10 003 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Koppla dubbel strömbrytare
Som var uppe redan i början men som du skrev inte fanns dvs den andra brytaren för taklampan är det ju då en dubbeltrapp du ska ha för att ersätta. Så skaffa en sån dvs inte märkt 5 som den du har utan 6/6 eller 6+6 så kan du enkelt göra om och rätt. Färgerna behöver du inte tveka på det var tydligt i dina första bilder hur det var gjort.S strandskata76 skrev:
Svart får du bygla som det var gjort förut och till halvan för taklampan lägg vit och brun till utgående och i andra halvan grön på ena av de två. Utgående i detta fallet är ofta märkt med pilar riktade ut och där du matar tex L eller pil riktad in mot brytaren. Är du osäker när du ordnat rätt brytare kan du lägga in bild på den så får du säkert anpassad hjälp om det behövs.
Tack för all hjälp, jag ska på lokala elbutiken imorgon och införskaffa rätt (B ) brytare så hoppas jag det ordnar sig, återkommer i ärendet
NEJ. Du bör förstå vad du gör innan du gör något alls.
Med B, menade GK100 att det verkar vara en brytare av B-kvalitet, dvs något billigt som inte har speciellt bra kvalitet och känsla i trycket. Kanske mer svårmonterad också.
Och annars kunde du valt en i bättre kvalitet (A?) av kanske märken, ELKO, ABB, Schneider som väl är de vanligaste fabrikaten i Sverige som säljer bättre kvalitet.
Och annars kunde du valt en i bättre kvalitet (A?) av kanske märken, ELKO, ABB, Schneider som väl är de vanligaste fabrikaten i Sverige som säljer bättre kvalitet.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men brytartypen du behöver kallas alltså dubbel trapp.
Skall du göra det här så bör du försöka förstå hur det fungerar. Sök efter trappkoppling här på forumet, så hittar du något med ett schema.
Fråga gärna.
Skall du göra det här så bör du försöka förstå hur det fungerar. Sök efter trappkoppling här på forumet, så hittar du något med ett schema.
Fråga gärna.
Klicka här för att svara
