Googlat lite kort på laddboxar men hittar inte riktigt infon. Vet att det finns lastväljare i kombination med boxar (som kostar massa...)

Men går det att mata laddboxarna med 2 faser istället istället eller blir det bara error då? förstår ju att det kan vara olika på olika boxar men finns det nån generell uppfattning?

Anledningen till frågan är att jag har en enfas luftvatten som drar 16A som mest. Jag har även timdebitering så jag vill maxa vid låga terriffer och då vorde det praktiskt att ladda elbilen på övriga två faser annars ryker huvudsäkringen.

• Gilla
JeppeKa
  • Laddar…
De vi monterar på jobbet installerar vi en elmätare vid centralen som känner av fastighetens förbrukning i realtid och berättar det för laddboxen. Och i laddaren ställer man in dens max förbrukning så i ditt fall går det att ställa den på 16A.

Hör med din elfirma som ska utföra jobbet.

jo ja vet att den funktionen finns. Men jag ska ju köpa laddbox och klura just på att slippa denna extra kostnad eftersom jag vet vad som kan knäcka huvudsäkringen nämligen fasen som luft/vattnet sitter på

Behöver bilen tre faser vid laddning måste det finnas tre faser. Ett alternativ är att "strypa" laddboxen till 10A alt. ännu lägre.

hmmm men laddaren sitter väll i boxen och förser bilen med DC? (eller så kanske det inte är...)

Man kan tydligen koppla in en fas i i Easee boxen, 2 hittar jag inget om.

Problemet är att luftvattnet går på EN fas och tar i värsta fall upp 16A. Då är det ju bara 4A kvar i den fasen medans det är full kapacitet i övriga 2. För att safa måste man ju då begränsa alla faser till 4A

Det finns ju tillbehör som fasbalanserar (som kostar lika mkt som själva laddboxen....). Vilket måste innebära att laddboxen har en aktiv styrning av varje fas för att kunna dra en osymmetrisk 3fasström.

AXS
Koppa in alla faser men slå av en i skåpet. Lätt att slå om då du vill ladda 3-fas. Så får du lägga till lastbalanerare i framtiden.

Har kört flera med en trasig fas, så uppenbart fungerar det. Men du bör nog kolla med tänkt leverantör om de rekommenderar det,

• Gilla
Arne999
  • Laddar…
boxen borde väll ha skydd för det i så fall. Det kan ju inte vara så att om en huvudsäkring går (vilket lär hända) så skadas laddboxen

AXS
Exakt så jag tänkte.

A Arne999 skrev:
hmmm men laddaren sitter väll i boxen och förser bilen med DC? (eller så kanske det inte är...)
Nej, ”laddaren” skickar bara igenom den vanliga nätspänningen när bilen är ansluten och informerar bilen om att den får ladda. Laddaren sitter i bilen. Undantaget är snabbladdare för riktigt höga effekter.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Principiellt kan man säga att även 3-fas laddare i bilen OBC (On Board Charger) består av 3 st 1-fasladdare som normalt får separat matning av vardera faserna. Vissa elbilar kan hantera att fortsätta ladda om 1 fas in i bilens OBC saknas/försvinner medans andra då stoppar laddningen pga att det inte är "normalt".

Alla elbilar som har 3-fas OBC klarar/fungerar när de bara får ström från 1-fas. Dock blir ju laddeffekten bara 1/3 och det tar 3 ggr så lång tid att ladda en viss mängd energi. MEN för många är det sällan ett problem i praktiken. Säg att du laddar med 10A 1-fas (2,3kW) så får du ändå i för drygt 1 mils körning/timme. Så på en natt får du i ström för mer än 10 mils körning. Frigör du så att du kan laddar du med 16A 1-fas (3,7kW) så blir det drygt 15 mil/natt. Sen beror det då på hur mycket du kör varje dag så klart.

Vad är det för elbil/laddhybrid du har?

• Gilla
Ama1223
  • Laddar…
jag har snart en VW ID4. Eftersom jag har timdebitering vill jag ju maxa när elpriset är lågt. Jag har även en Luftvatten till en accumulatortank som jag vill styra mot elpriset.

Så att fisladda kontinuerligt är inget huvudalternativ. Enkla lösningen är att köpa en lastfördelare men det är knappast värt pengarna, 7k, så många kronor sparar man inte i första taget.

Men om laddboxen bara släpper igenom 3 fasen låter det som att jag köper en kontaktor med en processor och lite logik för 6-10k :)

Rätt slutsats, du köper en strömbrytare för 8000:- :cool:

Så länge du inte kan få någon att testa att ladda en ID4 med 2 faser kan man inte garantera att det funkar även om det finns en stor chans.

A Arne999 skrev:
Så att fisladda kontinuerligt är inget huvudalternativ.
Elppriset är lågt hela natten och jag ser två onödigt pessimistiska antaganden i ditt resonemang.

Dels tror jag inte värmepumpen går på max 8 timmar i sträck. Även om den mot förmodan gjorde det så borde du hinna att ladda bilen under natten även med 3x4 A.

Du sitter inte i sjön, skaffa bil och box och känn dig fram.

elpriset är lågt 00-05 ungefär. Luftvattenpunkem går på max hela denna tid eftersom den är helt avstängd 5-10 och 16-00. Loggat denna vinter och det är 16A som gäller på on perioderna.

Kvar är alltså två faser med full kapacitet så hade bilen kunnat laddas på dessa två faser så hade det varit kanon.

Värt att tilläggas är att det inte alltid är lågpris på natten speciellt inte dom där riktigt låga (2öre/kwh) priserna. Då vill man ju ha ett urladdat batteri och döna in energi:)

Sist men inte minst ... det är roligt i första hand..snackar ju inte många kronor i besparing.

Är heller inte så sugen på att bara köpa en randombox utan att få klarhet i hur det funkar därav orginalfrågan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.