Tjena! Bor i ett hus med mekanisk frånluft där ventialtionen styrs via köksfläkten. Ett så kallat Alliance-system.

Jag ska renovera köket nu och behöver ta ner den befintliga fläkten så att vi kan spacka och fixa väggar osv, det kommer ta ett par veckor innan den nya fläkten är på plats. Då är ju frågan hur man löser ventilationen under tiden? Jag vill ju fortfarande att fläkten på taket fungerar och är igång så att ventialationen i huset fungerar.

Kan jag göra det och hur gör man det isåfall?
Jag bifogar bilder på hur det ser ut idag.

Kommer en sladd ner från taket (från fläkten) och sen är det en elsladd som åker in i kopplingsdosan, där fläkten sedan kopplas in underifrån.

En fundering är ifall man kopplar sladden från fläkten direkt till eluttaget, skulle det gå att göra?

Det ska sägas att det kommer komma en elektriker hit sen och installera nya fläkten, det här är bara en tillfällig lösning tills dess..

• Ventilationskanal med sladdanslutningar i ett köksskåp, visar frånluft och elkopplingar för köksfläkt i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsdosa med anslutna kablar från köksfläkten; synliga olika färgade elsladdar och skruvar inom en genomskinlig kapsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.