Hej!
Relativt nyinflyttad i ett hus med fjärrvärme men har för mitt liv inte lyckats hitta rätt värmekurva och har då misstänkt att det varit fel på utegivaren. Så den bytte jag, även mätt resistansen fram till regulatorn och det verkar stämma. Men tycker fortfarande att den inte korrigerar värmen kontra utetemperaturen. Kollade kopplingsschemat i instruktionsboken och ser att det inte är kopplat likadant i min regulator. Kan det ha någon betydelse? Utegivaren är alltså kopplad i plint 15 och inte 17 som schemat visar. Där kommer saken som sitter nere i höger hörn, vad det nu är?
Relativt nyinflyttad i ett hus med fjärrvärme men har för mitt liv inte lyckats hitta rätt värmekurva och har då misstänkt att det varit fel på utegivaren. Så den bytte jag, även mätt resistansen fram till regulatorn och det verkar stämma. Men tycker fortfarande att den inte korrigerar värmen kontra utetemperaturen. Kollade kopplingsschemat i instruktionsboken och ser att det inte är kopplat likadant i min regulator. Kan det ha någon betydelse? Utegivaren är alltså kopplad i plint 15 och inte 17 som schemat visar. Där kommer saken som sitter nere i höger hörn, vad det nu är?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda bygeln som går till samlings-/jordskenan ska flyttas från 18 till 16.
Gällande fyrledarkabeln så använder man normalt alla fyra ledarna, två å två, för att minska kabelresistansen.
Har du utegivare, framledningsgivare och rumsgivare?
Vilken typ av rumsgivare i så fall?
Om du menar kontakten som är ansluten till samlings-/jordskenan & plint 17 så är det en snabbkontakt för utegivaren.
Gällande fyrledarkabeln så använder man normalt alla fyra ledarna, två å två, för att minska kabelresistansen.
Har du utegivare, framledningsgivare och rumsgivare?
Vilken typ av rumsgivare i så fall?
Är det de små microbrytarna "muspiano" , de är till för att göra olika inställningar.A ah2 skrev:
Om du menar kontakten som är ansluten till samlings-/jordskenan & plint 17 så är det en snabbkontakt för utegivaren.
Det sitter redan en liten bygling mellan 16 och samlingskenan svår att se bara, jag har utegivare, alltså fyrledarkabeln som går in i plint 15 och framledningsgivare som går in i 19.Demmpa skrev:
Den röda bygeln som går till samlings-/jordskenan ska flyttas från 18 till 16.
Gällande fyrledarkabeln så använder man normalt alla fyra ledarna, två å två, för att minska kabelresistansen.
Har du utegivare, framledningsgivare och rumsgivare?
Vilken typ av rumsgivare i så fall?
Är det de små microbrytarna "muspiano" , de är till för att göra olika inställningar.
Om du menar kontakten som är ansluten till samlings-/jordskenan & plint 17 så är det en snabbkontakt för utegivaren.
Syftade på snabbkontakten då, men den är inget kopplat i.
Den röda bygeln ska ta bort, just nu kortsluter den "rumsgivaren".
Ta bort befintlig vit tråd från plint 17, kan även ta bort den bruna tråden som hör ihop med den vita.
Flytta vita tråden i fyrledarkabel från plint 15 till plint 17. Koppla gärna in de andra två trådarna också, å då i bägge ändar, jag kör med vit+turkos & blå+lila.
Ta bort befintlig vit tråd från plint 17, kan även ta bort den bruna tråden som hör ihop med den vita.
Flytta vita tråden i fyrledarkabel från plint 15 till plint 17. Koppla gärna in de andra två trådarna också, å då i bägge ändar, jag kör med vit+turkos & blå+lila.
Aha, och plint 15 lämnas tom då?Demmpa skrev:
Den röda bygeln ska ta bort, just nu kortsluter den "rumsgivaren".
Ta bort befintlig vit tråd från plint 17, kan även ta bort den bruna tråden som hör ihop med den vita.
Flytta vita tråden i fyrledarkabel från plint 15 till plint 17. Koppla gärna in de andra två trådarna också, å då i bägge ändar, jag kör med vit+turkos & blå+lila.
Frågan är ju hur det kan blivit såhär, sett att tidigare ägare haft ett serviceavtal och där justeras kurvan hejvilt mellan åren.
Ja någon sån finns det inte. Men nu efter att ha flyttat om kablarna så verkar den indikera på 2 givare i alla fall och inte en 1 givare som tidigare när man ställer den på ”handen”. Så då får jag börja om med att hitta rätt kurva.Demmpa skrev:
Stort tack för hjälpen!
Du verkar ha bra koll på de här, upplever även att varmvattnet i kranen skiftar i värme. Alltså det pendlar mellan skållhett och ljummet hela tiden. Något tips på vad det kan vara?Demmpa skrev:
Sätt "temperatursänkning" (vänstra vredet under luckan) på "auto".
Sätt "värmekurva" (högra vredet under luckan) på 0,8-1,2 beroende på Dut (dimensionerade utetemperatur).
Ställ "programväljaren" på "sol".
Ställ parallellförskjutningen på ±0⁰.
Helst bör förinställningen/Kv-värdet i varje radiatorventil vara injusterat först för att lättare kunna hitta rätt värmekurva.
Det är oftast när utetemperaturen pendlar runt 0⁰ som är det svåraste för reglercentralen.
Sätt "värmekurva" (högra vredet under luckan) på 0,8-1,2 beroende på Dut (dimensionerade utetemperatur).
Ställ "programväljaren" på "sol".
Ställ parallellförskjutningen på ±0⁰.
Helst bör förinställningen/Kv-värdet i varje radiatorventil vara injusterat först för att lättare kunna hitta rätt värmekurva.
Det är oftast när utetemperaturen pendlar runt 0⁰ som är det svåraste för reglercentralen.
En Danfoss AVTQ.
Börja med att skruva reglerratten från ändläge till ändläge några gånger samtidigt som du tappar varmvatten (behöver ej vara stort flöde).
Bifogar en servicemanual.
Börja med att skruva reglerratten från ändläge till ändläge några gånger samtidigt som du tappar varmvatten (behöver ej vara stort flöde).
Bifogar en servicemanual.
Bra info! Hjälpte mig tyvärr inte, försökt motionera den ordentligt men värmen pendlar fortfarande, har inte rått mig på att lossa hela ventilen och rengöra då den verkar sitta som berget och känns inte bra att bryta i allting. Prövade även smutsfiltret som sitter just innan men de satt också som attan. Har nyligen haft rörmokare här för att byta vattenmätare och de satte en klämma på inkommande vatten för att kunna jobba, upplever att problemet började efter de, kan de va så att de kommit in luft på något vis?Demmpa skrev:
Klicka här för att svara

