Farstatjej90
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det verkar ju inte finnas nödvändig kunskap, så därav mitt svar!
Om två kablar är sammankopplade och frågan är om det blir kortslutning om dom redan sammankopplade kablarna sammankopplas så behöver man inte vara elektriker för att svara på det.

Svara på TS fråga istället för att leka överstepräst hos Elsäkerhetsverket....
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om två kablar är sammankopplade och frågan är om det blir kortslutning om dom redan sammankopplade kablarna sammankopplas så behöver man inte vara elektriker för att svara på det.

Svara på TS fråga istället för att leka överstepräst hos Elsäkerhetsverket....
Tack ni som tagit er tid att svara.
 
E Erna3113 skrev:
Det är två olika strömbrytare, en i hallen och en i vardagsrummet.
Det verkar som båda grå behöver vara kopplade för att lampan ska fungera. Har provat lämna en omkopplad, men det fungerar inte.
De två grå ledarna är anslutna till samma pol i terminalen. De två ingångarna för två ledare är förbundna med varandra i terminalen. Det är mycket vanligt att anslutningsterminaler stöder två ledare. Det innebär att grå ledare är skarvad på plinten. De ska alltså alltid vara sammankopplade. Orsaken kan t.ex vara vidarekoppling av tändtråden till ett annat lamputtag eller sparkopplad trappkoppling.

E Erna3113 skrev:
För att lampsockel/ uttag ska ligga direkt mot taket. Den ska inte hänga ner en dm från eluttaget.
Då får du antingen montera denna armatur bredvid lamputtaget och ordna matning på lämpligt sätt, eller så får du byta armatur till en som stöder stickpropp.

Du ska inte montera bort lamputtaget i taket !!
 
  • Gilla
A bygg och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.