren labbuppkoppling. Exakt hur det skall göras beror på förutsättningarna för rummet, och hur man kommer åt att dra kabel till fläkten.
men en sådan här installation skall inte kopplas med stickkontakt.
Då skall det till en ordentlig installation, det du visar på bilden är en ren labbuppkoppling. Exakt hur det skall göras beror på förutsättningarna för rummet, och hur man kommer åt att dra kabel till fläkten.
men en sådan här installation skall inte kopplas med stickkontakt.
Aha, då förstår jag hur du tänker.H hempularen skrev:Jag antar att regulatorn skall sitta i en dosa i ett rum?
Då skall det till en ordentlig installation, det du visar på bilden är en ren labbuppkoppling. Exakt hur det skall göras beror på förutsättningarna för rummet, och hur man kommer åt att dra kabel till fläkten.
men en sådan här installation skall inte kopplas med stickkontakt.
Självklart jag är med på det!
Tack!
Rätt! Koppla den så och sen kör du jorden ihop i en 2 wago om den dår plats. Tyristorn brukar ha rätt rejäl kapsling. Den förbikopplas bara till fläkten hela vägen. Lycka tillswealp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
