Hur fasiken ska jag göra här?
Ska koppla in ny brytare. Den gamla brytaren hade en röd sladd i sig, som gick ovanifrån till under.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska någon kunna svara på det? Du måste själv ta reda på vad varje tråd har för funktion.

Om du inte dokumenterat hur sladdarna satt så är det omöjligt för oss att hjälpa dig. Då krävs att man mäter upp vilken tråd som har vilken funktion. Jag kan gissa mig till något som troligen är rätt, men det är inte så man arbetar med el!

pacman42 pacman42 skrev:
Om du inte dokumenterat hur sladdarna satt så är det omöjligt för oss att hjälpa dig. Då krävs att man mäter upp vilken tråd som har vilken funktion. Jag kan gissa mig till något som troligen är rätt, men det är inte så man arbetar med el!

• IMG_6521.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6520.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_6519.jpeg
    Skapa konto
tommib
Finns det ett kopplingsschema på gamla brytaren? Jag gissar att det är en dubbeltrapp men man gissar som sagt inte med el. Står det några siffror på den?

Vilken typ är din nya brytare?

Står tyvärr inte något kopplingsschema, den nya är en Malmbergs, kronbrytare

OK då har vi mer att gå på.

Svart är troligen fasledare och den har via röd tråd kopplats upp mot inkommande anslutning till ytterligare en brytare, det var ju en dubbel brytare (kronbrytare) där innan. Vit och Brun är troligen tändtrådar, detta använder alltså troligen den under slutet av 1900-talet gällande färgkodningen med svart som fas, blå som nolla och andra färger som tändtrådar. Men nu vet vi inte om blå används som nolla här eller inte. Varför var blå ens skruvad i den gamla brytaren?

Detta får mig att tro att blå här använts som tändtråd vid trappkoppling på den ena av de två delbrytarna.

Detta reder du uppenbarligen inte ut själv om du inte har en märkning på den gamla brytaren. Dags att ringa in en elektriker eller en vän som har koll på vad hen gör. Det krävs mätverktyg och erfarenhet för att reda ut detta.

• Gilla
Robin Panic
  • Laddar…
tommib
Givet den röda byglingen så tror jag att där sitter en dubbeltrapp, inte kronbrytare, och att blå inte är en nolla utan en tänd- eller mellantråd.

Det går att reda ut detta men det behövs en multimeter eller spänningsprovare.

Mitt tips skulle vara att skruva tillbaka den gamla brytaren för tillfället. Kolla om det någonstans på den står 6+6. Kolla också om den har sex terminaler/anslutningar.

En annan start här kan ju vara om TS beskriver funktionen dvs vad har brytaren använts till tex finns flera ställen där man kan tända-släcka för ena vippan och bara ett för andra, vad finns under dosan dit två trådar verkar gå osv. Helt klart verkar det vara en lite oren koppling med udda färger sett till nutida val.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Givet den röda byglingen så tror jag att där sitter en dubbeltrapp, inte kronbrytare, och att blå inte är en nolla utan en tänd- eller mellantråd.

Det går att reda ut detta men det behövs en multimeter eller spänningsprovare.

Mitt tips skulle vara att skruva tillbaka den gamla brytaren för tillfället.
Om brytarens anslutningar är symmetriska så fungerar det, är de inte symmetriska så kan det bli problem. Här går röd från ena hårnet till mitten på andra sidan. Det troliga är att dt är en trappkoppling på den ena brytaren men inte på den andra. I så fall gör dessutom med stor sannolikhet den röda till ut på den brytaren och en annan färg till in. Detta är inte gjort av en elektriker. Användningen av blå som tändtråd/mellantråd antyder också att en elektriker inte varit inblandad. Men...
...det kan vara så gammalt (60-talet eller tidigare) att blå användes som tändtråd/mellantråd också. Då är röd egentligen jord i så fall, så då är det ett "big no-no" på att använda den för att förlänga fasen.

Man kan därför misstänka att det (om det är från 60-tal eller tidigare) är så att brytaren bytts en gång redan och att man då använde röd som inte längre betydde jord vid det tillfället. Men längden på röd antyder iofs att det inte är en elektriker heller, de brukar vara noga med att hålla trådarna lagom korta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.