Hej, ska byta strömbrytare men hur ska jag koppla?
Skissat hur det är kopplat på gamla brytaren, om det är till hjälp.
Hoppas på svar snart, tack på förhand.
Skissat hur det är kopplat på gamla brytaren, om det är till hjälp.
Hoppas på svar snart, tack på förhand.
Gissar att den gamla brytaren är en dubbeltrapp (6+6) där ena delen av brytaren används i en trappkoppling och den andra funkar som vanlig brytare.
Om så är fallet så har du köpt fel brytare (kron 5).
Du får bättre beskriva förutsättningarna och ta bild på den gamla brytaren.
Om så är fallet så har du köpt fel brytare (kron 5).
Du får bättre beskriva förutsättningarna och ta bild på den gamla brytaren.
Som jag skrev tidigare är det för fönster och takbelysning, endast ett ställe att tända, ingen trappkopling.
Se tidigare bild på skissen jag ritat så kanske ni förstår bättre hur det är draget tidigare, utifrån bilderna.
Se tidigare bild på skissen jag ritat så kanske ni förstår bättre hur det är draget tidigare, utifrån bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer det du visar här kan du lägga svart till L och vit-grön till varsin pil på nya brytaren. Vad gör den bruna där? Det pekar lite mot vad som skrevs tidigare att det varit trappkoppling tidigare på ena halvan. Så eventuellt får du välja rätt av vit-brun eller lägga dem ihop.S strandskata76 skrev:
Sen frågar man sig varför du väljer att köpa en sån B-variant av brytare, men det avgör du ju själv.
Tack, ska prova ikväll.
Jag är ju ingen elektriker, där av frågan här på forumet, så vad en A eller B brytare är det kan inte jag avgöra, jag handlade på en el butik så jag skulle få grejor som funkade.
Tipps på A brytare till nästa gång?
Jag är ju ingen elektriker, där av frågan här på forumet, så vad en A eller B brytare är det kan inte jag avgöra, jag handlade på en el butik så jag skulle få grejor som funkade.
Tipps på A brytare till nästa gång?
B syftade mest på att den verkar vara liknande som tex Biltema, Jula osv säljer. Det utmärkande för många av dem är inte kvalite men oftast fungerar de i alla fall så inget du behöver hänga upp dig påS strandskata76 skrev:
Det är i fallet vägguttag ännu mer utpräglad skillnad mellan typerna där bör du om det blir aktuellt välja mer namnkunniga typiska som tex ABB eller Schneider dvs tidigare Eljo och där ingår nu också Elko som några exempel.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du skriver att den är till takbelysningen. Finns det mer än en brytare i rummet som styr lampan. I så fall är det en trappkoppling.
Inser ju nu att det finns två brytare till taklampan, tänkte inte på det tidigare...
Så en brytare är "vanlig" alltså ett tänd/släck ställe, den andra går tända på två ställen.
Så en brytare är "vanlig" alltså ett tänd/släck ställe, den andra går tända på två ställen.
En gissning utifrån bilderna är att svart är fas, grön går till fönsterbelysning och brun och vit är till trappkopplingen med den andra brytare.
Men gissningar är inte att blint lita på
De kan hjälpa men du måste vara säker på hur det ska kopplas
Som Alfista skrev så behöver du med all sannolikhet en dubbeltrapp
Men gissningar är inte att blint lita på
De kan hjälpa men du måste vara säker på hur det ska kopplas
Som Alfista skrev så behöver du med all sannolikhet en dubbeltrapp






