Jag kan dra ett exempel (från värkligheten).Steamboy skrev:
Installerade ett nytt vägguttag på en altan kollade att där var rätt späning samt att jordförbindningen var OK.
Något år (tiidigt 90 tal) senare så ringde kunden och ville ha mera arbete utfört, av någon anledning som jag nu inte mins så kollade jag (kan ha varit att att jag monterade en JF i centralen) så testade det uttaget på altanen, DÅ saknades jord förbindelse.
Kunden berättade då att de hade utförts el.arbete av en "privat person". 13 timmar senare hade jag hittat alla felen som fanns på den enda gruppledningen: ex. mellan 2st K-dosor var det 2st parallella EKK dragna så i dosorna vimlade det av Gulgröna ledare, den ena av kablarna drogs/klämdes under tröskeln och upp till dosan som förövrigt satt bakom ett klädskåp därav arbetstiden., den andra gick kortaste vägen utan VP-rör. Efter 40 år i yrket har undertecknad sett det mästa.
Jag tror som många andra att det är bättre att rätta sig efter lagar och förordningar än att hela tiden försöka hitta egna regler.
Ej 100 %-ig men glad ändå
Vad tror ni om detta... vad är vad i denna koppling.
Svar kommer i kväll
Edit, telefonen ville inte skicks bilden. Men den föreställde en timer (i apparatdosa) med följande färger: svart, vit och blå.
Svar kommer i kväll
Edit, telefonen ville inte skicks bilden. Men den föreställde en timer (i apparatdosa) med följande färger: svart, vit och blå.
Redigerat:
Det kan man aldrig säkert veta.PAF skrev:
Även om det finns en "viss" standard avseende färger idag så kan du aldrig vara säker på att det är den som använts. Sedan har standarderna förändrats genom åren och hur som helst kan ju någon tomte ha valt färg efter vad han/hon ansåg vackrast...
Jag är bara fånig och ville påpeka hur lätt det ibland kan vara att missuppfatta vad som är vad i en elanläggning. Självklart har jag full koll på vad som är vad i denna koppling, däremot är det precis helt emot alla vanliga "regler"
Vit är alltså fas, svart nolla och blå tändtråd... installationen är från slutet sextiotalet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit är alltså fas, svart nolla och blå tändtråd... installationen är från slutet sextiotalet.
Det finns inget självklart för mig att du, eller någon annan som frågar, har full koll, eller ens någon som helst koll.PAF skrev:
Dock minskar tyvärr lusten att hjälpa till om "fånigheter" gör att man kastar bort tid bara för att någon försöker vara lustig.
Ber om ursäkt, det var inte min avsikt. Skrev förvisso att jag skulle avslöja svaret senare.
Hade lite kort tid att formulera mig eftersom jag arbetade. Tanken var att ge ett exempel ur verkligheten. Med erfarenhet är det inget konstigt men kan lätt bli fel.
Hade lite kort tid att formulera mig eftersom jag arbetade. Tanken var att ge ett exempel ur verkligheten. Med erfarenhet är det inget konstigt men kan lätt bli fel.
1:a Januari (2014) så blir det faktiskt en möjlig öppning i detta.Alfredo skrev:Fast inte heller detta arbete är lagligt att utföra som lekman. Jag tror du får bestämma dig. Vill du att det hela ska vara lagligt får du i princip inte göra något. Skiter du i lagligheten kan du/ni fördela jobbet som det passar. Jag tror dock du får svårt att få någon här att säga att det blir lagligt om du själv exempelvis drar slang, för det är det inte.Arne999 skrev:
Då försvinner äntligen kravet på att den behörige och den som arbetar under dennes behörighet måste vara anställd i samma företag.
En förändring jag efterlyst (här på forumet) i över 5 år, (betyder det att ESV läser här?
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/Nya-behorighetsforeskrifter/
Så nu är det i lagen mening fritt att husägaren jobbar bredvid den behörige elektrikern som utövar tillsynen, och allt går rätt och riktigt till.
Men den behörige ska dock fylla i detta papper för att det ska gå helt rätt till:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...ntation-av-overinseende---ej-i-samma-foretag/
edit:
Ja egentligen är det helt fritt att koppla absolut hela sitt husbygge själv, och den behörige sitter som vanligt på sitt kontor och offererar, planerar, och fakturerar jobb.
Dvs precis som det alltid gått till, men med den skillnaden att den obehörige tidigare var tvungen att vara anställd i samma företag.
Redigerat:
PAF skrev:Jag är bara fånig och ville påpeka hur lätt det ibland kan vara att missuppfatta vad som är vad i en elanläggning. Självklart har jag full koll på vad som är vad i denna koppling, däremot är det precis helt emot alla vanliga "regler"
[bild]
Sådär såg det ju ut på den tiden.
Samma i mitt hus, fast tändtråden brukar va brun.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Så är det. Det blir ofta, för att inte säga alltid, ett väldigt fokus på straffrätten när man pratar om hempuleri. Det vore bra om man istället fokuserade på säkerheten. Några dagsböter kan man alltid överleva, men tänk om barnen, frun, maken eller du själv skadas eller omkommer på grund av brister i elanläggningen?Bo.Siltberg skrev:
Jo så brukar det bli i trådarna här. Du har rätt i att det ev straffet är det mindre viktiga såhär i det riktiga livet.Fredrik Sjödin skrev:Så är det. Det blir ofta, för att inte säga alltid, ett väldigt fokus på straffrätten när man pratar om hempuleri. Det vore bra om man istället fokuserade på säkerheten. Några dagsböter kan man alltid överleva, men tänk om barnen, frun, maken eller du själv skadas eller omkommer på grund av brister i elanläggningen?
Men vi får inte glömma att det ofta är just de legala aspekterna som är diskussionsämnet, då börjar man inte att prata om annat. Alla vet redan att hus kan brinna, att familjemedlemmar kan dö och att det vore den största tragedin av alla.
Om man sitter och skriver på ett bilforum och någon undrar om bromsklossbyte så är det ju inte det naturliga att direkt börja snacka om att "din familj kan ju dö i en bilolycka" eller?
Och jag tycker att aspekten med brinnande hus och döda familjemedlemmar och husdjur poppar upp i fullt tillräcklig grad här på detta forum.
Men ja, det är lite svårt det där.
Det faller ju också ner till att "vi" inte vet vem som är läsaren där i andra änden. Ibland är det ju ganska uppenbart att det är någon som bör avrådas (eller skrämmas ... :eek: som en del verkar tycka är bäst).
T.o.m jag som är så liberal har ibland avrått någon för att greja själv, om dom inte kan få dit någon absolut mer kunnig att hjälpa till. Men alla är kanske inte så avslöjande okunniga i vad och hur dom skriver.
Men som du säger, säkerheten är ju viktigast, så därför har jag alltid tyckt att relevanta råd över hur det bör göras och små varningar på vägen över de fallgropar man kan se/gissa är det absolut bästa.
Att skriva "ring en elektriker" eller "tänk om ditt hus brinner ner?" eller "du får kanske inget på försäkringen" leder inte vare frågeställningen eller det utförandets kvalitet framåt. Och därmed så blir det inte heller något kliv framåt säkerhetsmässigt.
För många är det inget alternativ att "kontakta en elektriker", det betyder att dom måste välja antingen mjölk eller toapapper på affären i några månader framåt.
Där är alternativet att antingen låta gammalt och/eller trasigt elmaterial sitta kvar uppe, eller fixa det själv.
Eller låta skarvsladdar löpa kors och tvärs i rummen och ligga i stora härvor.
Vilket befrämjar landets totala elsäkerhet?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
+1 på inlägget i sin helhet, och som kuriosa kring detta just detta:Mikael_L skrev:
Det finns ett hus på djurgården som brann på grund av detta (värme i en jättehög med förgreningar och väggvårtor), åtminstone tror man det var brandorsaken. Den person som nyttjade detta utrymme hade inte insett hur olycklig lösningen var (och det var nog en hel del otur inblandat också)
Under återuppbyggnaden brann det ner till grunden igen. Denna gång var brandorsaken en mindre lyckad lösning av en behörig elektriker eller person under överinseende (och anställningsförhållande till) sådan...
En observation talar på intet sätt för hela populationen, men denna pekar ändå på nyttan av kunskap snarare än certifiering (och att det senare på intet sätt är en perfekt garant för det förra).
Min bestämda åsikt är att spridande av kunskap (speciellt som granskas av många sakkunniga här på BH, vilket borgar för korrekthet) är det bästa sättet att höja elsäkerheten i hemmen.
Det finns som Mikael är inne på vissa uppenbara fall där frågeställaren inte riktigt är kapabel att acceptera/hantera riskbedömningen/kunskapsinsamlingen och där man kanske ska föreslå att ta hjälp av någon annan. Det brukar också ske, så community:t verkar hantera det lika bra som kvalitetsgranskningen.
/U
Helt omöjligt är det ju inte, personligen tycker jag att det finns både stor kunskap. erfarenhet från verkliga livet samt en stor portion sunt förnuft på det här forumet. Dvs allt som de flesta myndigheter skulle behöva mer av.Mikael_L skrev:
Sen tror jag fortfarande att det är som du skrev för länge sen, att detta elforum bidragit mer till svensk elsäkerhet än
Elsäkerhetsverket själva gjort under samma tid.