Hej, har en ny lampa som ska upp i hallen.
hur kopplar jag ihop fas ,neutral och jord med de 4 trådarna? Jag har två grå ut från taket, men bara en brun kontakt från lampan. Kan jag lämna en grå icke ansluten eller ska de grå från taket tvinnas ihop? Se bild.
/Erik

• Elektrisk anslutning med flera färgade ledningar från taket och en lampa, inklusive en kopplingsdosa och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erna3113 skrev:
Hej, har en ny lampa som ska upp i hallen.
hur kopplar jag ihop fas ,neutral och jord med de 4 trådarna? Jag har två grå ut från taket, men bara en brun kontakt från lampan. Kan jag lämna en grå icke ansluten eller ska de grå från taket tvinnas ihop? Se bild.
/Erik
Det är två olika strömbrytare, en i hallen och en i vardagsrummet.
Det verkar som båda grå behöver vara kopplade för att lampan ska fungera. Har provat lämna en omkopplad, men det fungerar inte.

RoTe
Varför ska du hålla på och pilla med elen? Skaffa en kontakt till din lampa istället.

Det verkar som du behöver kontakta en elektriker....

RoTe
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det verkar som du behöver kontakta en elektriker....
Man monterar så klart en lampa utan vare sig elektriker eller att skruva bort uttag.

Farstatjej90
Jag gissar att det kommer fungera om du kopplar de två gråa till brun på lampan och sen respektive färg till sin motsvarande...
Men det är väl nån trappbrytare eller vad det heter. Man kan tända och släcka med två knappar.

Vit strömkabel med tre ledningar, blå, gul/grön och brun, ansluten till ett vitt kontaktdon med tre stift.
Skapa konto

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Varför ska du hålla på och pilla med elen? Skaffa en kontakt till din lampa istället.
För att lampsockel/ uttag ska ligga direkt mot taket. Den ska inte hänga ner en dm från eluttaget.

• Röd lampsockel hålls i handen, designad för att monteras direkt mot taket utan att hänga ner från eluttaget.
    Skapa konto
Eller 3st wago
Treplint elektrisk kopplingsklämma av märket Wago 221 med orange spakar för säker koppling av ledningar.
Skapa konto

RoTe
E Erna3113 skrev:
För att lampsockel/ uttag ska ligga direkt mot taket. Den ska inte hänga ner en dm från eluttaget.
Vore bättre om du köpte lampor lämpade för svenska hem.

• Älska
Fotografen
  • Laddar…
Svårt att förstå på din beskrivning. Hur var den gamla lampan kopplad?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag gissar att det kommer fungera om du kopplar de två gråa till brun på lampan och sen respektive färg till sin motsvarande...
Men det är väl nån trappbrytare eller vad det heter. Man kan tända och släcka med två knappar.
Ja, precis, det är två strömbrytare som är kopplade till lampan. Kan jag tvinna ihop de två grå eller kommer det bli kortslutning?

RoTe RoTe skrev:
Man monterar så klart en lampa utan vare sig elektriker eller att skruva bort uttag.
Det verkar ju inte finnas nödvändig kunskap, så därav mitt svar!

RoTe
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Det verkar ju inte finnas nödvändig kunskap, så därav mitt svar!
Och mitt svar är att köpa en lampa gjord för svenska hem.

Farstatjej90
E Erna3113 skrev:
Ja, precis, det är två strömbrytare som är kopplade till lampan. Kan jag tvinna ihop de två grå eller kommer det bli kortslutning?
Dom sitter redan i samma plint ser det ut som så dom har redan kontakt vad jag kan se på bilden.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.