Hej
Ovan nämnda dosdimmer har givit upp och tänkte koppla bort den helt då jag egentligen inte behöver dimmerfunktionen.
Antar att jag kopplar bort den röda tråden från strömbrytaren och tar bort den, sedan kopplar jag bort den vita tråden från dimmern och sätter dit den där den röda satt på strömbrytaren Är detta rätt?
Ovan nämnda dosdimmer har givit upp och tänkte koppla bort den helt då jag egentligen inte behöver dimmerfunktionen.
Antar att jag kopplar bort den röda tråden från strömbrytaren och tar bort den, sedan kopplar jag bort den vita tråden från dimmern och sätter dit den där den röda satt på strömbrytaren Är detta rätt?
De tre ledarna, svart, vit & röd sitter fastgjutna i dosdimmern.
Ena tråden (vit) lär vara skarvad med tändtråden som går till lampan, tändtråden som går till lampan ska till "pil ut" på strömbrytaren, sen behöver även fjädern plockas bort.
Ena tråden (vit) lär vara skarvad med tändtråden som går till lampan, tändtråden som går till lampan ska till "pil ut" på strömbrytaren, sen behöver även fjädern plockas bort.
Ta lite fler bilder samt rita upp hur allt är kopplat.
Öppna även dosan under.
Det behöver göras fler kopplingar, det är även fasen som behöver kopplas om.
Funderar på om det är rätt kopplat från början, det ser mysko ut att vit FK samt svart FK går uppåt genom ett hål i dosan samt vit tråd från dosdimmern går ner till dosan under.
Öppna även dosan under.
Det behöver göras fler kopplingar, det är även fasen som behöver kopplas om.
Funderar på om det är rätt kopplat från början, det ser mysko ut att vit FK samt svart FK går uppåt genom ett hål i dosan samt vit tråd från dosdimmern går ner till dosan under.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 975 inlägg
Tänk inte färger, det blir lätt fel. Ingen lär sig något av att flytta på en "röd". Se schemat på dimmern.B Björnman skrev:
Du har en styrtråd mellan strömbrytaren och dimmern. Den ska bort.
Tändtråden från dimmern till lampan ska flyttas till samma plint på strömbrytaren. Den är troligen redan skarvad i dosan under.
Fjädern i strömbrytaren ska tas bort.
Fasledaren till dimmern ska slutligen kopplas bort, så att du nu kan ta bort dimmern.
Klicka här för att svara