• Gilla
Frd1980
  • Laddar…
Nej tyristorn ska/får inte jordas.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nej tyristorn ska/får inte jordas.
Varför inte det? Tack så mycket för svaret.
 

Bästa svaret

Fläkten skall jordas (om något annat i rummet är jordat), men inte varvtalsregulatorn.
 
  • Gilla
mait85 och 2 till
  • Laddar…
Då jordar jag fläkten direkt!

Men jag hade kopplat rätt enligt mitt schema jag ritade antar jag?


Tack.
 
Ser rätt ut.

Det finns en lite oroande detalj i schema bilden. Där har de kopplat till en kontakt ser det ut som?

Det gäller ju att använda lämpliga kabeltyper. En kontakt liknande den på bilden är inte lämplig att koppla mot en fast installerad varvtalsregulator.
 
  • Gilla
SGR och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser rätt ut.

Det finns en lite oroande detalj i schema bilden. Där har de kopplat till en kontakt ser det ut som?

Det gäller ju att använda lämpliga kabeltyper. En kontakt liknande den på bilden är inte lämplig att koppla mot en fast installerad varvtalsregulator.
Aha, tänker du på denna bild här nedan? Vad för kabel tycker du man ska använda?
Tack så mycket!

oversikt_andra.jpg
 
Jag antar att regulatorn skall sitta i en dosa i ett rum?

Då skall det till en ordentlig installation, det du visar på bilden är en ren labbuppkoppling. Exakt hur det skall göras beror på förutsättningarna för rummet, och hur man kommer åt att dra kabel till fläkten.

men en sådan här installation skall inte kopplas med stickkontakt.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag antar att regulatorn skall sitta i en dosa i ett rum?

Då skall det till en ordentlig installation, det du visar på bilden är en ren labbuppkoppling. Exakt hur det skall göras beror på förutsättningarna för rummet, och hur man kommer åt att dra kabel till fläkten.

men en sådan här installation skall inte kopplas med stickkontakt.
Aha, då förstår jag hur du tänker.

Självklart jag är med på det! :) Endast labbuppkoppling just nu.

Tack!
 
swealp swealp skrev:
Hej!

Jag har köpt denna tyristor till vår takfläkt
[länk]

Manual:
[länk]


Jag förstår inte riktigt hur man ska koppla för att jorda tyristorn och takfläkten.
Tyristorn har iofs en inbyggd säkring, men jorda ska man väl göra ändå?

Är det rätt ifall jag kopplar såhär:

[bild]


Tack!!!
Rätt! Koppla den så och sen kör du jorden ihop i en 2 wago om den dår plats. Tyristorn brukar ha rätt rejäl kapsling. Den förbikopplas bara till fläkten hela vägen. Lycka till
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.