7 839 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Koppla bort en fas ur laddbox?
Jag tror det går att ställa vilka faser som skall levereras i Easee. Och har man HAN port på elmätare är styrningen till Ease väldigt prisvärd (dock finns andra problem med easee som jag tror finns diskuterade i egen tråd). Även den sämre lösningen till Easee när man inte har HAN kostar nog inte 7k, snarare 2k. Dock tror jag den varit restad ett tag. (https://tibber.com/se/store/produkt/watty-smart-energimatare)
Jag kan hålla med om att laddbox är dyrt, men Easee är ändå bland de mer prisvärda. Jag tror på att köpa den billigaste box som supportar det man behöver i närtid och inse att det är ett område som utvecklas snabbt.
Jag kan hålla med om att laddbox är dyrt, men Easee är ändå bland de mer prisvärda. Jag tror på att köpa den billigaste box som supportar det man behöver i närtid och inse att det är ett område som utvecklas snabbt.
Jag är tämligen övertygad om att ID.4 (och de flesta moderna elbilar) kan ladda såväl på 1 som 2 eller 3 faser. Dock är jag inte helt säker på vad som händer om en fas plötsligt försvinner mitt under laddning.
Laddboxen är faktiskt lite mer än en strömbrytare. Den kommunicerar med bilens ombordladdare och talar bland annat om hur många ampere per fas som får utnyttjas, i detta ingår att tala om vilka faser som faktiskt är inkopplade.
Så att göra som du vill fungerar till 99,9% med ID.4.
Laddboxen är faktiskt lite mer än en strömbrytare. Den kommunicerar med bilens ombordladdare och talar bland annat om hur många ampere per fas som får utnyttjas, i detta ingår att tala om vilka faser som faktiskt är inkopplade.
Så att göra som du vill fungerar till 99,9% med ID.4.
Testat och det funkade utan några problem.
VW ID.3 med laddbox Pulsar Plus.
Bröt strömmen och kopplade ur en av faserna i centralen, var enklaste sättet då jag inte ville skruva ur huvudsäkringen.
Första bilden med 2 faser inkopplade, andra med 3 faser inkopplade. Båda laddar med 16A!
För den som föredrar att se laddeffekt istället för km/h så kommer här 2 skärmdumpar från laddboxens app. Lite buggig när man brutit strömmen märker jag när man ser inkopplingstid.
VW ID.3 med laddbox Pulsar Plus.
Bröt strömmen och kopplade ur en av faserna i centralen, var enklaste sättet då jag inte ville skruva ur huvudsäkringen.
Första bilden med 2 faser inkopplade, andra med 3 faser inkopplade. Båda laddar med 16A!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För den som föredrar att se laddeffekt istället för km/h så kommer här 2 skärmdumpar från laddboxens app. Lite buggig när man brutit strömmen märker jag när man ser inkopplingstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara