Hej!
Relativt nyinflyttad i ett hus med fjärrvärme men har för mitt liv inte lyckats hitta rätt värmekurva och har då misstänkt att det varit fel på utegivaren. Så den bytte jag, även mätt resistansen fram till regulatorn och det verkar stämma. Men tycker fortfarande att den inte korrigerar värmen kontra utetemperaturen. Kollade kopplingsschemat i instruktionsboken och ser att det inte är kopplat likadant i min regulator. Kan det ha någon betydelse? Utegivaren är alltså kopplad i plint 15 och inte 17 som schemat visar. Där kommer saken som sitter nere i höger hörn, vad det nu är? Anslutningsplint i värmeregulator med flera färgade kablar anslutna, där utegivaren är kopplad i plint 15 enligt bilden, istället för 17.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsbox med flera färgade kablar anslutna till plintar märkta 12-23. En specifik kabel är ansluten till plint 15, en annan till plint 17.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för elektriska anslutningar, visar plintar och givare för fjärrvärmesystem. Utegivaren kopplas till plint 17 enligt schemat, men är i plint 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regulator för fjärrvärme, ECL Comfort 100M, med kopplingsplintar synliga, där utegivaren är ansluten till plint 15 istället för 17.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den röda bygeln som går till samlings-/jordskenan ska flyttas från 18 till 16.

Gällande fyrledarkabeln så använder man normalt alla fyra ledarna, två å två, för att minska kabelresistansen.

Har du utegivare, framledningsgivare och rumsgivare?
Vilken typ av rumsgivare i så fall?

A ah2 skrev:
Där kommer saken som sitter nere i höger hörn, vad det nu är?
Är det de små microbrytarna "muspiano" , de är till för att göra olika inställningar.

Om du menar kontakten som är ansluten till samlings-/jordskenan & plint 17 så är det en snabbkontakt för utegivaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den röda bygeln som går till samlings-/jordskenan ska flyttas från 18 till 16.

Gällande fyrledarkabeln så använder man normalt alla fyra ledarna, två å två, för att minska kabelresistansen.

Har du utegivare, framledningsgivare och rumsgivare?
Vilken typ av rumsgivare i så fall?


Är det de små microbrytarna "muspiano" , de är till för att göra olika inställningar.

Om du menar kontakten som är ansluten till samlings-/jordskenan & plint 17 så är det en snabbkontakt för utegivaren.
Det sitter redan en liten bygling mellan 16 och samlingskenan svår att se bara, jag har utegivare, alltså fyrledarkabeln som går in i plint 15 och framledningsgivare som går in i 19.

Syftade på snabbkontakten då, men den är inget kopplat i.
 
Den röda bygeln ska ta bort, just nu kortsluter den "rumsgivaren".

Ta bort befintlig vit tråd från plint 17, kan även ta bort den bruna tråden som hör ihop med den vita.

Flytta vita tråden i fyrledarkabel från plint 15 till plint 17. Koppla gärna in de andra två trådarna också, å då i bägge ändar, jag kör med vit+turkos & blå+lila.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den röda bygeln ska ta bort, just nu kortsluter den "rumsgivaren".

Ta bort befintlig vit tråd från plint 17, kan även ta bort den bruna tråden som hör ihop med den vita.

Flytta vita tråden i fyrledarkabel från plint 15 till plint 17. Koppla gärna in de andra två trådarna också, å då i bägge ändar, jag kör med vit+turkos & blå+lila.
Aha, och plint 15 lämnas tom då?
Frågan är ju hur det kan blivit såhär, sett att tidigare ägare haft ett serviceavtal och där justeras kurvan hejvilt mellan åren.
 
Plint 15 används om man har rumspanel, tex ECA 60, med rumspanelen så kan man styra/göra ändringar via istället för att gå till reglercentralen som sitter i "pannrummet".

Termostatpanel ECA 60 med flera knappar och display för hemstyrning, märkt Danfoss, för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ECA 60 panel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Plint 15 används om man har rumspanel, tex ECA 60, med rumspanelen så kan man styra/göra ändringar via istället för att gå till reglercentralen som sitter i "pannrummet".

[bild]
ECA 60 panel.
Ja någon sån finns det inte. Men nu efter att ha flyttat om kablarna så verkar den indikera på 2 givare i alla fall och inte en 1 givare som tidigare när man ställer den på ”handen”. Så då får jag börja om med att hitta rätt kurva.

Stort tack för hjälpen!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Plint 15 används om man har rumspanel, tex ECA 60, med rumspanelen så kan man styra/göra ändringar via istället för att gå till reglercentralen som sitter i "pannrummet".

[bild]
ECA 60 panel.
Du verkar ha bra koll på de här, upplever även att varmvattnet i kranen skiftar i värme. Alltså det pendlar mellan skållhett och ljummet hela tiden. Något tips på vad det kan vara?
 
Sätt "temperatursänkning" (vänstra vredet under luckan) på "auto".
Sätt "värmekurva" (högra vredet under luckan) på 0,8-1,2 beroende på Dut (dimensionerade utetemperatur).
Ställ "programväljaren" på "sol".
Ställ parallellförskjutningen på ±0⁰.

Helst bör förinställningen/Kv-värdet i varje radiatorventil vara injusterat först för att lättare kunna hitta rätt värmekurva.

Det är oftast när utetemperaturen pendlar runt 0⁰ som är det svåraste för reglercentralen.
 
A ah2 skrev:
Du verkar ha bra koll på de här, upplever även att varmvattnet i kranen skiftar i värme. Alltså det pendlar mellan skållhett och ljummet hela tiden. Något tips på vad det kan vara?
Det beror på vilken typ av varmvattenregulator det är. Bild skulle underlätta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det beror på vilken typ av varmvattenregulator det är. Bild skulle underlätta.
VVS-installation med koppar- och metallrör, ventil och en röd trycktank synlig. Kablage går längs rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En Danfoss AVTQ.
Börja med att skruva reglerratten från ändläge till ändläge några gånger samtidigt som du tappar varmvatten (behöver ej vara stort flöde).

Bifogar en servicemanual.
 
  • Gilla
spendera
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En Danfoss AVTQ.
Börja med att skruva reglerratten från ändläge till ändläge några gånger samtidigt som du tappar varmvatten (behöver ej vara stort flöde).

Bifogar en servicemanual.
Bra info! Hjälpte mig tyvärr inte, försökt motionera den ordentligt men värmen pendlar fortfarande, har inte rått mig på att lossa hela ventilen och rengöra då den verkar sitta som berget och känns inte bra att bryta i allting. Prövade även smutsfiltret som sitter just innan men de satt också som attan. Har nyligen haft rörmokare här för att byta vattenmätare och de satte en klämma på inkommande vatten för att kunna jobba, upplever att problemet började efter de, kan de va så att de kommit in luft på något vis?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.