Hej, ska byta strömbrytare men hur ska jag koppla?
Skissat hur det är kopplat på gamla brytaren, om det är till hjälp.
Hoppas på svar snart, tack på förhand.
 
  • Handritad skiss av en elinstallation med tre kablar kopplade till en brytare, märkta i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad strömbrytare med synliga skruvanslutningar och märkningar på bakplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakifrån av en strömbrytare med anslutningskabel och anvisningar för koppling, infäst på väggplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att den gamla brytaren är en dubbeltrapp (6+6) där ena delen av brytaren används i en trappkoppling och den andra funkar som vanlig brytare.
Om så är fallet så har du köpt fel brytare (kron 5).

Du får bättre beskriva förutsättningarna och ta bild på den gamla brytaren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar.
Brytaren är för fönsterbelysning och takbelysning, inte för trapp.
Svårt att få till en bra bild.
Hand som håller en öppen eluttagsbrytare för fönster- och takbelysning på en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en person som håller i en elektrisk brytare med anslutna kablar i en väggmonterad dosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pia Maritza Lundin
  • Laddar…
Det ser ut som den gamla brytaren är en dubbel-trapp 6st anslutningar på baksidan
Kan du ta en bättre bild framifrån.
 
Trappkoppling=tända/släcka lamporna från flera ställen.
 
Som jag skrev tidigare är det för fönster och takbelysning, endast ett ställe att tända, ingen trappkopling.
Se tidigare bild på skissen jag ritat så kanske ni förstår bättre hur det är draget tidigare, utifrån bilderna.

Baksidan av en väggströmbrytare med exponerade ledningar och skruvanslutningar, monterad på en vägg utan täckplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk väggströmbrytare med anmärkningar som visar en vit, en svart och en grön ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nahaufnahme einer offenen Lichtschalterdose mit sichtbaren elektrischen Kabeln und Verbindungen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S strandskata76 skrev:
Som jag skrev tidigare är det för fönster och takbelysning, endast ett ställe att tända, ingen trappkopling.
Se tidigare bild på skissen jag ritat så kanske ni förstår bättre hur det är draget tidigare, utifrån bilderna.

[bild]
[bild]
[bild]
Stämmer det du visar här kan du lägga svart till L och vit-grön till varsin pil på nya brytaren. Vad gör den bruna där? Det pekar lite mot vad som skrevs tidigare att det varit trappkoppling tidigare på ena halvan. Så eventuellt får du välja rätt av vit-brun eller lägga dem ihop.

Sen frågar man sig varför du väljer att köpa en sån B-variant av brytare, men det avgör du ju själv.
 
Tack, ska prova ikväll.
Jag är ju ingen elektriker, där av frågan här på forumet, så vad en A eller B brytare är det kan inte jag avgöra, jag handlade på en el butik så jag skulle få grejor som funkade.
Tipps på A brytare till nästa gång?
 
S strandskata76 skrev:
Tack, ska prova ikväll.
Jag är ju ingen elektriker, där av frågan här på forumet, så vad en A eller B brytare är det kan inte jag avgöra, jag handlade på en el butik så jag skulle få grejor som funkade.
Tipps på A brytare till nästa gång?
B syftade mest på att den verkar vara liknande som tex Biltema, Jula osv säljer. Det utmärkande för många av dem är inte kvalite men oftast fungerar de i alla fall så inget du behöver hänga upp dig på

Det är i fallet vägguttag ännu mer utpräglad skillnad mellan typerna där bör du om det blir aktuellt välja mer namnkunniga typiska som tex ABB eller Schneider dvs tidigare Eljo och där ingår nu också Elko som några exempel.
 
  • Gilla
strandskata76
  • Laddar…
Du skriver att den är till takbelysningen. Finns det mer än en brytare i rummet som styr lampan. I så fall är det en trappkoppling.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Inser ju nu att det finns två brytare till taklampan, tänkte inte på det tidigare...
Så en brytare är "vanlig" alltså ett tänd/släck ställe, den andra går tända på två ställen.
 
Har kopplat så här, om jag förstod #7 rätt.
Men då går det inte tända/släcka från andra brytaren, vad har jag gjort fel?

Elkoppling av strömbrytare med synliga ledningar och fästplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som tidigare sagts, du har fel sorts brytare, du behöver en dubbel-trapp.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Titta efter vad för trådar som finns i den andra brytaren samt vilka trådar som finns i dosorna till lamporna
Se om färgerna stämmer överens
Kanske det sitter en kopplingsdosa någonstans på vägen
 
En gissning utifrån bilderna är att svart är fas, grön går till fönsterbelysning och brun och vit är till trappkopplingen med den andra brytare.
Men gissningar är inte att blint lita på
De kan hjälpa men du måste vara säker på hur det ska kopplas
Som Alfista skrev så behöver du med all sannolikhet en dubbeltrapp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.