Ibland ser jag här i forumet -ofta i samband med diskussioner om hempuleri- att ni behöriga "listar" saker som kan gå fel om man inte vet vad man gör. En av dessa saker är att man tydligen kan dra åt för hårt när man fäster kablar. Vad är risken?
För löst förstår jag ganska enkelt att det kan bli glapp, men för hårt?
Byter själv uttagen varefter rummen renoveras och har flyttat nåt enstaka uttag. Tror inte att jag dragit för hårt, men blir nyfiken.
 
Vet inte vad du menar med att fästa kablar. Men att dra åt för hårt (vad det nu är man drar åt) så kan du få brott eller kortslutning, plasten är kallflytande och några års tryck trycker undan isoleringen.
 
Redigerat:
Antar att TS menar att dra åt kablarna i skruvanslutningen på ett uttag?
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Ja, naturligtvis måste ledarna fästas med skruven lagom hårt i plinten på uttaget eller vad man nu skall koppla in. Annars blir det inte ordentlig kontakt med i sämsta fall värmeutveckling som följd. Vad är då lagom hårt? Det gäller att som med alla skruvar ha en känsla för vad som är lagom. Det får man ha i handen liksom. Inte dra för löst och inte för hårt så att skruven går av. Det går inte att gå runt och momentdra alla skruvar i elkopplingar.
 
Det vi pratat om då är precis det - att inte dra åt anslutningsskruven för hårt vilket riskerar att kopparledaren går av. Lämpligt moment på runt 0.5 Nm för klenare ledare sitter i handen... Jämförbart med korken till en PET-flaska var det någon som sa.
 
Detsamma gäller dragavlastningar... en kollega felsökte en hel bunt med värmemattor (dubbelvikta presenningar med en värmeslinga emellan) och i en av dom så var dragavlastningen på gummikabeln för hårt åtskruvad så att kabeln hade blivit platt och neutralledaren hade brunnit av. Endast den blå ledarisoleringen som höll ihop neutralledaren.

//Patrik
 
Ok. Skador på kopparledarna, alltså. Tack alla för svar. Det handlade mycket riktigt om anslutningarna, men jag var lite otydlig efter tolv timmar på jobbet. Och nu ska man tillbaka... :screwy:
Ha en fin dag!
 
Vi jobbar så ofta vi kan med momentmejsel numera. Det är inte jobbigare än att ha en vanlig mejsel vid installationer i centraler och liknande. För några år sedan hade en grannfirma en ganska otäck brandincident som berodde på varmgång i en dåligt dragen skruvplint. Vi tar hellre det säkra före det osäkra och undviker att lita på elektrikernas känsla i handleden. Alla leverantörer av elmaterial kan svara på vilket moment de rekommenderar.

Samtidigt vill jag återigen slå ett slag för skruvlösa plintar, centraler och liknande. De ger alltid rätt tryck och eftersom de dessutom är bättre ergonomiskt för oss som jobbar med det är valet självklart!
 
Anders Johansson skrev:
Vi jobbar så ofta vi kan med momentmejsel numera. Det är inte jobbigare än att ha en vanlig mejsel vid installationer i centraler och liknande. För några år sedan hade en grannfirma en ganska otäck brandincident som berodde på varmgång i en dåligt dragen skruvplint. Vi tar hellre det säkra före det osäkra och undviker att lita på elektrikernas känsla i handleden. Alla leverantörer av elmaterial kan svara på vilket moment de rekommenderar.

Samtidigt vill jag återigen slå ett slag för skruvlösa plintar, centraler och liknande. De ger alltid rätt tryck och eftersom de dessutom är bättre ergonomiskt för oss som jobbar med det är valet självklart!
Jag köpte några schneider trend och exxakt häromdagen, de var alla med skruvanslutning, trots att jag vill minnas att de jag köpte i somras var skruvlösa, har de båda sorterna eller har de skrotat skruvlösa?
 
jkarlberg skrev:
Jag köpte några schneider trend och exxakt häromdagen, de var alla med skruvanslutning, trots att jag vill minnas att de jag köpte i somras var skruvlösa, har de båda sorterna eller har de skrotat skruvlösa?
Det finns båda varianterna.
 
När vi ändå är inne på detta med att dra åt rätt, så gäller det även förskruvningar, många drar åt med verktyg så det blir alldeles för hårt, har man rätt förskruvning till rätt kabel räcker det med handkraft. Möjligt vis kan man dra liiite med verktyg.

Sen en annan sak som inte är så vanligt för lekmän, men när man ansluter en aluminiumkabel, då är det väldigt viktigt med rätt moment, för löst = varmgång, för hårt = så flyter kabeln ut och blir för lös = varmgång... Sen får man inte glömma fettet.
 
Aluminiumkabel!? Nu väckte du intresseklubben. Vad har man det till?
 
Carl_Elvis skrev:
Aluminiumkabel!? Nu väckte du intresseklubben. Vad har man det till?


Oftast till matningar till större centraler. Vanligast är 95, 150, 240mm2.
Så det är inget man har inne i lägenheten direkt.
 
Al-kablar börjar vid 50mm².
Har väl även förekommit i USA i bostäder under en period, tills dom kom på att det inte funkade på klena areor, för det ställde till med en hel del olyckor.
 
Redigerat:
Ok. Missförstå mig inte, jag tänkte inte att det var nåt för mig. Är bara nyfiken av mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.