Hej. Har läst alla trådar jag hittar men får inte ihop det.
Har två lampor som oberoende av varann tänds och släcks nedanför respektive ovanför just trappan till ovanvåningen.
Jag har en dubbeltrapp från Schneider Renova.
Jag har kopplat ur brytare nedanför trappan. På den gamla satt fas på mitten byglad över till motsatt mitt. De fyra grå satt i resterande, men jag missade kolla vilken som var vilken. Dock har jag nu märkt upp dem och tror jag mig ha har jag listat att vilka två som går till respektive lampa. rå(gulmärkt) och grå(omärkt) medan grå(blåmärkt) och grå(rödmärkt) hör till lampa nr 2.
Se bilder. Nu sitter det fel såklart..
På ovanvåningen ser det ut som på bilden. Sex grå kablar....Det är de två nedersta bilderna
Tack på förhand!
Har två lampor som oberoende av varann tänds och släcks nedanför respektive ovanför just trappan till ovanvåningen.
Jag har en dubbeltrapp från Schneider Renova.
Jag har kopplat ur brytare nedanför trappan. På den gamla satt fas på mitten byglad över till motsatt mitt. De fyra grå satt i resterande, men jag missade kolla vilken som var vilken. Dock har jag nu märkt upp dem och tror jag mig ha har jag listat att vilka två som går till respektive lampa. rå(gulmärkt) och grå(omärkt) medan grå(blåmärkt) och grå(rödmärkt) hör till lampa nr 2.
Se bilder. Nu sitter det fel såklart..
På ovanvåningen ser det ut som på bilden. Sex grå kablar....Det är de två nedersta bilderna
Tack på förhand!
Lägg upp en bild på baksidan av gamla brytare så blir det lättare se hur det är kopplat.
Det finns 2 pilar ut för både grupp 1 och 2 på strömbrytaren, där skall mellantrådarna in för respektive lampa, dom 2 ledarna kommer från andra trapp strömställaren. Sen finns det pil in för både grupp 1 och 2 där skall antingen fas eller tändtråd till lampa in
Det finns 2 pilar ut för både grupp 1 och 2 på strömbrytaren, där skall mellantrådarna in för respektive lampa, dom 2 ledarna kommer från andra trapp strömställaren. Sen finns det pil in för både grupp 1 och 2 där skall antingen fas eller tändtråd till lampa in
Tack snälla för snabbt svar. Här kommer bilder på gamla brytaren. Utpilarna och mellantrådarna är jag med på vart de skall vara.
Det syns inte på bilden, men de bruna var kopplade med ingång i mitten (bild3) och sedan byglad över med en liten kabel bit till ovansidan.
Det syns inte på bilden, men de bruna var kopplade med ingång i mitten (bild3) och sedan byglad över med en liten kabel bit till ovansidan.
Brun är fas och den har byglats från nedre mitten till övre mitten. Så på den ändan av trapp strömställarna har du fas. Så brun skall kopplas in på pil in 1 och 2, då byglar du från ena till andra. Sen behöver du lokalisera vilka mellantrådar som är par. Det gör du lätt genom att se vilka som sticker iväg tillsammans i samma rör i dosan
För att kompettera det där:J J-banan skrev:Brun är fas och den har byglats från nedre mitten till övre mitten. Så på den ändan av trapp strömställarna har du fas. Så brun skall kopplas in på pil in 1 och 2, då byglar du från ena till andra. Sen behöver du lokalisera vilka mellantrådar som är par. Det gör du lätt genom att se vilka som sticker iväg tillsammans i samma rör i dosan
I ena änden är trappbrytaren kopplad som ovan. Spänning kommer in på ingångarna märk med "pil in" och går sedan ut via mellantrådarna märkta "pil ut". Det är därför det fasen är byglad ifrån en "pil in" till den andra "pil in".
I i ändra änden är den andra trappbrytaren kopplad "baklänges". Det vill säga att fasspänningen kommer in från mellantrådarna på "pil ut" och går ut till lampan från ingången på "pil in". Här borde det alltså inte finnas några bygglar ut en tändtråd ut per lampa.
Så här ser en sådan koppling ut:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en enkeltrapp, men principen är densamma i en dubbeltrapp.
Redigerat:
Klicka här för att svara