PVC som isolering av trådar kom i slutet av 40 talet och på några få år ersatte dom helt dom tygomspunna i nyproduktion. Vissa restlager användes i början av 50talet men att man under 60 talet skulle använda tygomspunna ledningar håller jag för mycket osannolikt.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Nu har ju TS fått svar redan att han inte får göra något själv men jag har varit i samma situation (är elektriker och el-maskinist utbildad men saknar egen behörighet) och därför anlitat ett antal olika elektriker under renoveringarna jag gjort.
Vissa har gått med på att jag "hjälper" och även att jag har dragit rör i väggar, monterat dosor och annat "sk*tjobb" som elektrikern gärna slipper mot att elektrikern har fått levererar material (där han ju gör en hacka).
Någon elektriker har gjort så dåligt jobb att jag fått rätta/göra om och då har jag avslutat jobbet för den/dem och gjort klart själv...

Om du verkligen är 100% säker på att du gör rätt så ser jag inte några större problem med att göra vissa saker själv men jag skulle aldrig själv t.ex. montera JFB, golvvärme och/eller något jobb i huvudcentralen.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bernieberg, varför tror du att elektriken blir trött på att dra slang och föredrar att "koppla"???
För elektriker är det inte mer intressant att koppla än att dra slang, det är samma rutinjobb som man gör dag efter dag. Det är slang/rör/tråd som kan vara lite utmanande för när man gör det måste man i detalj veta hur det ska kopplas, tror man att man ska dra slang för att sedan räkna ut hur man ska dra trådarna så är man illa ute.
E elmont skrev:
Bernieberg, varför tror du att elektriken blir trött på att dra slang och föredrar att "koppla"???
För elektriker är det inte mer intressant att koppla än att dra slang, det är samma rutinjobb som man gör dag efter dag. Det är slang/rör/tråd som kan vara lite utmanande för när man gör det måste man i detalj veta hur det ska kopplas, tror man att man ska dra slang för att sedan räkna ut hur man ska dra trådarna så är man illa ute.
Jag menar inte att det är en adrenalinkick att komma efter och koppla mina uttag och apparater. Men som du skriver är slangdragning nåt som görs dag efter dag efter dag, och jag tänker att om jag gör det arbetet så är det i alla fall lite av den rena rutinen han slipper. Kanske kan han då åka till en felsökning av en mjölkningsmaskin istället eller vad vet jag.

Jag förstår också att man inte bara kan sprida ut lite slang och så kommer elektrikern och får alla funktioner att lira sen. Men att tänka ut lösningar är lyckligtvis inte behörighetskrävande så det brukar vara färdigt när elektriker dyker upp.

anders07 anders07 skrev:
Nu har ju TS fått svar redan att han inte får göra något själv men jag har varit i samma situation (är elektriker och el-maskinist utbildad men saknar egen behörighet) och därför anlitat ett antal olika elektriker under renoveringarna jag gjort.
Vissa har gått med på att jag "hjälper" och även att jag har dragit rör i väggar, monterat dosor och annat "sk*tjobb" som elektrikern gärna slipper mot att elektrikern har fått levererar material (där han ju gör en hacka).
Någon elektriker har gjort så dåligt jobb att jag fått rätta/göra om och då har jag avslutat jobbet för den/dem och gjort klart själv...

Om du verkligen är 100% säker på att du gör rätt så ser jag inte några större problem med att göra vissa saker själv men jag skulle aldrig själv t.ex. montera JFB, golvvärme och/eller något jobb i huvudcentralen.
Om du är elektriker, och saknar behörighet, har du inte bättre självkänsla än att måste köpa tjänsten av någon finnig 18åring som är på praktik, pinsamt skulle jag säga! Jag kör precis allt hemma, har BB1 och jobbar med HSP/MSP hela dagarna med har ingen behörighet, men hur svårt är jobbet att göra?? Men sen om man inte får...

• Gilla
bisha
  • Laddar…
Bernieberg, det jag INTE vill göra är att komma sedan allt är draget och försöka reda ut hur den som dragit tänkt, det finns ju inte bara ett sätt att göra rätt på utan en mängd olika "synsätt" som är helt rätt. Att "städa" efter GDSare är bland det sämsta jobb som finns. Och att det skulle vara roligare att göra felsökningar än nyinstallationer kan jag knappast tro.
Och varför leja bort kopplingen om man drar rör/tråd själv? För som jag skrev är ju det klart hur det ska kopplas när väl trådarna är på plats.

• Gilla
Stickan56 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bernieberg, det jag INTE vill göra är att komma sedan allt är draget och försöka reda ut hur den som dragit tänkt, det finns ju inte bara ett sätt att göra rätt på utan en mängd olika "synsätt" som är helt rätt. Att "städa" efter GDSare är bland det sämsta jobb som finns. Och att det skulle vara roligare att göra felsökningar än nyinstallationer kan jag knappast tro.
Och varför leja bort kopplingen om man drar rör/tråd själv? För som jag skrev är ju det klart hur det ska kopplas när väl trådarna är på plats.
Typiskt elektrikertänk att bara för att någon annan har gjort del av jobbet så blir det ”städa efter GDSare”. Har du samma attityd om du kommer efter en kollega?

Jag skrev att jag stämmer av planeringen med den som ska ta vid och än så länge har det aldrig funnits något att tillägga eller ändra. Jag dokumenterar dessutom hur allt är draget både för eget intresse och ifall elektrikern glömt vad vi kom överens om.

Jag har gjort vissa delar och elektrikern andra för att vi har kommit överens om att med detta upplägg har elektrikern inga problem att stå för hela arbetet, och tycker samtidigt att det är behändigt att slippa vissa moment. Jag hade helst gjort allt men det är så långt vi har valt att tänja på det fullständigt snedvridna regelverket.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
JanneJanne123
Bernieberg Bernieberg skrev:
Har du samma attityd om du kommer efter en kollega?
Intressant fråga! De gånger jag har anlitat elektriker har det alltid varit ett jäkla klagande och gnällande på de som har varit där innan om hur dåliga lösningar de hade valt och vilket kasst material de har använt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Griffeltavlan
H Husqvarna220Ac skrev:
Ska man dra nytt måste man ju behålla de befintliga rören, klart enklast med nybyggt hus där man får dra allt nytt och finns inga gränser..

Men skönt att rensa upp, märka upp och riva ut..
Varför skulle jag behålla dom gamla stålskenorna? Dom riskerar att bli strömförande vid en kortis eller nån kardel som ligger fel

O
Bernieberg Bernieberg skrev:
Typiskt elektrikertänk att bara för att någon annan har gjort del av jobbet så blir det ”städa efter GDSare”.
Nu tror inte jag Elmont kategorisk menade att han alltid måste städa efter alla hemmafixare utan enbart åsyftade att i de fall det behöver göras så är det inte ett roligt arbetsmoment. I de fallen lär det inte spela någon roll ifall det är en glad hemmafixare eller en slarvig kollega som rört till det.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Menar såklart i väggarna! Eller ska du riva ned alla väggar?

O Steamboy skrev:
Nu tror inte jag Elmont kategorisk menade att han alltid måste städa efter alla hemmafixare utan enbart åsyftade att i de fall det behöver göras så är det inte ett roligt arbetsmoment. I de fallen lär det inte spela någon roll ifall det är en glad hemmafixare eller en slarvig kollega som rört till det.
Nä men det kom som svar på att jag gjorde del av jobbet och elektrikern sen tog vid så det gick inte att tolka på så många andra sätt. Jag tycker inte heller det är kul att bygga med bristfällig utgångspunkt vare sig det är förra ägaren som har lagt ett buktigt undergolv eller elektrikern som har lagt flexslangen med för skarp böj. Det är kvalitén på installation som spelar roll, inte vilken klåpare som struntat i densamma.

Såvitt jag förstår kan egnahemsägare i Storbritannien gå en kurs på antingen 18 eller 25 dagar och sedan få en begränsad behörighet att utföra de flesta men inte alla elinstallationer i sitt eget hem. Så kallad "Domestic" behörighet. Detta är även bekräftat av egnahemsägare i TV-serien "Grand Designs". Källa https://www.tradeskills4u.co.uk/pages/courses Skillnaden är att i Sverige har elektrikerfacket och Elfirmorna en stark lobbyingorganisation som liksom hökar bevakar sina arbetstillfällen, och säger till politikerna att vi alla kommer att dö om vi rör vid en elkabel. Jag önskar att lagstiftningen i Sverige skulle tillåta dylika begränsade elbehörigheter, men vi lever i trygghetsnarkomanernas förlovade land. Att t ex byta ett eluttag kan vem som helst med någorlunda normala förståndsgåvor göra utan problem men det är straffbart och ett grovt brott i Sverige. Kommer någon i håg när vi gick med i EU och våra kablage var klassade för max 6A säkringar men över natten blev ledningsarean omklassad till 10A enligt EU-standard, och en fullständig rusning efter 10A bottenplattor till säkringshållare tog plats. Till och med den lokala bensinmacken hade dagen efter vårt EU-inträde en hel lastspall med 10 A bottenplattor PLUS verktyget för att byta bottenplatta, vilket fram till den dagen faktiskt hade varit olagligt att inneha för en privatperson. Företrädare för elfirmorna sade att vi alla skulle dö i kabelbränder och hemska olyckor när vi bytte bottenplatta i säkringsskåpet med ett HELISOLERAT verktyg!!!, men jag känner inte till en enda sådan incident eller olycka. Det är bara att vänja sig vid att vi lever i trygghetsnarkomanernas förlovade land där lobbyingverskamhet ersatt sunt förstånd.

Redigerat:
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Rickard.
Nu var det väl lite dåliga exempel då byta ett uttag är precis en sådan sak en privatperson faktiskt får göra sålänge den gör det rätt.
Men jag kan väl hålla med om att dom är duktiga på att förstora riskerna med El i villor.

Redigerat:
Jag kommer väldigt tydlig ihåg att de flesta ledningar var klassade för 10A redan på 60 talet, och jag har kunnat köpa bottenplattor och verktyg för det sedan 70- talet på enkla byggmarknader. Och jag kan inte komma ihåg att vi var med i EU på den tiden.

Så det där har ingenting med EU inträde att göra.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mickehedlund skrev:
Kommer någon i håg när vi gick med i EU och våra kablage var klassade för max 6A säkringar men över natten blev ledningsarean omklassad till 10A enligt EU-standard, och en fullständig rusning efter 10A bottenplattor till säkringshållare tog plats. Till och med den lokala bensinmacken hade dagen efter vårt EU-inträde en hel lastspall med 10 A bottenplattor PLUS verktyget för att byta bottenplatta, vilket fram till den dagen faktiskt hade varit olagligt att inneha för en privatperson.
I och med att detta är totalt felaktigt så är det väl samtidigt bevisat att vara den stora skröna det är.
(iofs en skröna jag inte ens hört, så så stor kan den inte vara ... ;))

Det är ju så att det knappt satts in en 6A PK sedan mitten av 50-talet.

Det var en del gamla elektrikeruvar som höll på med 6A säkring till belysningsgrupper ett tag efter krigets kristidskabel hade försvunnit, men det var nog bara där de härjat som man ibland kan hitta en 6A PK.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.