Elmont, tack för det! Precis det är det jag söker, öppenhet i "vanliga fel" tror jag behövs för oss hemmafixare, för lag eller ej, "vi kopplar ändå.". Därmed inte så att jag inte anlitar en yrkesman så fort jag känner mig osäker, för det gör jag. Jag tycker bara bara att många jobb klarar jag både smidigare, billigare och enklare själv, och jag vill göra ett bra jobb så att jag inte gör fel, eller att yrkesmannen slår mig på fingrarna på det saker jag själv gjort. Jag vill göra rätt!
Jag har t.ex. dragit både VP-rör och elkablar själv, min elektriker som jag hade då tyckte att jag inte fick borra själv i mina bjälkar och dra VP-rör som jag köpt själv på Biltema, så han jobbar inte längre för mig... Just det tycker jag är oseriöst. En byggare, elektirker eller bilmekaniker, eller vad du vill, ska ta betalt för sitt arbete och kompetens - inte materiel.
Men, jag önskar lära mig mer - vad mer kan jag lätt göra fel med när det gäller el?
Jag har t.ex. dragit både VP-rör och elkablar själv, min elektriker som jag hade då tyckte att jag inte fick borra själv i mina bjälkar och dra VP-rör som jag köpt själv på Biltema, så han jobbar inte längre för mig... Just det tycker jag är oseriöst. En byggare, elektirker eller bilmekaniker, eller vad du vill, ska ta betalt för sitt arbete och kompetens - inte materiel.
Men, jag önskar lära mig mer - vad mer kan jag lätt göra fel med när det gäller el?
Dom största "felen" brukar vara att lekmän överarbetar saker och ting och gör anläggningen onödigt komplicerad, ofta får det till följd att dom i slutet måste ta hjälp för att lösa "knutarna" dom som en yrkesman aldrig hade fått till.
Min (och dom flesta yrkesmäns) motivation att ta den typen av jobb är rätt låg, man har ju knappast så stort intresse att komma och ta ansvar för någon "klants" felsteg, oftast för den ringa peng som dom är villig att betala. Vill man göra själv ska man komma överens INNAN, med den behörige, om hur och vad man kan göra.
Min (och dom flesta yrkesmäns) motivation att ta den typen av jobb är rätt låg, man har ju knappast så stort intresse att komma och ta ansvar för någon "klants" felsteg, oftast för den ringa peng som dom är villig att betala. Vill man göra själv ska man komma överens INNAN, med den behörige, om hur och vad man kan göra.
Detta var ju en replik till mig och nu har ju detta vridits o vänds på i tråden.Steamboy skrev:Nej. En domstol tar enbart ställning till ditt lagbrott då lagöverträdelsen haft relevans. Det finns ingen domstol i världen som kommer att försöka åtala mig för att jag gått mot rött ljus på en tom gata, struntat i stopskylten med flera hundra meters sikt åt båda håll och inte en bil inom synhåll. Det kommer aldrig att vara någon domstoll som försöker åtala mig för brott mot elinstallationsförordningen så länge jag gör fackmannamässiga installationer i mitt hem i nivå med vilken elektriker som helst. En del lagar är bara trams.
Menar du efter detta fortfarande att du inte får tex betala böter om du kör förbi en stoppskylt och du blir anmäld av polisen för detta? Eller tror du fortfarande att så länge inget händer så är allt OK?
Kanske dags o göra en Pudel...
Det handlar ju inte om det... Om nu en "klant" har gjort fel, då får väll du som yrkesman korrigera detta så att det blir rätt, utan sura miner för att jag har handlat materiel billigt och gjort jobbet själv - eller? Fattar inte ditt argument - "ringa peng som dom är villig att betala" - ta mer betalt per timme då om din kompetens är mer värd än jag som konsument betalar idag! Precis den här attityden har jag mött av ett par olika elektriker...elmont skrev:Min (och dom flesta yrkesmäns) motivation att ta den typen av jobb är rätt låg, man har ju knappast så stort intresse att komma och ta ansvar för någon "klants" felsteg, oftast för den ringa peng som dom är villig att betala. Vill man göra själv ska man komma överens INNAN, med den behörige, om hur och vad man kan göra.
Stemboy, frågeställaren frågade vilka fel som var vanligaste och det fick han svar på.
m71, man får rätt fort nog av folk som först "talar om" att dom minsann kan själv och mycket billigare, för att i ett senare skede komma och be om hjälp för att reda ut de kaos dom ställt till med. Naturligtvis inte för att dom inte kan utan för någon annan krystad ursäkt.
Det är väl lite så att duger mina tjänster inte ena gången så kanske jag inte vill ha dig som kund nästa gång. Det står ju även en företagare lika fritt att välja kunder som det står konsumenten fritt att välja hantverkare.
m71, man får rätt fort nog av folk som först "talar om" att dom minsann kan själv och mycket billigare, för att i ett senare skede komma och be om hjälp för att reda ut de kaos dom ställt till med. Naturligtvis inte för att dom inte kan utan för någon annan krystad ursäkt.
Det är väl lite så att duger mina tjänster inte ena gången så kanske jag inte vill ha dig som kund nästa gång. Det står ju även en företagare lika fritt att välja kunder som det står konsumenten fritt att välja hantverkare.
Nja. Han skrev "...vad mer kan jag som lekman göra för misstag som är farligt?" och det var därför jag frågade vad i det du svarade som var farligt eftersom det mest lät som det var fult, överarbetat eller onödigt snarare än just farligt.elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Klantar ska inte installera el som en yrkesman senare måste korrigera! Nu menar du säkert inte så. Vad jag menar är att det finns bara ett sätt att göra en elinstallation på - rätt från början, eventuellt rätt först efter den kontroll som alltid ska göras. Det finns inga moment av chansningar här.m71 skrev:Det handlar ju inte om det... Om nu en "klant" har gjort fel, då får väll du som yrkesman korrigera detta så att det blir rätt, utan sura miner för att jag har handlat materiel billigt och gjort jobbet själv - eller? Fattar inte ditt argument - "ringa peng som dom är villig att betala" - ta mer betalt per timme då om din kompetens är mer värd än jag som konsument betalar idag! Precis den här attityden har jag mött av ett par olika elektriker...
Elinstallationsyrket är fortfarande styrt och omgärdat av en kvalitetsstämpel till skillnad mot många andra områden där mottot är lågpris och enbart lågpris. Det finns ju en direkt koppling till personsäkerhet här. Kvalité och säkerhet i elinstallationer är något jag tycker att vi även fortsättningsvis ska upprätthålla.
Om du är intresserad av att installera själv skulle jag rekommendera inköp av elinstallationsreglerna, plus lite annan litteratur som rekommenderas. Se t.ex Utan kunskap ser man inte alla de saker som behöver bedömas vid en installation och tycker kanske att det är enkelt. Du kommer troligen att höja lite på ögonbrynen över allting du inte visste om.
Några länkar som kanske ger en liten överblick om vad som krävs:
Ellagen ELSÄK-FS 2008:1 SEK HB 444 (SS 436 40 00) Föreskrifter och regler. En sak som ska noteras här är innehavarens (ditt) ansvar enligt ellagen för att elanläggningen är säker. Du vill inte att dina familjemedlemmar ska utsättas för fara, och är du verkligen riktigt säker på att det?
[bh] [bh] [bh] Litteraturlänkar till både övergripande och komplett information om elinstallationer.
[bh] [bh] [bh] Lite om vad som krävs för att installera ett uttag eller annat mindre elinstallationsarbete. Här finns lite exempel på punkter att ta hänsyn till. Alla är inte alltid relevanta, men man måste kan kunskapen att avgöra det!
[bh] [bh] Eldim Ledningsdimensionering är ett stort kapitel som man måste ha på det klara, och den första länken är därför lång. Det handlar inte bara om att ledningen inte ska smälta, utan även om att överströmsskydd ska lösa tillräckligt snabbt vid jordfel - det är en personsäkerhetsfråga.
[bh] [bh] [bh] [bh] [bh] [bh] Dimensionering av bostad, planering, ledningsförläggning, kretslösningar. Det handlar t.ex om en lämplig gruppfördelning som tillåter normal användning, lämpligt ledningsförläggning och tillåtna kretslösningar. Det senare har blivit ett problem på senare tid i form av alla drivdon och dimmers som kräver potentialfri strömbrytare etc.
[bh] [bh] [bh] [bh] [bh] Förutom reglerna gäller det att man har det praktiska handlaget t.ex för att avisolera en ledare utan skador på isolering eller ledare, och dra åt en skruv lagom hårt. Utanpåliggande kablar ska klamras snyggt. Detta kräver också rätt verktyg.
[bh] Slutligen, kontrollen får aldrig hoppas över. Allting ska inspekteras och provas.
Så det krävs en hel del för att hempula, både i pengar och tid för studier och träning.
Jag är hempulare, och för varje arbete är mottot att ta det långsamt, tänk efter, blir det rätt, följer det reglerna, blir det säkert, vad kan hända, kommer det att fungera, även vid fel, är det rätt materiel, hur ska kablarna förläggas, finns det bättre sätt, kommer det att synas att det är hempulat? Det är frågor som en yrkesman har i ryggmärgen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Jo visst men det är bara det att man får personer som tar ockerpriser så som 10 kronor meter för en FK istället...Bo.Siltberg skrev:
Så går det när det är monopol.
Moderator
· Stockholm
· 57 772 inlägg
Stora faran med hempul, (bortsett från rena idiotkopplingar, utan sunt förnuft), är att vi som inte har gått en elektrikerutbildning kan aldrig veta vad det är vi inte har lärt oss.
Dvs. något som kan se hur självklart ut som helst, när vi hempulat det, kan vara livsfarligt.
För min egen del så sysslar jag med elektronik, så jag har en hel del av den kunskap som behövs. Men jag vet att jag ex. troligen inte vet vad jag inte kan för att installera en central. Och blir ofta lite förfärad av trådar här där folk ger sig på det, med inställningen "hur svårt kan det va". Själv skulle jag aldrig ge mig på en sådan sak.
Och om man varit med om ett antal elolyckor genom åren så får man respekt. Ex. så orsakade en apparat jag var med om att konstruera att ett barnsjukhus i USA brann ned, Just den del som orsakade branden var jag oskyldig till, men kollegor till mig hade gjort den delen. Trots omfattande undersökningar lyckades vi aldrig komma på vad som hände. Felet gick inte att upprepa. Och ingen kunde hitta något fel på konstruktionen. Skall väl tillägga att ingen dog, men sjukhuset fick utrymmas.
Som sagt, har man funderat på att hoppa över någon kontroll innan, så...
Dvs. något som kan se hur självklart ut som helst, när vi hempulat det, kan vara livsfarligt.
För min egen del så sysslar jag med elektronik, så jag har en hel del av den kunskap som behövs. Men jag vet att jag ex. troligen inte vet vad jag inte kan för att installera en central. Och blir ofta lite förfärad av trådar här där folk ger sig på det, med inställningen "hur svårt kan det va". Själv skulle jag aldrig ge mig på en sådan sak.
Och om man varit med om ett antal elolyckor genom åren så får man respekt. Ex. så orsakade en apparat jag var med om att konstruera att ett barnsjukhus i USA brann ned, Just den del som orsakade branden var jag oskyldig till, men kollegor till mig hade gjort den delen. Trots omfattande undersökningar lyckades vi aldrig komma på vad som hände. Felet gick inte att upprepa. Och ingen kunde hitta något fel på konstruktionen. Skall väl tillägga att ingen dog, men sjukhuset fick utrymmas.
Som sagt, har man funderat på att hoppa över någon kontroll innan, så...
Tusen tack för dom länktipsen. Ska ta och beställa "Elinstallation yrkesmannaskap Faktabok", samt "Elinstallation yrkesmannaskap Montörshandbok" som tycks vara de viktigaste böckerna att lära sig från när det gäller hushållsel.
Förstår och instämmer.elmont skrev:Dom största "felen" brukar vara att lekmän överarbetar saker och ting och gör anläggningen onödigt komplicerad, ofta får det till följd att dom i slutet måste ta hjälp för att lösa "knutarna" dom som en yrkesman aldrig hade fått till.
mmm, känner igen mig där som lekmanelmont skrev:
Hade en elektriker hos mig förra veckan för att snacka om elen i vår källare och han hade betydligt enklare, billigare och smartare sätt att lösa elen än min ursprungliga plan.