P
Tjena Tjena!

Jag är en nyexaminerad elektriker och tänkte installera en ny elcentral i min mosters garage då de hade haft nån oseriös kille där som rakt ut förstört deras garage. Han har matat med 5 ledare (5 fas + jord och neutral) alla vita kablar. Detta är bara ett av flertalet olika fel.

Tänkte fixa om detta så det blir snyggare och smidigare. Hörde med min gamla lärare om hur jag ska koppla i fasad skåpet då jag aldrig gjort detta innan och han sa då att jag ska koppla in jord kabeln och markera med blå tejp (för att signalera PEN) men då undrar jag...

Kopplar jag in mig på samma kanaler som ledarna till huset?

• Elcentral med öppet skåp som visar flera vita och blå kablar kopplade till anslutningar. Ett område är markerat med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du egentligen lärt dig på utbildningen? Det känns som att det du frågar efter är förväntade grundkunskaper som du borde gjort många prov och praktiktimmar på.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Vad har du egentligen lärt dig på utbildningen? Det känns som att det du frågar efter är förväntade grundkunskaper som du borde gjort många prov och praktiktimmar på.
Jo jag tänker ju att man ska göra så men vill dubbelkolla detta då jag känner mig osäker med just fasadskåpet.

Kan jag tolka detta svar som ett "Ja"?

A
Är garaget inkopplat i detta skåp just nu?

Fairlane
Välkommen till forumet.

Du kommer säkert få svar av några mer kunniga, men jag tror du har skrivit något väldigt fel här:

Elias.22 skrev:
Han har matat med 5 ledare (5 fas + jord och neutral) alla vita kablar.
För övrigt är du säkert medveten om att du inte får göra detta jobb om du inte har egen auktorisation, vilket jag gissar att du inte har. Det viktiga är dock att det blir korrekt, men bara för att få det sagt.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
A avh67f skrev:
Är garaget inkopplat i detta skåp just nu?
Nej. Den andra elektrikern de haft där hade kopplat in garaget i sovrummens säkringar i husets elcentral så jag kopplade bort det då garaget fortfarande hade ström i sig trots att han sagt att det inte hade det

P
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Du kommer säkert få svar av några mer kunniga, men jag tror du har skrivit något väldigt fel här:

För övrigt är du säkert medveten om att du inte får göra detta jobb om du inte har egen auktorisation, vilket jag gissar att du inte har. Det viktiga är dock att det blir korrekt, men bara för att få det sagt.
Absolut, du har helt rätt och jag uppskattar att du tar upp det. Jag är ny i branschen och försöker bygga upp erfarenhet. Dock påbörjade jag detta då hela garaget var en brandrisk då det fortfarande var inkopplat i el med oskyddade kablar utstickande från alla dosor i tak och väggar.

Vad menas med att jag skrivit något väldigt fel?

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
naä arbetsmarknadsutbildning...

Elias.22 skrev:
han sa då att jag ska koppla in jord kabeln och markera med blå tejp (för att signalera PEN) men då undrar jag...
Jag håller inte med. Jag förordar att du ansluter en TN-S-kabel. Om du verkligen vill ha en TN-C-kabel till garaget så krävs minsta area 10 mm², men det vet du om?

Jag ser redan två utgående kablar från kundplinten. Jag kan inte rekommendera att du försöker knö i en kabel till i denna gamla plint, speciellt inte både PE och N under samma PEN-mantelklämma. Se åtminstone till att du har en reservplan typ EKS 525 eller KKP 416 ifall plinten går sönder vid ditt försökt att ansluta.

Elias.22 skrev:
Kopplar jag in mig på samma kanaler som ledarna till huset?
Kanaler?
Det är sällan bra att koppla "samma", dvs efterapa nånting.
Du ska koppla "rätt", dvs förstå vad du gör.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Elias.22 skrev:
Nej. Den andra elektrikern de haft där hade kopplat in garaget i sovrummens säkringar i husets elcentral så jag kopplade bort det då garaget fortfarande hade ström i sig trots att han sagt att det inte hade det
Har han använt sig utav 5g6 mm² och hon har max 25A huvudsäkring så anslut faser till ovansida huvudbrytare i husets central och N ovan jfb

Fairlane
Elias.22 skrev:
Vad menas med att jag skrivit något väldigt fel?
5 fas...

Sen kändes det lite märkligt med fem ledare alla vita. Menar du då 5 FK/FQ som alla är vita?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.