Hej!
Vi har en spishäll som är på upphällningen, så jakten på en ny är igång.
Först tänkte man att byta spishäll kan ju inte vara så farligt komplicerat, men efter att ha läst den mycket bra ”spisbibeln” så inser man ju att, jo, det kan det nog mycket väl vara.
Jag har kommit fram till att spishällen vi för tillfället har installerad är kopplad med ett sladdställ med perilexkontakt. Uttaget på väggen har jag öppnat för att se hur kabeln är dragen. Enligt spisbibeln så skulle jag vilja påstå att uttaget är fullställt. Kontakt monterat på rätt håll, blå neutral upp till vänster, brun (L1) uppe höger, svart (L2) höger nertill, grå (L3) vänster nertill samt jord i mitten.
Jag har även provmätt i kontakten och får som följer.
N mot L1,L2 samt L3 = 230V
N mot Jord = 0V
Jord mot L1, L2 samt L3 = 230V
Och mellan faserna får jag 400V
(Tänkte även testa att mäta faserna när någon rycker propparna en efter en)
I hällen som är installerad så är det kopplat som 400V 2N~.
Så jag antar att jag borde kunna köpa en häll som drivs med två faser.
Hällen jag har tittat på är en ”HOB655NF”. Jag åkte till en butik som hade en häll och kikade på hur den såg ut undertill och vad för kabel som var monterad (i butik).
Kabeln som var monterad var bara treledad, fas, neutral och jord. Enligt kopplingsschemat som satt undertill så kunde man även koppla den på två faser.
Så om jag förstått allt rätt, så bör denna häll vara okej?
Sedan kommer vi till kabeln. Enligt kopplingsschemat på ”HOB655NF” och den häll vi för tillfället har, så ska båda kopplas på samma vis. Det verkar inte ens behövas byglas någonstans. Borde jag inte då kunna ta kabeln som sitter i min nuvarande häll, och koppla den i den nya hällen? Och om jag nu KAN göra det, FÅR jag göra det?
Tack för hjälpen på förhand!
(Såg på bilden på hällen att man inte ser hela kopplingsschemat, men det visar ingen bygling mellan N1 och N2, däremot ser det ut som att en bygling sitter på N1, antagligen för att den inte ska komma bort.)
Vi har en spishäll som är på upphällningen, så jakten på en ny är igång.
Först tänkte man att byta spishäll kan ju inte vara så farligt komplicerat, men efter att ha läst den mycket bra ”spisbibeln” så inser man ju att, jo, det kan det nog mycket väl vara.
Jag har kommit fram till att spishällen vi för tillfället har installerad är kopplad med ett sladdställ med perilexkontakt. Uttaget på väggen har jag öppnat för att se hur kabeln är dragen. Enligt spisbibeln så skulle jag vilja påstå att uttaget är fullställt. Kontakt monterat på rätt håll, blå neutral upp till vänster, brun (L1) uppe höger, svart (L2) höger nertill, grå (L3) vänster nertill samt jord i mitten.
Jag har även provmätt i kontakten och får som följer.
N mot L1,L2 samt L3 = 230V
N mot Jord = 0V
Jord mot L1, L2 samt L3 = 230V
Och mellan faserna får jag 400V
(Tänkte även testa att mäta faserna när någon rycker propparna en efter en)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I hällen som är installerad så är det kopplat som 400V 2N~.
Så jag antar att jag borde kunna köpa en häll som drivs med två faser.
Logga in
Skapa konto
Hällen jag har tittat på är en ”HOB655NF”. Jag åkte till en butik som hade en häll och kikade på hur den såg ut undertill och vad för kabel som var monterad (i butik).
Kabeln som var monterad var bara treledad, fas, neutral och jord. Enligt kopplingsschemat som satt undertill så kunde man även koppla den på två faser.
Så om jag förstått allt rätt, så bör denna häll vara okej?
Sedan kommer vi till kabeln. Enligt kopplingsschemat på ”HOB655NF” och den häll vi för tillfället har, så ska båda kopplas på samma vis. Det verkar inte ens behövas byglas någonstans. Borde jag inte då kunna ta kabeln som sitter i min nuvarande häll, och koppla den i den nya hällen? Och om jag nu KAN göra det, FÅR jag göra det?
Tack för hjälpen på förhand!
(Såg på bilden på hällen att man inte ser hela kopplingsschemat, men det visar ingen bygling mellan N1 och N2, däremot ser det ut som att en bygling sitter på N1, antagligen för att den inte ska komma bort.)
Moderator
· Stockholm
· 58 050 inlägg
Det du skriver låter vettigt. Den stora knäckfrågn vid ett sådant byte är om perilexkontakten har stift för N, Spisar som går på 400V utan neiutral, har ofta en kontakt som saknar stiftet fär N. Men din bef. häll behöver N, och det låter som den har fungerat, så man kan förutsätta att N finns i uttaget och i kabeln.
Om din nya häll också anger inkopplingen som xxx 2N, så skulle jag bli lite misstänksam om det inte finns en bygel mellan N anslutningarna. Det är relativt vanligt med sladdställ som har två N trådar som är byglade i själva Perilex kontakten. Om man då har en häll som förutsätter att det faktiskt skall vara 2 N trådar, och man då på svenskt vis nöjer sig med en tråd, så blir det väldigt viktigt att säkerställa att de två N anslutningarn verkligen är bygalde, antingen med en synlig bygel, eller internt innanför kopplingen.
Om din nya häll också anger inkopplingen som xxx 2N, så skulle jag bli lite misstänksam om det inte finns en bygel mellan N anslutningarna. Det är relativt vanligt med sladdställ som har två N trådar som är byglade i själva Perilex kontakten. Om man då har en häll som förutsätter att det faktiskt skall vara 2 N trådar, och man då på svenskt vis nöjer sig med en tråd, så blir det väldigt viktigt att säkerställa att de två N anslutningarn verkligen är bygalde, antingen med en synlig bygel, eller internt innanför kopplingen.
Logga in
Skapa konto
Glömde ta en bild på kontakten 😅
Kontakten har fyra stift och ett stift till jord i mitten. L3 är tom i kontakten.
Verkar inte heller vara några byglingar i själva kontakten.
Kopplingsschemat verkar vara svårt att hitta på nätet (tog aldrig någon bild i butik) har däremot hittat en annan tråd där någon köpt en likadan häll där kopplingsschemat syns.
https://www.byggahus.se/forum/threads/electrolux-induktionshall-med-enfaskabel.553796/
Där syns inte heller några byglingar.
Nu står det visserligen inte N2 i kopplingsschemat på plats 5.
Moderator
· Stockholm
· 58 050 inlägg
Då är det helt OK. Det är på din gamla häll där det står N2 (?) som man kan bli misstänksam över om N1 och N2 verkligen är ihopkopplade. Men eftersom det fungerar så är de troligen ihopkopplade internt.
@hempularen
Du har helt rätt, N1 och N2 är sammankopplade.
Mätte kontinuiteten mellan N1 och N2. Såg sedan att jag helt hade missat att det inte finns en plastvägg mellan N1 och N2, vilket gör att blecken ligger mot varandra.
Har nu fått hem den nya hällen och har jämfört mellan nya och gamla. Där har man plockat bort bläck samt skruv på plats tre samt fem på terminalen. Så man kan bara koppla 1 (L1), 2 (L2), 4 (Neutral) samt 6 (Skyddsjord)
(Noterade även att brun är L2 på den nya spisen varav min bruna är L1 både i kontakt/dosa och gammal häll, så min bruna hamnar på 1 i den nya spisen, om nu fasföljden spelar roll, vilket jag tolkat det som att det inte gör)
Mätte kontinuiteten mellan N1 och N2. Såg sedan att jag helt hade missat att det inte finns en plastvägg mellan N1 och N2, vilket gör att blecken ligger mot varandra.
Logga in
Skapa konto
Har nu fått hem den nya hällen och har jämfört mellan nya och gamla. Där har man plockat bort bläck samt skruv på plats tre samt fem på terminalen. Så man kan bara koppla 1 (L1), 2 (L2), 4 (Neutral) samt 6 (Skyddsjord)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Noterade även att brun är L2 på den nya spisen varav min bruna är L1 både i kontakt/dosa och gammal häll, så min bruna hamnar på 1 i den nya spisen, om nu fasföljden spelar roll, vilket jag tolkat det som att det inte gör)
Nej, fasföljden är helt oväsentlig. Det är två 230V-halvor av spisen som använder varsin fas. Det är därför den är så lätt att koppla om till 400V, man separerar bara på faserna in. När man har 230V in är altså faserna bygade, dvs det är samma fas till bägge halvorna. Och då behöver man dimensionera dubbelt så hög ström i kabeln och på säkringen för att klara av att använda alla plattor samtidigt - tro mig jag vet av egen erfarenhet! (jag hade problem med att få igenom en tredje ledare i röret (ugnen gick i samma rör), jag har numera fixat det, men innan dess så fick man vara försiktig med hur man använde plattorna. Kablarna var inte problemet, det var säkringen...M MrChrillwis skrev:@hempularen
[bild]
[bild][bild]
Klicka här för att svara