39 045 läst ·
10 svar
39k läst
10 svar
Koppla brytare till lampa med 3-ledad kabel?
Hittade denna bild:
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=17778&stc=1&d=1211051946
Som verkar visa exakt hur jag ska koppla in en lampa till en brytare och matning.
Problemet är att jag har inga rör, utan allt ska dras med utanpåliggande kabel som har jord, nolla och fas-trådar.
Det enda alternativet jag ser är ju att använda blå tråd som tändtråd från brytaren och sedan koppla den med brun från kopplingsdosan till lampan som tändtråd från dosan?
Eller har jag helt fel kablage för att dra denna dragning?
Tanken var att bara skarva allt med kopplingsklämmor i dosan.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=17778&stc=1&d=1211051946
Som verkar visa exakt hur jag ska koppla in en lampa till en brytare och matning.
Problemet är att jag har inga rör, utan allt ska dras med utanpåliggande kabel som har jord, nolla och fas-trådar.
Det enda alternativet jag ser är ju att använda blå tråd som tändtråd från brytaren och sedan koppla den med brun från kopplingsdosan till lampan som tändtråd från dosan?
Eller har jag helt fel kablage för att dra denna dragning?
Tanken var att bara skarva allt med kopplingsklämmor i dosan.
Som ett tips för framtiden finns det kabel med flera ledare, upp till fem i normala butiker, som du kan använda om du behöver göra någon mer avancerad koppling, t.ex ha ett vägguttag vid lampknappen.
Alla fasta installationer är behörighetskrävande...
Alla fasta installationer är behörighetskrävande...
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nja, det kan man kanske göra, men risken med det rådet är att någon frestas att göra det på gul/grön vilket är ajabaja....
I just TS fall är det inte alls fel att använda blå, så då gör man det.
Som vanligt, lita aldrig på några färger
I just TS fall är det inte alls fel att använda blå, så då gör man det.
Som vanligt, lita aldrig på några färger
Nu förstår jag inte riktigt. Får man inte märka om gulgrön kabel till annan färg, eller får man inte märka annan färg till gulgrön?tommib skrev:
Varför/varför inte?
Givetvis ska man ändå aldrig lita på några färger.
Gul/grön är den enda färgen som är helig och får inte användas till något annat än skyddsjord. Den koncentriska ledaren i tex. Ekkj får och bör tejpas med gulgrön tejp. Finns kabel utan gulgrön ledare om tillfället kräver det.
Du får inte märka om G/G till nån annan färg.
Därför om man tex gör en mittuppskalning på en kabel och där finns en G/G så tror man att det är en jord och inte en ledare med spänning på. Den G/G ska normalt ALDRIG vara strömförande eller spänningssatt. Om man däremot märker en annan färg till G/G blir det aldrig farligt då jorden normalt inte är spänningssatt eller strömförande dock mycket onödigt och olämpligt.
Därför om man tex gör en mittuppskalning på en kabel och där finns en G/G så tror man att det är en jord och inte en ledare med spänning på. Den G/G ska normalt ALDRIG vara strömförande eller spänningssatt. Om man däremot märker en annan färg till G/G blir det aldrig farligt då jorden normalt inte är spänningssatt eller strömförande dock mycket onödigt och olämpligt.
Senaste svaret är från 2015.... Jag tror att det är lite överspelat.B Bengan 10 skrev:
Nu brukar visserligen jag också påpeka om arbeten är behörighetskrävande (t.ex. som i inlägg 3 ovan) men du tar i lite i onödan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden