Hej är ny här i forumet och är stort behov av hjälp.
Har precis monterat upp en utelampa med sensor. På strömbrytaren till den vill jag både kunna tända och släcka utelampan och även tända och släcka lampan i hallen. har även en trappomkopplare som går till lampan i hallen. Problemet jag har är att jag inte få trapp funktionen till lampan i hallen att fungera. Antingen kan jag tända och släcka den på ena stället eller på det andra stället alltså inte på två olika ställen. Jag har två mellan trådar, två tändtrådar och en fas till dubbeltrappen. Hur ska de kopplas ihop ?. Är nyligen färdig med min elutbildning på gymnasiet men kan ej få ihop detta.
Har precis monterat upp en utelampa med sensor. På strömbrytaren till den vill jag både kunna tända och släcka utelampan och även tända och släcka lampan i hallen. har även en trappomkopplare som går till lampan i hallen. Problemet jag har är att jag inte få trapp funktionen till lampan i hallen att fungera. Antingen kan jag tända och släcka den på ena stället eller på det andra stället alltså inte på två olika ställen. Jag har två mellan trådar, två tändtrådar och en fas till dubbeltrappen. Hur ska de kopplas ihop ?. Är nyligen färdig med min elutbildning på gymnasiet men kan ej få ihop detta.
Jag har nästan identiskt problem. Jag vill kunna tända och släcka lampan i hallen från två olika brytare, samt tända och släcka utelampan med samma två brytare. Jag är ganska säker på att det ska vara dubbeltrapp, men sen tar det stopp hur de ska kopplas in. Jag har elko plus dubbeltrappar...Challej skrev:Hej är ny här i forumet och är stort behov av hjälp.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Har du 2 mellantrådar, 2 tändtrådar och fas nere vid brytaren så ska tändtråden för ytterbel + fasen vara på den ena trappfunktionen, L och pil1, lite osäker på hur elkos brytare ser ut.
Mellantrådarna ska vara på pil 1 och pil 2 på den andra delen av dubbeltrappen, och till sist tändtråden för hallen ska vara på L på den sidan.
Är det en sparkoppling ser det annorlunda ut, men med en sparkoppling borde du inte ha 2 mellantrådar.
Mellantrådarna ska vara på pil 1 och pil 2 på den andra delen av dubbeltrappen, och till sist tändtråden för hallen ska vara på L på den sidan.
Är det en sparkoppling ser det annorlunda ut, men med en sparkoppling borde du inte ha 2 mellantrådar.
Det är ju knappast så svårt.
Koppla trappfunktionen med av de två översta kopplingarna i denna bild.
Den övre har fördelen att kunna bryta från ett tredje (och fjärde osv) ställe med en korsomkopplare, den andra varianten snålvarianten (sparkoppling kallas den ofta) har fördelen att den sparar en tråd, och då kan man t.ex. få ett uttag i valfri ände även med utanpåliggande kabelinstallation (5-ledare).
Har du en enkeltrapp i andra änden?
Koppla trappfunktionen med av de två översta kopplingarna i denna bild.
Den övre har fördelen att kunna bryta från ett tredje (och fjärde osv) ställe med en korsomkopplare, den andra varianten snålvarianten (sparkoppling kallas den ofta) har fördelen att den sparar en tråd, och då kan man t.ex. få ett uttag i valfri ände även med utanpåliggande kabelinstallation (5-ledare).
Har du en enkeltrapp i andra änden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skapade jag en egen tråd för denna fråga, känns dumt att svara på två olika ställen. Tack mikael för svaret, men jag fattar fortfarande inte hur jag ska sätta tåtarna i mina brytare, kan tillägga att jag inte är jättegrym på att läsa kopplingschema.
Klicka här för att svara